/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvor findes muslingeskaller?
Fra : achner
Vist : 7393 gange
300 point
Dato : 30-04-09 12:59

Jeg skal anlægge en ridebane, og vil gerne bruge muslingeskaller som underlag.

Hvor kan jeg finde muslingeskaller billigt? Det skal helst være i nærheden af hvor jeg bor (Brørup/ Sønderjylland) da transporten oftest er dyrere end skallerne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 13:07

Prøv at læse denne tråd med andres erfaringer samt konkret tlf til leverandør i næstsidste indlæg
http://www.heste-nettet.dk/forum/34/110/110/

Kommentar
Fra : achner

Dato : 30-04-09 13:10

Han har desværre ikke muslingeskaller mere. Jeg har haft ringet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 13:25

Det var da mærkeligt, for han annoncerer her på nettet , fandt den lige nu her
http://www.laugesen-as.dk/musling.html

Prøv evt. at kontakte Hesterådgivningen, de kan måske anvise forhandler, du kan også selv søge på deres side.
http://www.hesteraadgivningen.dk/produkter/default.asp

Kommentar
Fra : achner

Dato : 30-04-09 15:22

Da jeg ringede til dem sagde de at de ikke havde fået ændret deres hjemmeside endnu. Ærgeligt, for de var vist rimelige i pris og indenfor kort afstand. Men de har ikke længere skaller.

Jeg kunne desværre heller ikke finde noget igennem Hesterådgivningen.

Er der slet ikke nogen der har erfaringer fra egne ridebaner, fundamenter, dræn eller lignende?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-09 15:56

Det er vognmænd som leverer.
Muslingeskaller kan ikke købes i byggemarkedet. De bestilles og leveres fra en håndfuld danske vognmænd, som "bortskaffer" skallerne for konservesfabrikkerne. Der leveres blåmuslingeskaller fra Limfjorsområdet og hjertemuslinger fra Vadehavsområdet. Blåmuslingeskallerne kan leveres hele og knuste, mens hjertemuslingerne kun leveres nedknuste.
Transporten og bortskaffelse af skallerne varetages helt af vognmændene, som også står for salg og transport til slutbrugerne. Skallerne kan altså ikke købes direkte på konservesfabrikkerne.

herfra http://dr.dk/DR2/Friland/ABC/Muslingeskaller

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-09 19:59

der er til at få muslingeskaller i Vildsund, og Nykøbing Mors,men der er trods alt ca 200 km hver vej.Da der også skrabes nede omkring Rømø , må det være til at søge på skaldyr, og se hvad det kan give på f.eks. Krak.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-05-09 10:06

Jo men Rømømuslingerne bliver solgt hele og levende. Nul skaller der. Du skal kontakte Limfjordsøsters-kompagniet eller Glyngøre konservesfabrikken og spørge hvem der bortkører deres affald. DR2 havde en serie om økologisk byggeri ved roden af Djursland. Prøv at finde deres link i nabolaget af www.dr.dk/friland. De brugte i nogle huse isolering og kapillarbryder af brugte blåmuslinger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 11:04

netop pbp_et... Det er jo det der står i mit link

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 01-05-09 11:36

har du prøvet Melgaard i Åbenrå?

Kommentar
Fra : achner

Dato : 01-05-09 13:40

Jeg kan finde 2 Melgaard i Åbenrå: Den ene har slagtesvin og den anden er inden for træer og planter. Har du evt et telefonnummer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-07-09 22:12

Er det lykkedes dig, at finde muslingeskaller??