/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
XP vil ikke forny min IP
Fra : Lektor
Vist : 3680 gange
240 point
Dato : 08-04-03 00:01

Hej Eksperter

Jeg er koblet op på Arrownet via fællesantenne, men har nu fået et DHCP-problem. XP vil ikke

længere forny min IP. Hvad er der sket? >ipconfig /all viser følgende:
------------------------------------------------------------
Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : FAMILIE
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 3:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100+ Management-netværkskort #2
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-D0-B7-3F-F0-F3
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse for automatisk konfiguration. . . : 169.254.20.175
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
DHCP-klasse-id . . . . . . . . . . . . . . . :
------------------------------------------------------------
Når jeg kører "reparer" på netværksforbindelsen vises fejlmeldingen:
------------------------------------------------------------
Følgende trin i reparationen mislykkedes: Fornyer IP-adresen.
------------------------------------------------------------

Jeg har af- og geninstalleret netværkskortet og jeg har kørt reparation af XP (fra CDen, men unden resultater.

Hvad kan jeg gøre?

Mvh.
Lektor.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-04-03 00:44

Hej Lektor!

Efter du har fornyet IP-adresse kører du normal lukning og derfter slukker du helt for strømmen til PC'en og modem m.m. og vent et par minutter før du starter op igen.

Forbindelsen skulle nu kunne etableres og hvis ikke så prøv igen og vent evt. noget længere tid, der kan jo være fejl på nettet.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-04-03 00:53

du kan hente denne ipconfig værktøj og den virker også i win xp
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/wntipcfg-o.asp

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 08-04-03 06:10

Hvor er din gateway? nu ved jeg ikke lige hvordan det er hos jer, men den har jeg ihvertfald brug for..

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 08-04-03 07:01

Er du sikker på at DHCP serveren kører? En adresse omkring 169.254.20.175 mener jeg er default adresse, når Windows ikke kan finde en DHCP server.

Nu kender jeg ikke Arrownet, men er der en central router/DHCP server eller har du selv en router?

Misteryman har ret i at der mangler en Gateway. Det tyder ligeledes på at der ikke er hul igennem til en DHCP server.
Er der andre i antenne-foreningen, som har lignende problemer?

mvh/HJP

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 08:04

Da du kender ipconfig gåt jeg ud fra du har prøvet en ipconfig /release * efterfyult af en genstart...

Ellers kunne det måske være at TCP/IP protokollen er stopped med at lave en DHCP broadcast, det har jeg set en gang før. En god ide ville være at fjerne alle netværks protokoller samt det netkort, genstart og lade windows installere dem på ny.

Som reglen skal man ikke ændre på noget hvis man har en fastnet forbindelse via DHCP, så efter windows har installeret netkort og protokoller skulle du være oppe igen.

En sidste mulighed kunne jo også være at du har lavet noget skummelt og at arrowhead har sat dig på deres BAN liste, så IPer ikke udleveres til din MAC adr. spørg evt. dem.

DaVinci

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 08-04-03 08:28

Hejsa

Hvis du ikke gidder at genstarte maskinen for at forny din ip. skal du skrive
IPconfig/release
og så en
ipconfig/renew

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 08-04-03 09:23

Takker for de hurtige råd.
Det er altsammen prøvet. Det mystiske er at jeg har en anden PC, der kører over samme forbindelse via en HUB, den virker fint (Begge PC'er har fungeret fint sammen i lang tid).
Jeg har også haft kontakt til Arrownets support (nogle af dem med 20min. telefonkoncert), den amatør jeg fik i røret kendte intet til problemet, men banlistet er jeg ikke.
Så problemet ligger i kortet eller netværkskonfigurationen.
Det program Technet foreslår, kan anbefales, men løser desvære heller ikke mit problem.

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 08-04-03 09:47

Forøvrigt, når jeg kører ipconfig /renew på den syge computer får jeg følgende fejlmeddelelse:
------------------------------------
Der opstod en fejl under forsøg på at forny grænsefladen LAN-forbindelse 3 : Der blev forsøgt en handling på noget, som ikke er en socket.
-------------------------------------
giver det nogen mening?

