/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
jtlaursen
Fra : Nordsted1
Vist : 798 gange
10 point
Dato : 02-05-09 13:29

Dit spørgsmål --- får man det bedre af at hævne sig??

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=135370

Jeg forstod ikke det svar du accepterede.... kan du ikke lige uddybe det??

Det er ikke negativt ment, men jeg må være gumpetung, for jeg forstod ikke om svaret var et ja eller nej

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 02-05-09 13:34

Det er du ikke den eneste som ikke fatter Nordsted1
Citat
Den der fra start har gjort fortræd bliver automatisk hævnet i og med at vedkommende med sin gerning har begrænset sig til en lav frekvens.
Lige tiltrækker lige, så nu vil vedkommende tiltrække sig det han sendte ud, før eller siden, medmindre vedkommende inden når at lære og ændre sin også for andre uhensigtsmæssige adfærd.
det er vist på et meget søgt videnskabelig plan, og ikke som mennesker er skabt til at tænke

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 15:55

Svaret var et "nej"

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-05-09 16:13

Det er blot en lidt snirklet formulering af det, buddhisterne kalder karma-loven: På almindelig dansk kan man sige: Som du råber i skoven får du svar. Man høster som man sår. Hvis man føler sig krænket, behøver man ikke at spekulere så meget over at skulle hævne sig på andre mennesker, idet den, der fra starten af har begået uret, vil tiltrække sig den samme behandling i én eller anden form, - alt hvad man siger og gør vender tilbage til én selv som en boomerang. Ifølge buddhisterne ikke nødvendigvis i dette liv, men så i det næste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-09 17:05

Axelise - det kender jeg som "nemesis"

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-05-09 18:01

Netop

Kommentar
Fra : Lektor

Dato : 02-05-09 23:38

Undskyld mig, men her I vist kommet i forkerte kategori. Det I diskuterer er mere spirituelt religiøst end psykologisk.

Men på spørgsmålet får man det bedre af at hævne sig, kan jeg psykologisk set svare klart ja. I hvert fald "på den korte bane".
Det er ikke nogen anbefaling af at gøre det. For hævn bære i sig så meget andet; etisk, juridisk, socialt, strategisk m.m.
Men det er da klart at føler man sig forurettet, så er det psykologisk usundt at vende sin harme/vrede indad.
Mere professionelt vil jeg anbefale at gå assertivt frem. Dvs. henvend dig til foruretteren og konfronter ham/hende med din opfattelse af det skete. Få sagt det der ligger dig på sinde uden at være fornærmende eller på anden måde aggressiv. Vær også parat til at høre og forstå hvad foruretteren har at sige til sit forsvar.
Hvis dialogen virkelig er åben og reelt ment, vil begge parter kunne trække sig ud af konflikten som vindere - Ren Punkt 1

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-05-09 10:58

Ja "kært barn har mange navne"

-OG hvor er ham lektoren dog interessant, lad mig dog tilføje, at det sikkert hjælper en hel del med en masse praktisk øvelse udi kunsten at være assertiv, så de små hjerneceller efterhånden får lavet nogle bredere stier, at bevæge sig ad,
- hør hvor jeg "winner" win-win-win!!

Fortsat God Kandu søndag

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-05-09 16:07

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 03-05-09 18:45

Du spurgte jtlaursen, men det var ikke hans svar du accepterede

Citat
Det er du ikke den eneste som ikke fatter Nordsted1

det er vist på et meget søgt videnskabelig plan, og ikke som mennesker er skabt til at tænke

-og som du siger : Jeg forstod ikke det svar du accepterede.... kan du ikke lige uddybe det??

Det er ikke negativt ment, men jeg må være gumpetung, for jeg forstod ikke om svaret var et ja eller nej

ihukommende Arthur Schopenhauers ord: »Nye tanker og nye sandheder gennemgår tre stadier. Først bliver de latterliggjort. Dernæst bliver de voldsomt modarbejdet. Så til sidst bliver de accepteret som selvindlysende"

-hertil kunne så tilføjes, nye måder at formulere en gammel sandhed

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-09 23:05

Tak men du stiller spørgsmål til jtlaursen og giver point for mit indlæg
Citat
Men det er da klart at føler man sig forurettet, så er det psykologisk usundt at vende sin harme/vrede indad.
det er også min mening og vist sådan de fleste er indrettet, fri mig for budhisme og deres tænkemåde

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-05-09 01:19

Enig det er klart at man må tage afstand fra en handling, der skader og at der må være en konsekvens. Men at begå hævn er jo blot en beregnet gengældelse, der også er en skadelig handling. At nogen, som dig f.eks så synes det er sundt og og får dig til at føle at regnskabet bliver gjort op, er jeg godt klar over findes. Men hvis jeg svarer som jeg har gjort og andre somde har gjort kan du så ikke bare acceptere at deres vores svar er gældende for hvilken måde der virker for os . Der er jo ingen der prøver at overtale dig til at blive bhuddist eller og hvad du nu .
På "min måde" ydes retfærdighed, og balancen opnås selv når du ikke hævner, selvom det måske ikke lige med det samme, så det er jo en større samlet gevinst ikke at lade sig overvinde, men at overvinde sig selv.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 04-05-09 01:51

Fordi Axelise drager en parallel til bhudisme, gør det altså ikke mig til Bhuddist. Jeg dyrker ingen bestemt tro eller partifarve for den sags skyld. Ikke at jeg fornægter nogen. Jeg har bare lidt svært ved at se mig selv som en der skulle følge en bestemt forskrift.
Fordi du mener at din forurettelse retfærdiggør et angreb på en anden, gør det jo heller ikke partu dig til et Bandidosbandemedlem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-09 15:28

Ups jeg sov i timen, opretter flukt en tråd til jtlaursen igen.............iih hvor det irriternde at jeg ikke selv får mail til mit spørgsmål når det først er lukket

Godt i var vågne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-09 20:53

Det må da være ovn der skal aflevere de point.....................for har har dem jo.