/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bilradio
Fra : trimare46
Vist : 2092 gange
100 point
Dato : 03-05-09 15:49

jeg har fået et gammelt clarion anlæg som jeg kunne tænke mig at sætte i min gamle polo. men jeg aner ikke hvilke ledninger der er til strømforsyningen. er der nogen der kender til sådan et anlæg. det er et typenummer der hedder
clarion vrx 6570rz.
jeg kunne godt bruge et diagram over ledningerne i stikket.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-09 16:21
Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-05-09 16:24

Hvis du har et universal måleinstrument, vil du kunne indentificere stel/minus forbindelsen som den første. Her skal der være 0 ohm mellem polen og stellet på radioen.
Højttalerne er vel med de gammelkendte højttalerstik. Hvis de er, vil disse være udelukket.
Så er spørgsmålet, hvor mange forbindelser der er tilbage???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-05-09 17:15

modellenfines esværre ikke i teils link.
og alle ledninger er samlet i eet stort stik, så det er ikke bare til at se hvad der er til hvad

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-09 17:36

Nej men mange af deres modeller har samme kobling.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-05-09 18:11

I de fleste tilfælde er der lidt logik i farvekodningen. Højttalerne er som regel lokaliseret i f.eks blå + blå/sort. Hvid + hvid/rød osv. der er minimum to og max fire udgange. Så er der de "overskydende" jeg gætter på en rød + ledning og en sort til stel. Desuden skal der sikkert en + mere, og et gæt vil være gul eller orange, men det er rent gætteri. Der kan desuden være en blå udgang til f.eks. motorantenne eller ekstern forstærker.
Håber du kan komme videre ud fra dette. Held og lykke....

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 03-05-09 18:11

Køb et ISO stik, ca 100 kr

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-05-09 18:47

Der er lidt forskel på disse ISO stik.
Min gamle auto radio, som skulle have 2 gange plus, skulle have dem omvendt af hvad de nye skal have.
Der er tilsyneladende lavet om på den + til hukommelsen og den til + over nøglen.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-09 00:01

Rød = 12 volt (+) Tændingskontakt (slukker radio når bil forlades)
Gul = 12 volt (+) Konstant (strøm hele tiden)
Sort = Stel (-)
Orange = belysning
Blå = el-antenne
Blå/Hvid = Fjernbetjening (forstærker)
……………………………………………………….

Højtalere :

Hvid = For/V (+)
Hvid/sort = For/V (-)

Grå = For/H (+)
Grå/sort = For/H (-)

Grøn = Bag/V (-)
Grøn/sort = Bag/V (+)

Lilla = Bag/H (+)
Lilla/sort = Bag/H (-)

Passer til langt de fleste (alm.) radioer,.. (ca. 90 %)
(der kan være små afvigelser i farvenuancer)

VIGTIGT
Højtalerledningerne må aldrig kortsluttes eller røre hinanden, (når der er strøm til radioen)
det kan ”brænde” forstærkeren af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-05-09 16:16

Det er netop den røde og gule, som i tidligere modeller, var byttet om pladsmessigt, men farvemærkningen er korrekt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-05-09 18:43

Visse SONY radioer er lavet således, at der kan byttes rundt på de to + ledninger mellem radio og ISO stikket.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 05-05-09 20:55

Tak for svaret EA_HS.