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 10:06

Jeg ville nok starte med at sætte den syge computer direkte til det modem eller router som arrow head har leveret, Derefter ville det nok være smart and fjerne LAN forbindelse 1, 2 samt 3. Når man prøver at debugge, er det det jo udlukkelses metoden der bruges, derfor må du sørge for at, alt er fjernet. både netkort, protokoller, modems samt LAN forbindelser.

En anden ofter brugt ting er at flytte netkortet til en anden PCI slot, hvilket resultere i at kortet bliver skrævet ind i red.databasen påny. Det kunne jo være der fejlen er.

Brug kun kommando prompt værktøjer til at teste ting med, såsom ping og tracert osv.

Jeg ved godt at disse svar, sikkert for dig til at gå i ring, gøre tind du har gjordt osv. men det er det bedste jeg kan gøre.

DaVinci

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 10:09

lige en tilføjelse...

Det lader til at du har 2 netkort af samme type i din maskine,

Intel(R) PRO/100+ Management-netværkskort #2

søg evt. for at kun et netkort er installeret.

DaVinci

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 10:09

lige en tilføjelse...

Det lader til at du har 2 netkort af samme type i din maskine,

Intel(R) PRO/100+ Management-netværkskort #2

søg evt. for at kun et netkort er installeret.

DaVinci

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 10:11

Hej
Har du prøvet at sætte din egenskaber for lan forbindelse til aktiver netbios
over TCP/ip ?

Manse9933

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 08-04-03 10:19

jeg ville gerne vide hvad der står i ipconfig på den comp. der virker, det ville måske gøre tingene nemmere, men jeg må erkende at det ser ud til at der mangler en forbindelse, dette kan feks. være et brud på kablet.
jesper

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 10:23

Hej
Kan det ikke være at du har kommet til at beskadige nogle af bennene på
dit netkort.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 10:45

Hej
Har du en firewall og er den konfikoreret til at sende udgående dns/dhcp
når du køre med høj sikkerhed og har din Generic host proce...
server rettigheder det skal den have, det kunne også være problemet.

Manse9933

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 08-04-03 10:53

Det kan skyldes 3 ting.

1# Din firewall blokerer for DHCP serveren som kan vise sig at ligge på en blokeret adresse.
2# DHCP Serveren kører ikke i dit område.
3# Der er simpelthen ikke forbindelse til din computer fra dit modem / ATM kort.

Check at der er lys i begge ender af kablet, er der ikke det, så har du har du måske brug for et nyt kabel. Der er forskel på hvilken slags kabler man skal bruge. Prøv med både et krydset og et almindeligt.

Tilbagemelding ønskes

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 11:02

generic har server rettigheder fordi så kan du modtage broadcast fra dhcp
serveren.

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 11:18

Ja som ostemanden sagde, søg for at have alt software der evt. kunne blokere slået fra.

DHCP broadcasts kader på subnettet 255.0.0.0 så det er helt sikkert at i er på samme net. (ret mig hvis jeg tager fejl, ostemand)

WinXP artivere som default Netbios over TCP/IP, så med mindre du har slået det fra, behøver du ikke bekømre dig om første råd fra Manse9933.

DaVinci

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 11:26

Hej
Nej xp har ikke netbios tcp/ip som default den har standart indstilling
i lan miljø man kan sætte netbios over tcp/ip hvis man oplever specielle
problemer og software problemet tror jeg at jeg har nævnt i ovenstående.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 11:47

Det er bedre og indstille softwaren ind at slå den fra,han skal vel have
firewallen slået til igen.

Manse9933

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 12:00

Check TCP/IP protokollen under Advanced / WINS

Netbios over TCP/IP aktveret som default...

Anyhow not importaint.

