/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varme i kolonihavehus
Fra : granner01
Vist : 4855 gange
300 point
Dato : 02-05-09 09:12

Vi har kolonihavehus og vi har lige bygget soverum til. Nu vil vi så til at overnatte i kolonihaven. Problemet er en varmekilde.

Havehuset kan ses her http://peecee.dk/upload/view/168017

Vi har strøm og en gasvarmer, men vi tør ikke lade gasbrænderen varme om natten.

Nu har vi så besluttet at købe en el-radiator. Men hvilken? Vi er meget i tvivl.

Skal vi købe en med olie eller bare en alm. el-radiator? Og hvor mange watt?

Kan en forklare forskellen på de to typer el-radiatorer. Soverummet er 12 m²

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-05-09 09:20

Køb en varmepumpe, den laver billigere varme end en el-radiator, og så kan den køle hvis der kommmer en meget varm dag.
Jeg har en på terrassen, så man kan sige at jeg fyre for gråspurvene.
Den sider meget lavt og blæser varme ud på benene når der bliver køligt om aftenen.

BJørn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-05-09 09:22

ulempen er støjen. de larmer forfærdeligt.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 02-05-09 09:27

Dem med olie holder varmeafgivelsen inden for et behageligt område.

Almindelige EL- giver meget "hård" varme når de varmer og inggen når de slukker.

Dem med olie holder temepturen lidt efter den slukker og giver mindre temeraturudsving i rummet og især omkring vareapparatet.

Effekt skal bestemmes efter hvormeget strøm i kan trækker fra jeres måler og effektbehov for rummets størrelse.

vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 09:30

Vi har regnet med at varme rummet op med gasradiator inden vi går i seng, og så have en el-radiator til at vedligeholde varmen 16-18°. Der er dør mellem stue og soverum, så døren er lukket.

Jeg ved det ikke er et problem om sommeren, men vi kan overnatte fra april og der er nætterne kolde og vi har 10 cm isolering.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-09 09:34

Det er mange årsiden jeg har regnet på sådan noget, men jeg mener vi regnede med 100W / M2

Så den radiator på 1200W skulle være rigeligt, og om natten kan man med fordel sænke temperaturen i rummet.

vh Ben

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-05-09 09:35

Citat
Skal vi købe en med olie eller bare en alm. el-radiator? Og hvor mange watt?

Kan en forklare forskellen på de to typer el-radiatorer

Jeg ville købe en med olie da den udnytter eftervarmen og er ikke helt så sart (farlig) hvis der kommer noget for tæt på. Ang. antal watt så mange som mulig, alt efter hvor meget sikringerne er belastet, 10 amp kan belastes med 2200 w.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-05-09 09:42

Det er også en mulighed at montere en gasdreven radiator der er forbundet med det fri så undgår I fugten som gasafbrændingen giver.
Til trimare46
Min pumpe larmede også i begyndelse, men jeg fandt ud at at det var vibrationer fra kabinetet.
Nu har jeg lavet kasse uden om, med lameller hvor der er luftindtag. allle andre steder er den stoppet ud med Rockwool. Nu er den næsten lydløs.

Bjørn

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-05-09 09:42

Ups man skal ikke forlade tastaturet når man er gået igang med at skrive så er der mange der når at svare det same, men lige en ting ang. gas gasbrænderen så skal du være opmærksom på at den afgiver en masser af fugt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-09 10:24

Kun billige, ringe kineservarmepumper støjer. F.eks kan flere af de gode, såsom Danmarkspumpen mfl mønstre støjniveau så lavt som 26 dB. Sådanne varmepumper får du dog ikke for nogle få tus. på trælasten. Men placering af udedelen er lige så vigtigt. Den bør ikke ophænges på facaden, det giver støj inde i huset.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 10:46

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Vi har besluttet at købe en radiator med olie. Vi køber den på mandag.

Så endnu en gang tak for besvarelsen og tak for alle jer andres bidrag. Hav en dejlig weekend.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-09 10:53

Selv tak
God weekend til jer også.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-09 11:17

Hyggeligt hus i har

Min erfaring med kolinihavehuse og gasovne gennem en del år (!) siger at gasovne afgiver en del fugt, duggede ruder og ringe indeklima til følge. En petroliumsovn er i min verden bedre.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8536&Grp=77&n=30100
Men, jeg vil også holde på en olie radiator til el, det er det bedste
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6130&Grp=&n=30100
Denne fungerer fint, god pris og 3 effekter at vælge imellem.

Jeg vil til sidst tilføje, at den kolonihave jeg er medejer af er der ikke indlagt strøm, endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 11:31

Vi har 2 ventilatorer i hvert hjørne af rummene, i alle rum og vi har slet ingen fugtproblemer. Huset har stået der i flere år, det er kun soverum der er bygget til, og der har ingen fugtproblemer været tidligere. Det er klart at det hele dugger til hvis vi er der på besøg i januar, men vi lufter ud inden vi kører og vinduerne er tørret af.

Så fugt er ikke noget problem.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-09 11:44

Gasovne afgiver fugt, men selvfølgelig er udluftning en god løsning på dette

Jeg vil lige anbefale denne, nu da du nævner ventilation:
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id=448

Den giver et godt indeklima og koster INTET i strøm, da det er solenergi.
Den blev monteret ved os i 2007 og vi fortryder det ikke, selvom det er noget tid siden vi har været i huset føles det aldrig fugtigt eller indelukket.

Jeg vil anbefale leverandøren varmt, jeg har tidligere arbejdet sammen med ham og vi tales da stadig ved indimellem, da han har virksomhed på samme vej som jeg arbejder