/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af hus - vand vs. olie
Fra : Hijklm
Vist : 1539 gange
10 point
Dato : 10-05-09 15:37

Vores hus´s træværk samt carport trænger til et farveskift samt lidt frisk maling.
I den forbindelse ville jeg høre, hvad I mener er bedst at bruge?

Der er lige nu oliebaseret Gori dækkende på, men jeg kunne godt tænke mig Gori 99 Extreme vandbaseret, da vandbaseret jo er lidt nemmere at gøre rent efter.

Men vil det fungere at male vandbaseret ovenpå oliebaseret? Og er der en bedre dækkende maling jeg skal bruge eller er 99´eren det bedste der fåes?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 10-05-09 20:14

Det er faktisk ganske simpelt, du kan ikke male med vandbaseret når du har givet olie, den vandige vil ikke holde ret længe, da den ikke kan hæfte ordenligt... og 99 er skam noget nær det bedste du får.... men hvis træværket er medtaget og malingen der er på er gammel, kan du godt prøve med den vandbaseret da den olie holdinge maling så har mistet sin modeffekt på den med vand..

mvh
Melander

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-09 21:10

generelt skal du ikke bruge plasticmaling på træværk, der arbejder meget. Molekylerne i den hærdede maling er for store til at følge træets bevægelser, mit forslag er: Hold dig til olie-
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 15-05-09 15:23

Inden jeg uddeler point, ved I så om der er et bedre og evt. billigere produkt end Gori, når det så skal være oliebaseret?

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-05-09 23:32

Råd jeg fik fra en maler:

Lodrette flader - vandbaseret er ok

Vandrette flader hvor regnvandet ikke løber af - brug oliebaseret

Jeg har selv brugt vandbaseret oven på oliebaseret, og det har har virket ok.
Omvendt dur ikke.