/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
toilet, der løber
Fra : begga
Vist : 8156 gange
100 point
Dato : 29-04-09 16:24

Hej
er der nogen , der har et godt råd mod et toilet,der løber.Det er et ifö aqua. Det løber meget, og samtidigt skyller , det ikke kraftigt nok ud. Haar f,eks svært ved at skylle toiletpapir ud. Jeg har prøvet at skifte bundventilen ud. Det hjalp kortvarigt. Har også stukket nåle ind i indløbsventilen for at fjerne kalk.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-04-09 16:36

Havde lign. problem med et toilet. Efter en masse bøvl og søgen fik jeg fat på en nye pakninger m.m. med ak efter 3 uger var det utæt igen.

LØSNING: Vi købte ganske simpelt et nyt toilet. Nu er det tæt og der er stor/lille skyl som bonus, det kunne det gamle toilet ikke.
Det nye toilet er også pænere end det gamle.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-04-09 16:40

Det løber nok p.g.a. kalk, jeg fik skiftet hele indmaden i cisternen fordi det var helt kalket til. Det er næsten 1 år siden og det har ikke løbet siden. Jeg fik det råd at komme eddikesyre ned i skyllevandet og lad det stå natten over. Hjælper det ikke då gentag processen til det ikke løber mere.

Ved meget kalk så skift indmaden eller køb et nyt toilet.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 29-04-09 16:45

hejsa.
Enten lukker din bundventil ikke, men lyder mere som du skal ha en ny lukkevetil...

Mvh joeson

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-04-09 16:45

Mange tak for rådene

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-04-09 16:48

hm, er bundventilen og lukke ventilen ikke det samme. Altså den runde gummiring i bunden

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-04-09 16:50

Jeg har også overvejet om det ikke kunne være noget med at vandet kommer for langsomt ind i cisternen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-04-09 17:57

Der hvor vandet kommer ind, sidder der en ventil. Når vandet er lange om at fylde cisternen, er det pga. kalk i ventilen, det kan ikke renses med edike når ventilen er monteret. Afmonter ventilen - husk at afbryde vandtilførslen først - så kan du lægge ventilstumperne i fx edike. Tag og så den store runde pakning i bunden ad og rens den. Er den hård, SKAL den skiftes. Læ fx køkkenrulle ned omkring ventilsædet og kom edike på køkkenrullen. At købe et nyt toilet for at få skyllevand lyder drabeligt. Når det ikke skylle ordentligt ud, er det formentlig pga., at der ikke er vand nok i cisternen til at skylle ud.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 29-04-09 18:35

Fedt, med alle de kompetente mennesker , der gider at svare. Så sparer man håndværkeren.
Jeg går udfra, at du mener at den lave vandstand vil løse sig når ventilen bliver lagt i eddikesyre som du beskriver

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 29-04-09 20:22

Hej begga.
Som <alka> er inde på, og hvis du har mod på selv at gøre det. Så luk for vandtilførslen, du har sikkert en ballofix eller en minifix ventil siddende umiddelbart før slangen op til dit toilet - så afmonterer du ventilen lige indenfor porcelænet i sisternen og skiller den ad, det hele lægger du i eddike natten over, samtidig tager du stangen op, som holder den store runde plasticdims som lukker over hullet i bunden af sisternen, i kanten af den sidder en pakning, som skal være rimelig blød og fri for kalk, den kan du rense eller skifte ud - næste dag samler du det hele igen og både dit problem med, at den er længe om at fylde sisternen og problemet med at det løber vil være forsvundet.
Når du har bundpakningen ( den som skal være blød nede i bunden af sisternen ) løftet op og taget af, så renser du samtidig på kanten af porcelænet nede i bunden ved hullet, så der ikke er ujævnheder eller kalk som kan skabe utæthed, så det løber .....
hvis det er for stor en mundfuld, så kik dig om - et nyt toilet koster ikke en formue .....
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-04-09 20:35
Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-05-09 15:40

Hej
Det virkede lige de første 2 dage. så var den gal igen . Kan ikke få løsnet indgangsventilen så jeg kan afkalke den. Jeg prøver at afkalke bundventilen igen. gummiet er rimeligt nyt- ca. 10 mdr. gammelt.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-05-09 18:32

begga.
Du KAN også pakke indløbsventilen - det er den der også kaldes "fyldeventilen" - ind i en plastikpose som fyldes med eddike eller eddikesyre (bruges også til kaffemaskinen) - på den måde kan du fjerne det kalk som vandet afsætter - det gør at din sisterne fyldes langt hurtigere og på den måde også er med til at skabe en "vandvægt" på din bundventil - så bliver den også hurtigere tæt så det ikke løber.
Men det er også vigtigt at din bundpakning er "blød" og smidig og, at der ikke er aflejret en masse urenheder og kalk på porcelænet i bunden af dit toilet.
Du er slet ikke den første som har oplevet de samme problemer.
god storebededag og held og lykke med problemet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-05-09 18:38

Hej igen
Tak bennymanden, det vil jeg prøve. God store bededagsferie til dig også