/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Diæter/kørselsgodtgørelse ifbm.løn
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 580 gange
150 point
Dato : 07-04-03 21:21

Hejsa.

Hvordan er reglerne hvis fx. min bruttoløn er 60.000 og jeg har haft udlæg (rejseomkostninger mv) for 16000 og diæter og jeg også skal have kørselsgodtgørelse af firmaet....(ikke befordringsfradrag!) Hvornår skal udlæg mv. fratrækkes?

Jeg mener at regnskabet ser sådan ud: Bruttoløn 60.000
Diæter mv. -20.000 (fx)
Herefter beregnes ATP, SP- og AM-bidrag af de 40.000. Og derefter selvfølgelig skat.....

Er jeg helt forkert på den? Er der nogle der kender nogle links til hvordan "reglerne" er?

Det haster!!!!
vh. Linda

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 08-04-03 10:41

Hej Linda

Hvis dit skattefri rejseomk. er incl. i de 60.000 er det rigtig hvad du skriver.
Men husk at på din oplysningsseddel skal der som A-indkomst stå, i dette eksempel, 40.000 og i en særlig rubrik på oplysningssedlen skal de skattefri
diæter på 20.000 stå.
Hvis det forholder sig anderledes end ovenstående, så skriv.....

Mvh Nenita

Kommentar
Fra : linkman

Dato : 09-05-03 00:20

Hej Linda
Du skal betale Atp på 74,55 DKK, dernæst skal du betale Am- spbidrag (9%) af de 60.000-74,55 svarende til 5.393,DKK. dine diæter er ligningsmæssige fradrag , den kørselsgodtgørelse du får fra firmaet er skattefri og skal ikke oplyses på din selvangivelse.....

MVH. Linkman´s svoger (han er revisor)

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 28-05-04 18:12

Der er et stort problem i den måde du stiller tingene op. Hvis dine udlæg bliver modregnet i din aftalte bruttoløn bliver de skattepligtige, jf. Ligningsloven § 9, stk. 5.

"Godtgørelse, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som lønmodtageren påføres som følge af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Dette gælder dog ikke godtgørelse for rejseudgifter m.v. omfattet af § 9 A eller § 31, stk. 4, og befordringsudgifter omfattet af § 9 B eller § 31, stk. 5. Godtgørelsen skal dog medregnes ved indkomstopgørelsen, hvis den fragår i en forud aftalt bruttoløn."