/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fraflytningsregning
Fra : mikk0077
Vist : 1339 gange
75 point
Dato : 17-05-09 10:38

Hej,
Jeg har en lejer der lige er fraflyttet sin lejlighed. For første gang har jeg tænkt mig at sende en fraflytningsregning for nogle ting han har ødelagt.

Er er noget jeg skal være opmærksom på når jeg sender sådan en regning? F.eks. hvor mange dage skal jeg give ham til at betale osv.

På forhånd tak

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-09 10:43

En udlejer der ikke kender lejeloven

Uha da da

Sæt en advokat på sagen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-05-09 10:45

En sådan slipper du alligevel ikke for hvis du forventer penge i den sidste ende..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-05-09 10:56

Hvis Du ikke har tilkendegivelse fra lejer på fraflytningsdagen, hvor Du jo har gennemgået lejlighedens stand sammen med lejeren, at han accepterer at betale opståede skader evt. ved fraskrivelse af krav på indbetalt depositum kan det blive særdeles vanskeligt at få nogen dækning,

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-05-09 11:07

Du skal inden for en kort tidsfrist (Husker ikke men højest 14 dage) give ham besked (Helst anbefalet post)om hvornår der foretages "fraflytningssyn", der skal han møde op, hvis han vil havde indflydelse, og kan protestere, over din afgørelse. Hvis ikke fristen overholdes er du lost.
Hvis du vil bruge af pengene som er indbetalt som forskud, er det bedst at du kan bevise at de bliver brugt til håndværkere.
I praksis er det næsten umuligt at få penge fra ham, da loven og retssystemet kun beskytter lejeren.
Et eksempel, som jeg har meget tæt på:
Lejeren stjal alt værktøj mm. fra et udhus, mangler de 3 sidste mdr. husleje, tømte oliebeholdere, ødelagde for 150.000kr, fjernede køkken mm. Sagføren trækker sagen ud i årevis, og er kun ude på at få sine penge, og hvis der ikke er nogen er det udlejeren der skal betale alt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-05-09 11:43

det er ormalt at man gennemgår lejligheden sammen med lejeren når han flytter. her aftaler man så hvad der skal laves og hvad det koster. nu kan lejeren jo påstå, at det var i orden da han forlod stedet, og det kan være svært at modbevise.
og hvis han er stædig, får du nok ikke en krone.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-05-09 11:56

Fratræk det skyldige beløb i lejeren depositium, som du forhåbentlig har fået ved indflytningen.

Jeg vil give en frist på 14 dage.

Har haft en lejer der tog enb ny brændeovn samt endre ting med sig. Det der var betalt i depositum var ikke nok, han fik en regning og så en rykker, derefter i fogedrettet (det skal du selv gøre, blanketter findes på nettet og så fik jeg mine penge).
Ingen kære mor ved sådan noget svineri.

hawaii7

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 13:23

Det er INGENTING i forhold til hvad jeg har været ude for med mine lejere! Jeg havde engang en der både tig hele huset OG grunden med sig da han flyttede! Det var et helvede at få det leveret tilbage!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-05-09 07:49

Ved fraflytning, skal lejemålet gennemgås af en repræsentant for udlejer samt beboeren. Der skal fremsendes en fraflytningsrapport med oplysning om det som er aftalt om istandsættelse parterne imellem. Efter istandsættelsen skal der fremsendes opgørelse til lejeren senest 14 dage efter. Modtager lejeren denne opgørelse senere, har udlejeren tabt retten til at få opgørelsen betalt!

Udlejere er i øvrigt også velkommen i Lejernes LO for vejledning!