/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Vedr. indberette moms
Fra : davido
Vist : 956 gange
50 point
Dato : 17-05-09 20:32

Hej jeg er selvstændig deltids konsulent med ellers et fuldtidsjob vedsiden af. Jeg skal her til 2. juni indberette moms for 3. gang og den er desværre i minus :( Hvad kan der ske??

Skal jeg prøve at "glemme" nogen udgifter for at få den til at gå i plus eller hvad gøre jeg??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 20:35

Du skal bare indberette den som det ser ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-09 20:35

Citat
Skal jeg prøve at "glemme" nogen udgifter for at få den til at gå i plus eller hvad gøre jeg??

Det ENESTE du IKKE skal er at fuske....

Opgiv de tal du er kommet frem til...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 20:36

Hvis du har "brugt" mere moms end du har fået ind, så får du momspenge retur, og hvis du har fået mere moms ind end du har "brugt" skal du indbetale forskellen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 20:39

Hvis man ser isoleret på momsen er det jo godt for dig at den er i minus, da du så får penge retur - men det indikerer jo til gengæld også at du har brugt flere penge i dit firma end du har tjent, og det er jo skidt.

Kommentar
Fra : davido

Dato : 17-05-09 20:41

Ja Flash. jeg har brugt mere moms en jeg har fået ind...... Men Det er bare hvordan skat tager det :(

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 20:45

Hvis bare du ikke gør det hver gang er der ingen problemer med skat - så sender de dig bare nogle penge.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 20:47

De reagerer kun hvis der er noget der ser helt skævt ud - så kan de måske finde på at spørge lidt ind til om du laver noget kreativt, men som udgangspunkt er der ingen problemer med dem fordi man skal have moms tilbage. Du må jo gerne have haft nogle udgifter i en periode hvor du ikke har haft store indtægter.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 17-05-09 21:36

Moms i minus er helt legalt og meget normalt i en opstartfase - fordi man kan trække moms af investeringer i f.eks. materiel og varelagre.

Moms og skat fungerer nemlig ikke ens på dette punkt.

Skatten beregnes efter vareforbrug og afskrivninger på driftsmidler. Det vil sige, man som hovedregel får fradraget, når man har omkostningen/forbruget.

I momsen kan fratrækkes varekøb og købaf driftsmidler. Det vil sige, man som hovedregel får fradraget ved købet.

Derfor er toldvæsenet helt på det rene med, at en negativ moms kan forekomme i perioder, især i starten. Selvfølgelig kan de finde på at tjekke, at du ikke har lavet en fejl, men det er helt udramatisk, hvis din opgørelse er korrekt.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 18-05-09 11:45

Det er rigtigt som de andre skriver - du skal indberette det korrekte og have god samvittighed selv om der er tale om negativ moms. Negativ moms er IKKE lig fusk og det ved SKAT.

Dine indberetninger baseres på fakturadatoer, dvs. du for en periode sagtens kan have vareindkøb (tilgodehavende moms) der overstiger dine indtægter (skyldig moms). Ofte sker det hvis der er større investeringer i en periode, men hvor arbejdet først kan faktureres en en anden momsperiode.

Vær opmærksom på, at indbetalingsfrister er udskudt i en periode.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-06-09 22:40

Pengene ryger ind på nemkontoen, men det har du jo nok erfaret allerede. Der er intet i vejen for at man i perioder har flere udgifter end indtægter.

Men pyha, jeg kan slet ikke forstå at du overhoved kan finde på at spørge om du skal skrive forkert. Kan du ikke læse vejledningen på skat en gang mere?

Kommentar
Fra : SvampeBob

Dato : 20-07-09 10:38

Hej davido,

Det eneste du ikke skal gøre er, at "glemme" nogen udgifter for at få den til at gå i plus.

Som revisor ved jeg, at negative momsangivelse sker tit og SKAT er helt på det rene med, at en negativ moms kan forekomme, især i en virksomheds opstartsfase. Hvis du har sikret dig, at din momsopgørelse er korrekt (ved afstemning/sandsynliggørelse) så er der jo ikke noget at komme efter.

Mvh. SvampeBob