/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Bedste stativ på jorden?
Fra : LækkerRol
Vist : 858 gange
200 point
Dato : 09-05-09 09:45

Hejsa.
Jeg søger et super godt stativ til mit kamera (Canon 5D). Optikkerne der sidder på er ikke voldsomt tunge.
Men jeg søger et meget meget let stativ, men stærkt/kraftigt i byggekvaliteten og lige til at tage over skulderen i en strop.

Altså gerne noget af det bedste på markedet. Prisen er underordnet.

Tak.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 210 point
Dato : 09-05-09 10:04

Jeg vil forslå, at du tager en tur rundt i byen, og ser på, hvad de byder på i de forretninger, som handler med dette udstyr.
Det er jo ikke sikkert at det stativ som jeg syntes om, er i din smag.
Men det er jo klart, at jo mere dine linser trækker motivet ind, jo større stabilitet i stativet er påkrævet.
Jeg bruger selv flere typer af stativ; bl.a. et lille bordstativ, et skulderbåren stativ som også bruges til video, et étbenet som giver en god stabil støtte mod jorden, samt et trebenet stativ som er godt egnet til video og har telescop ben og elevator med panoramahoved med glidende pan.
Men gå nu ud og se på varene, og lad være med at købe det første du ser. Du skulle jo gerne have stor glæde af det i en lang årrække!

Så god tur!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-09 10:14

Manfrotto stativer af karbonfiber.

Og hvis du vil ha' optimalt udbytte af stativet, så køb hellere et lidt billigere stativ og brug pengene på det bedste kuglehoved til det.

http://vefafoto.dk/group.asp?group=232

http://vefafoto.dk/group.asp?group=235

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-09 10:16

Og forresten....hellere et stativ der er lidt "overkill" m.h.t. hvor meget det kan bære, end et der er mere spinkelt, og bare lige "kan gå an" m.h.t. bæreevne

Godkendelse af svar
Fra : LækkerRol

Dato : 10-05-09 00:21

Tak for hjælpen begge to. Måske er det faktisk en god ide at have et par forskellige typer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-05-09 10:09

Ja det har du sikkert ret i, det kommer jo an på hvad dit behov er.
I tilfælde af at man skal have en støtte, uden det skal væretil alt for megen besvær, så er et godt etbenet stativ, et godt supplement.
Den støtte du her får, giver stabilitet ved teleoptagelser, og kan man så ydermere, finde et støttepunkt, som man kan læne sig op ad, så er det helt perfekt.

Jeg har engang selv fløjtet rundt med et professionelt SONY 3M umatic video kamera. Så til optagelser for TV skulle det gerne være se-bart.
Det havde da også en god skulderstøtte, og kameraets vægt gjorde, at det lå godt og stille på skulderen.

Man vil jo gerne lave billeder, som andre syntes om, og kan holde ud at se på!