/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Opkræver regnskabsgebyr
Fra : kathy
Vist : 1039 gange
100 point
Dato : 03-05-09 16:42

I den udlejningsejendom hvor jeg bor, er der fjernvarme.
Èn gang om året modtager min udlejer en opgørelse for hvert lejemål - det er altså ikke noget, han selv bruger administrationstid på.
Sammen med opgørelsen fra fjernvarmen sender han en standardiseret skrivelse om, hvornår differencen skal betales og lægger Kr. 275,- til beløbet i et såkaldt regnskabsgebyr.
Èn ting er, at det er ufatteligt grådigt, og meget kendetegnende i øvrigt, men er det lovligt?

mvh
kathy

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-05-09 17:09

Lejelovens § 36 siger:
§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke indeholdes i lejen.

Stk. 2. I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage udgiften til brændselsforbruget i varmeperioden. Sker leverancen fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg, skal udlejeren dog medtage den samlede udgift i varme- og varmtvandsregnskabet. Endvidere skal udgifter til energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af energibesparelser i bygninger, dog ligeledes medtages i varme- og varmtvandsregnskabet. Rabatydelser o.lign. skal godskrives regnskabet.

Stk. 3. Lejerens bidrag efter stk. 1 er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Så ja, det er nok lovligt

Accepteret svar
Fra : Larsigne

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-09 17:15

www.dr.dk/DR1/kontant/2003/02/18/131040.htm - hvis du kikker på denne side, nederst, så står der at der ikke findes nogen love som fastsætter grænser for gebyrer

Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 03-05-09 17:17

Tak for hurtigt svar Maria
Men i det du citerer, er det udgifter til kontrol etc. og det har han jo netop ikke.
Han vil have 275 kr for at putte et stykke papir fra fjernvarmeværket i en kuvert sammen med sin egen opkrævning for denne handling.
Det står jo slet ikke i rimeligt mål med hverken tidsforbrug eller udgiften til et stk. frimærke.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-05-09 17:40

Det kan godt være at det ikke står i rimeligt forhold, men reelt ved vi ikke hvad han bruger af tid på det. Der skal jo sendes opgørelser til varmeværket, der skal stemmes af og godkendes. Der kan sagtens gå nogle timer med det, og dertil kommer så fremsendelse af regnskaber, kopiering mv.

Jeg vil tro det bliver svært at argumentere for at det kan gøres meget billigere.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 03-05-09 17:45

Det er jo det der skrives på denne side www.dr.dk/DR1/kontant/2003/02/18/131040.htm;O)

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 03-05-09 17:49

Da vi flyttede ind, fortalte han, hvordan det hele blev aflæst elektronisk og at det eneste han havde med det at gøre, var at modtage opgørelsen og videresende den til os.
Det er derfor, jeg undrer mig.
Betale gør jeg selvfølgelig også, men jeg glæder mig til den dag, jeg kan få en lejlighed i en regulær boligforening.

Godkendelse af svar
Fra : kathy

Dato : 03-05-09 17:49

Tak for svaret Larsigne.
meget præcist

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 03-05-09 18:31

Velbekomme kathy - altid rart at kune hjælpe. Jeg har selv udlejet i mange år, men i stedet for at fortælle hvad der står skrevet i § dit og dat så synes jeg, som du også selv skriver, at siden med den undersøgelse jeg henviste til, er helt præcis.

Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-05-09 19:33

Henvisningen intet med udlejning at gøre, og da netop udlejning er et at de mest lovreguerede områder i dette land, er loven væsentlig at kunne for at få korrekt svar. Ikke at det gør nogen forskel i denne situation, desværre.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 03-05-09 20:38

Det det handlede om var retten til at opkræve et gebyr - i denne sammenhæng var det så i forbindelse med udlejning - gebyr er gebyr - kik på denne side:
www.dr.dk/DR1/kontant/2003/02/18/131040.htm - nederst har forbrugerådet udtalt sig
Hilsen Larsigne