/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Komprimere et foto
Fra : Rebekka89
Vist : 1246 gange
30 point
Dato : 18-05-09 18:01

Jeg har købt et nyt camera og når jeg lægger billederne på pc'en fylder de omkring 4-5MB. Hvordan komprimerer jeg dem så de ikke fylder så meget (omkring 500-800KB) så jeg stadig kan fremkalde dem osv. Nogle der kender et gratis program??

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 18-05-09 18:08

du bruger dit billed behandlings program når du gemmer billedet skriver de hvor mange procent du vil komprimere det hvis du ikke har et billed behandlings program kan du hente gimp gratis
http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-05-09 18:23
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-05-09 18:27

Her er lidt om brugen af Irfanview
http://www.eksperten.dk/guide/180

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-09 19:14

Hvis du ændrer størrelsen fra 4-5 MB og til 5-800 kb, så mister billedfilen altså temmelig meget kvalitet...sådan at hvis du ser billedet i den oprindelige størrelse, så bliver det nærmest ternet.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 18-05-09 19:28

Prøv at tage et af dine billeder og lav en kopi af det til et andet sted på din pc eks. til mappen Dokumenter.

Åben så det billede du har kopieret over i dokumenter ved at højreklikke på det og vælg "Åben med Paint" som er et standardprogram i Windows.

Gem så billedet igen og wupti så fylder billedet pludselig meget mindre uden at ha mistet kvalitet eller blive "ternet" som dova skriver.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-09 19:29

Dova tager fejl

nogle hundrede kB er rigeligt til billeder man bare ser på en skærm , eller for printet i et sædvanligt lille format.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-09 21:37

Citat
Dova tager fejl

nogle hundrede kB er rigeligt til billeder man bare ser på en skærm , eller for printet i et sædvanligt lille format.

Nej, Dova tager ikke fejl...for hun tager mange billeder og har printet mange hundrede billeder, og hvis man vil ha' et ordentligt print er 6-800 kb for lidt

Hvis du tager en billedfil der eks. måler 3500 x 1900 pixel i længde gange bredde og som fylder 4-5 MB, så dur det godt nok ikke bare at ændre til 6-800 kb og bibeholde 3500 x 1900 pixel.
Måske muligt det kan ses som et rimeligt resultat på en skærm der måske har en opløsning på 1024 x 768......men prøv blot at klikke på sådan et billed for at se den faktiske størrelse før det komprimeres og bagefter....så er man ikke i tvivl om hvor meget kvalitetstab der er og at billedet bliver ternet.

Også derfor man anbefaler, at til print skal filer være så store som muligt.
Og hvis der er tale om print i A4 størrelse, skal det i hvert fald ikke under 1½-2 MB.

Jeg prøvede engang at printe et billede i A4 størrelse, som fyldte 450 kb...det blev så ternet, at det kunne bruges som mønster til stramajbroderi

Kommentar
Fra : Rebekka89

Dato : 18-05-09 21:48

Nogle der kender et program for mac??

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 18-05-09 21:54
Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 18-05-09 23:14

Højreklikke på billedet og læg dem i en ZIP mappe. ///////////
læser som man har brillert til.
Dette er GRATIS
http://bluefive.pair.com/
Selv bruger jeg et PRO, hvor du ikke kan se forskel på DET.
Medmindre du BLÆSER billedet ? totalt STORT OP/ up_s

Men kan ikke lige komme på navnet nu, men vil du have det
smid en PM.

Bortset fra DET, er der ikke megen forskel på blue5 og Danske Kroner.
for det koster nemlig mange penge = PRO ? et eller andet.
Og slet ikke kvaliteten_ så glem alt om de såkaldte ''billed komprimerings-programmer''
i den dyre ENDE/ ÆNDE, det bliver det samme.
Programmet/ rne fjerne såmænd bare ? unødige PIXEL´s
i den sidste ende_ IGEN.

Bruger selv programmet på mit link.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 18-05-09 23:16

Citat
PIXresizer 2.0.4 -

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 18-05-09 23:20

BTW:

Det kan tage alle dine 'kort' på engang o.s.v

Bare IKKE overskriv gammel DATA, men lav en NEW FOLDER.

Men det er vel LOGIN/ logik for ??

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 18-05-09 23:23

Ellers ville jeg mene at selv?_

Open Office havde en Picture mannager der kunne klare det LILLE problem.
Samtidig med at du kunne PUSSE BILLEDERNErene i kanten/ = crop + trim.

Men er ikke inde i OPEN SOVS teknik.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-09 09:45

Kære dova

Man skal selvfølgelig gøre det rigtigt me et ordentligt program, som kompimerer på en intilligent måde.
Hvis du får firkanter ud af det er det på grund af årlig komprimmering.

Jeg foretrækker selv det program, som følger med canon apparater. Men der er flere andre som kan gøre det godt.

Send mig en besked med privat besked med en mailadresse, så kan jeg sende dig en fil med et komprimeret billede. Så kan du selv se.

Den opløsning du nævner skal ikke bruges til print af billeder i almindelig lille størrelse , som f.eks
12 x 16 cm

Kommentar
Fra : Rebekka89

Dato : 19-05-09 16:16

Tak for jeres hjælp.. Er der nogle som kender et program hvor man kan komprimere mange billeder af gangen har 2000 billeder der skal komprimeres...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-05-09 16:31

Citat
Er der nogle som kender et program hvor man kan komprimere mange billeder af gangen har 2000 billeder der skal komprimeres...

Ja, Irfanview, se her:
http://www.kandu.dk/spg135987.aspx#1552486

Kommentar
Fra : Rebekka89

Dato : 21-05-09 14:08

jeg har været ved at førsøge med Irfanview, men kan ikke finde ud af hvordan man komprimerer mange billeder på én gang, er der nogle der kan forklare det??

Kommentar
Fra : Klaudi