/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udendørs væghængt ventilator
Fra : zakdk
Vist : 2458 gange
100 point
Dato : 26-05-09 17:14

Har nogen her erfaringer med udendørs væghængt (ikke på loftet/taget) ventilator til emhætte/emfang ? Fordele / ulemper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-09 17:18

Hvis du vælger en ordentlig ventilator er det en fremragende løsninger. Seriøst godt (og desværre dyrt) er Exhausto's VVR.

Bruger du en billig italiener (som Thermex sælger meget meget dyrt) er disse ikke egnet til udendørs montage.

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 26-05-09 17:23

En kraftig ventilator er en virkelig god løsning. sørg for at plaserer den så langt væk som muligt , de er ret støjendende, ikke motoren men selve propelbladene som laved vind støj

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-09 17:24

Fordelen ved VVR er at den er noget nær uopslidelig. Udført i støbt aluminium, med bagoverbøjede skovle, som er mindre følsom for tilsmudsning. Den autoriserede gennemføring har et fint kontraspjæld indbygget i den lyddæmpede væggennemføring. Rimelig støjsvag.

Ulemperne er: Langsom start og accelleration pga det tunge ventilatorhjul. Ligeledes er rens og vedlighold træls, da du skal have ventilatoren pillet ned. Prisen.

Nødvendig størrelse afhænger lidt af emhætte type og placering. En god væghængt emhætte med fornuftig volumen kan sagtens nøjes med en VVR160. Har du en frithængende emhætte ville jeg vælge VVR200. Forbindelsen til emhætte bør ubetinget udføres med fast rør. IKKE FLEX

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-05-09 17:29

En lavpris ikke så god løsning er:

Systemair RVF 100 XL der dog er lidt vel klejn til opgaven. Duer kun til væghængte emhætter. Helst volumenemhætte ("kasse" under). Lyddæmpet gennemføring findes ikke. Så der bliver man nødt til at købe en standard rund dæmper og en indløbsmuffe og så trylle det sammen.