DaVinci

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 12:05

Det har jeg gjort mange gange

Status for lan-forbindelse>egenskaber>internetprotekol>
egenskaber>avanceret>wins og jeg har altid kørt med standart det blev indstillet sådan auto da jeg indstalerede xp.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 13:19

Hej
Forresten så skulle det være ligegyldigt hvordan wins er indstillet når
forbindelsen er indstillet til at hente ip:adressen automatisk men der
er interne problemer der er løst ved at indstille netbios over tcp/ip
der har med dhcp at gøre så som forkerte meddelser i system loggen og andet
som vil være for langt at komme ind på.

Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-04-03 19:00

Den der hub har den været slukket, hvis ikke så prøv og vent lidt.
start hub
start maskiner
Bare et forslag.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 08-04-03 20:17

Endnu gang tak, alt er/bliver prøvet. Men problemets kerne hænger jo nok sammen med den nævnte fejlmeddelelse. Er der ikke nogen der har en anelse om hvad det drejer sig om? Den fremkommer hver gang jeg jeg prøver at forny IP.

På engelsk (wntipcfg taler eng.):
--------------------------------------------------
Error 10038: Renewing adapter "{7714C028-CBA8-48AA-ABAC>-61A2C742E10E}"

---------------------------------------------------
og på dansk (når kommandoen ipconfig /renew køres fra kontrol promten):

---------------------------------------------------
Der opstod en fejl under forsøg på at forny grænsefladen LAN-forbindelse 3 : Der blev forsøgt en handling på noget, som ikke er en socket.
---------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 21:14
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-04-03 21:17

adapter er dit netkort renew (fornye)

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 09-04-03 05:45

Hej igen Lektor!

Hvis ikke du har prøvet det eller prøv måske igen at fjerne alle forbindelser til andre PC'ere, således at der kun er tilkoblet den med fejl på til Hub og derefter fjerne netværkskort via enhedhedshåndteringen og
derefter normal lukning og sluk helt for strømmen til PC'en og modem m.m. og vent et par minutter før du starter op igen.

Herefter kan du ved næste lukning og opstart forbinde andre Pc'ere.

Det var på den måde jeg fik udbedret en lignende fejl, som jeg har været ude for ved fornyelse af IP-adresse!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 09-04-03 13:30

prøv at skifte netværkskablet ud, jeg har en enkelt gang nørklet rundt med noget der lignede i 3 dage hvorefter jeg ved et tilfælde kom til at skifte kabel det virkede.
jesper

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 09-04-03 13:30

prøv at skifte netværkskablet ud, jeg har en enkelt gang nørklet rundt med noget der lignede i 3 dage hvorefter jeg ved et tilfælde kom til at skifte kabel det virkede.
jesper

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-04-03 08:19

Hej

Her er noget du kan prøve
http://www.supportweb.dk/artikler/visartikel.asp?id=1

Manse9933

Kommentar
Fra : technet

Dato : 17-04-03 20:05

hold da op hvor der er mange der skal lære noget om net netværk ............
og det skal vi huske på i næste version ,,, og jeg skal lære at stave på dansk

gør da for h..... som jeg har skrevet før eller læs den lille hæfte du har fået fra arrownet ..

sorry for nu er det så såre simpelt som at kø sig selv i nakkken, selv min lille ( lærling) på 13 år kan sætte et komplet netværk op uden at jeg kan komme i kontakt med hans maskine uden at han her givet mig komlet tilladelse til det

-------------------------------------

sorry det var lige et udbrud der kom lige fra hjertet her og nu

hilsen technet

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 03-05-03 03:04

Kære alle

Jeg takker endnu engang for jeres interesse. Men problemet lå i registreringsdatabasen. Den såkaldte socket er integreret i XP, og kan derfor ikke slettes og geninstaleres som andre systemfiler. Men et lille program som min edb-mand fandt frem til via en anden newsgruppe løste problemet. Det hedder: winsockxpfix og kan varmt anbefales til de der har et lignende problem.
Problemet opståd formentlig fordi jeg forsøgte af afinstalere noget spyware med Adaware 6.0, hvilket altså ikke kan anbefales. Der skulle efter sigende nu være frigivet en debugget udgave af adaware, men vær under alle omstændigheder forsigtig med oprensing af registeringsfilerne.

