/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Søvnbesvær - for meget lys
Fra : Fknight
Vist : 2365 gange
69 point
Dato : 30-04-09 19:26

Hej alle,
Jeg har haft et stort søvnproblem over længere tid. Det har hjulpet at jeg har lagt min livstil lidt om og diverse gode råd ( med ikke at spise, drikke eller dryke motion et par timer før man skal sove). Men jeg har stadig svært ved at falde i søvn - Har læst at det kan skyldes for meget lys. Der er ret lyst i min lejlighed når jeg skal sove. - Jeg kan ikke få lukket alt lys ude (desværre) .

Kan en sovebrille/maske hjælpe og hvilken ?
Har fundet "Go to sleep" sovebrillen. Men tror det vil have en belastende virkning at se på små selvlysende prikker helt tæt på .. Nogen der har prøvet den ?

Men spørgsmålet lyder altså: Kender i en god sovemaske og virker det overhovedet at bruge sådan en ?

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 30-04-09 20:12

træk en sort affaldssæk over hovedet så sover du hurtig.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 30-04-09 20:31

sprøjt vand på dit vindue i soveværelset. der efter tag noget staniol og sæt det på vinduet så lover jeg dig at det er mørkt. har selv gjord det da jeg arbejder nat og sover om dagen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-04-09 21:07

Et rullegardin måske, men månen kan godt nok også trænge igennem på en klar nat.

Sluk også små røde lamper på computer f.eks, og vend displayet på vækkeuret væk fra sengen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-09 21:16

Masken kender jeg ikke

Citat
Men tror det vil have en belastende virkning at se på små selvlysende prikker helt tæt på .. Nogen der har prøvet den ?

Det er jo meningen at du skal lukke øjnene

Du må på jagt efter et sort rullegardin.

For nogle år siden fandt jeg et i Jysk, og i siderne hvor det ikke slutter til, har jeg alm, tætvævede gardiner

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 21:55

Det du skal købe er et mørklægningsgardin/rullegardin. Jysk, Bilka osv. sælger dem ikke særlig dyre.

Søg evt selv videre her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=m%C3%B8rkl%C3%A6gningsgardiner&meta=&aq=0&oq=m%C3%B8rkl

Sov godt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-09 22:00

HelleBirgitte, jeg tror også du er søvning allerede prøv at læse mit indlæg

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 22:05

Hej Nordsted er lidt vågen endnu kan se du henviser til sort rullegardin, jamen det er jo ikke helt det samme som et mørklægningsgardin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-09 22:35

Ehm... findes mørklægningsgardiner i andre farver end sort

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 22:41

Ja det gør de da bare lige et eksempel her hos Velux, som jo hører til i den dyre ende
Citat
Selve gardinet er af slidstærkt stof, der findes i mange farver og mønstre.

http://www.velux.dk/Private/Produkter/Solafskaermning/Produkter/Moerklaegsningsgardiner/default.aspx

Jeg har mørkægningsgardiner i mit atelier - købt billigt - men virker

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 22:51

Ha, ha, kan godt se det virker mærkeligt, når maleren maler for nedrullede gardiner

Men det handler om at bruge en projektor i dagslys

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 69 point
Dato : 01-05-09 01:03

Arbejder ofte om natten - sover om dagen.

Selvom jeg kan mørkelægge er det ikke altid nok.

Har derfor fundet ud af følgende der hjælper:

Sovebrille: De af plastik er blevet lagt på hylden for en dejlig bløden af stof med nogle lette frø/korn indeni og lavendelduft, den er meget bedre, købt hos Helsemin.

Lufter ud inden sengetid.

Hvis jeg har særligt besvær sæter jeg en lille skål med vand, hvor der er dryppet et par dråber essensiel lavendelolie. Eukalyptus er også godt.

Nogen gange er der ekstraordinær "larm" i nærheden så er disse nyttige:
Ørepropper af mærket "Wipeout Wally" er af silikone og kan formes så de passer perfekt.

Musik med langsom rytme og uden sang fx adagio eller 528 frekvens: http://www.healthyworldstore.com/index.php?act=viewProd&productId=178 http://www.youtube.com/watch?v=jtGmHtSRiEI , Som jeg har en CD med er også godt

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-05-09 01:07

Ikea har også mørklægningsgardiner, menhvis det erpågrund af ovenlys er det jo en anden snak, som HelleB er inde på

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-05-09 01:12

Link til mine ørepropper : http://www.earbandit.dk/

Kommentar
Fra : Fknight

Dato : 02-05-09 16:30

Har rullegarden det dækker ikke 100%... Har dog kun 1 rullegardin + 2 persienner..
Tror rådet om at bruge almindelige gardiner kunne løse problemet.

Nordsted1 - Jeg lukker også øjnene ;)

Hvis mulberry skriver at sovebrillen virker, så vil jeg helt klart også prøve dette.

Godkendelse af svar
Fra : Fknight

Dato : 06-05-09 21:31

Takker, allesammen