Venlig hilsen Lektor

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-03 06:44

Hej
Yderst intressant,ved du hvor man kan anskaffe sig dette omtalte program?
det kunne jeg godt tænke mig at se lidt nærmere på.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-03 07:00

Er det dette program?

http://www.cexx.org/lspfix.htm

Manse9933

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 240 point
Dato : 03-05-03 07:06

Skriv et tip's om emnet Lektor der er mange der leger med AdAware.

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 03-05-03 10:45

Kære Manse

Du finder programmet under:
http://members.shaw.ca/techcd/WinsockXPFix.exe

Oplysningerne har jeg fra:
http://www.lavasoftsupport.com/index.php?act=ST&f=24&t=4243&s=8ed2c1c7b0e6541c84d8c20f40bb9a29
det er firmaet bag AdAware

Venlig hilsen Lektor

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 03-05-03 11:11

Så er den gal igen...
Under mine reparationsforsøg har jeg geninstalleret alle systemfiler fra min "gamle" XP-cd, så da jeg nu igen havde fået forbindelse opdaterede jeg systemet med SP1, men det duede ikke. WinsockXPFix er åbenbart ikke SP1 kompatibel!!!

Så hvis andre kender en bedre løsning er spørgsmplet stadig åbent

Venlig hilsen Lektor

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-05-03 11:56
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-05-03 00:28
Kommentar
Fra : mccracken

Dato : 28-05-03 09:33

I har da selvføglelig alle fat i noget af det rigtige, og nogle har løsningen, men for fanden hvorfor så stort et ståhej for en client, hvis lortet ikke virker starter man fra en ende altså forbindelse udefra. Sidder stikkene ORDENTLIGT i, osv, osv. Og skulle det træffe at der ligger alt muligt snavs på LocalAreaConnection props så fjern det!!!

Det burde ikke være nødvendigt med alle de krumspring, men OK hvis det virker så er den i vinkel.

(husk! brug den fejlkode som windows leverer til søgning hos microsoft, der står næsten alt ligesom nogle har gjort i dette forum)

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 03-06-03 04:19

Det eneste mulige forslag jeg vil kunne give dig er: Riv netkortet ud. Slet alt hvad der hedder netkort/nætværksforbindelser og broer til nætværk. Stik så kortet i igen og lav dit nætværk igen. Og istedet for at den skal lede efter ip osv. Så sæt den op med fast ip + subnet + gateway og dns'er. Det har før virket for mig, som har rendt MEGET rundt med nætvark og snart er blevet skaldet efter at have haft så mange problemer med at få det til at køre optimalt. Desuden skal du også huske at dit netkort ikke må køre stærkere end din hub. Så sæt dit nætkort til den hastighed din hub render med. Fortsat held og lykke

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 03-06-03 09:55

Jeg kan se at vi er derhenne, hvor de kniber nye deltagere at læse med fra starten, så lad os lukke spørgsmålet. Mange har gjort en ihærdig indsats for at hjælpe, men nok især Manse har været hurtig ved tasterne.

Problemet var:
Jeg takker endnu engang for jeres interesse. Men problemet lå i registreringsdatabasen. Den såkaldte socket er integreret i XP, og kan derfor ikke slettes og geninstaleres som andre systemfiler. Men et lille program som min edb-mand fandt frem til via en anden newsgruppe løste problemet. Det hedder: winsockxpfix og kan varmt anbefales til de der har et lignende problem.
Problemet opståd formentlig fordi jeg forsøgte af afinstalere noget spyware med Adaware 6.0, hvilket altså ikke kan anbefales. Der skulle efter sigende nu være frigivet en debugget udgave af adaware, men vær under alle omstændigheder forsigtig med oprensing af registeringsfilerne.

Venlig hilsen Lektor

Godkendelse af svar
Fra : Lektor

Dato : 03-06-03 09:59

Tak for svaret Manse9933.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-06-03 10:24

selv tak???

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-10-07 21:06

god tråd - jeg havde samme problem (også arrownet) og så var det bare spybot i stedet for ad-aware. Det var programmet winsockxpfix der klarede ærterne - linket virker ikke mere, men bare søg på google.