/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stød ved jordspyd
Fra : IMorthorst
Vist : 3102 gange
40 point
Dato : 26-04-09 09:52

Jeg har netop opsat et elhegn, for at mine kære hunde holder sig inde på grunden. Men jeg har problemer med at få det til at fungere optimalt.
Jeg har opsat pæle af tentorstål og påsat to isolatorer. Jordspyddet er et kiwispyd, hvorved jeg håber at undgå at skulle have flere end denne ene.(denne er placeret ved en husmur)
Mit problem er at jeg blot får et lille udslag, når jeg tester med min neontester, samme udslag på jordspyd og hegnet. Men da jeg her til morgen ville se på sagerne igen, fik min hund stød ved blot at være i nærheden af jordspyddet. Er der nogen der kan svare mig på hvorfor det er tilfældet? og hvorfor jeg ikke kan få det til at virke ordentligt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-09 10:11

Mon ikke hunden allerede har fået det første stød og reagerer instinktivt med et spjæt når den nærmer sig tråden ??

Eller er den meget langhåret og samtidig våd ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-09 10:11

Som jeg ser det har du en fejl på hegnstråden. Så denne tager lige så "god" (dårlig) jord som din jordforbindelse.

Så du kal lige tjekke hegnet ikke tager jord, f.eks via en deffekt isolator.

vh Ben

Kommentar
Fra : IMorthorst

Dato : 26-04-09 10:22

Hunden fik stød ved jordspyddet, men uden at røre denne!

Synes jeg har tjekket hegnet, men det må være værd at gøre det igen!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-09 10:37

Noget andet er hvis dit jordspyd er sat i helt tør jord, vil det ikke vorke.

Du siger det er sat op ad husmuren, der er jorden ofte "knas tør".

Jeg kender ikke det såkaldte knivspyd. Men hvad mend at banke en jernstang godt ned i jorden.

Syntes det klart lyder til at din jordforbindelse er dårligere end den din hegnstrådkan klare i forhold til jorden.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 26-04-09 10:37

Jordforbindelsen er ikke god nok!

Hvis det er meget sandet jord skal man langt ned for at ordentlig jordforbindelse (10-20 mtr)

Prøv evt. at gennemvande jorden godt omkring spyddet.

Kommentar
Fra : IMorthorst

Dato : 26-04-09 11:04

Tak for de gode svar. Har netop tjekket hegnet igen og fandt nogle små fejl, hvilket resulterede i et lidt bedre "signal".
Det kan netop her anbefales ikke at bruge tentorpæle til hjørnepæle, man gør bare arbejdet mere besværligt. Men hvor skulle man vide det fra, når man er helt "grøn" og uvidende.

Nu vil jeg prøve at vande jordspyddet og hvis ikke det hjælper må jeg jo flytte det! For ja jeg bor i vestjylland, hvor vi har rigtig dejlig sandjord, bravr.

Til orientering er et KIWIspyd nærmest et stykke bølget metal, altså større kontaktflade. Skulle vist gøre det ud for 5 almindelig jernstænger!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-09 11:08

Men uanset størrelse, kræves der god kontakt til jorden.

Har du ikke et sted med våd jord i haven?

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 40 point
Dato : 26-04-09 12:56

Hej

Du skal have en bedre jordforbindelse. Din hund får stød fordi spydet ikke har (eller har meget ringe) jordforbindelse. Derved får jordspydet samme potentiale som hegnet. Hvis du har et voltmeter med max peak funktion skal du måle mellem jordspydet og elapparatet. Du skal have mindre end 200 V. Jordforbindelse er ikke bare jord. Der er flere der har beskrevet hvorfor i tråden. Det anbefales også at holde den fri for fundamentet. 20 m er måske lidt rigeligt men bor du i en grusgrav, en varm sommer skal du godt dernedaf.

intet mindre end 2 m. er i orden. Man kan skrue jordspyd sammen så du kan banke den i 4 m.

http://www.gallaghereurope.com/downloads/Masters%20serie%20-%20Field_Equi_Farm_AgronMaster.pdf

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-09 16:50

hvad med at opdrage din hund i stedenfor

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 26-04-09 20:30

Prøv at måle potentialet mellem jordforbindelsen i din almindelige installation og dit jordspyd til el hejnet. Eller endnu bedre, prøv at mål mellem nul i den almindelige installation og dit jordspyd til el hejnet. hvis du ikke har nul tæt på jordspydet så træk en forlængerledning.

Så kan du med garanti se om din jordforbindelse er god nok.

mvh fussy

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-04-09 08:23

hvis koldvandstilgangen til dit hus er af metal vil jeg mene man kan tilslutte hegnets jord der -måske tar jeg fejl måske er det ulovligt at "blande " jord elhegn og jord Elforsyning spørg en installatør.Går ud fra du har undersøgt det er lovligt med elhegn til hunde -elhalsbånd er feks forbudt i DK

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 27-04-09 08:44

Citat
hvis koldvandstilgangen til dit hus er af metal vil jeg mene man kan tilslutte hegnets jord der -
- Den går ikke. Heller ikke til den faste installation

Kommentar
Fra : IMorthorst

Dato : 27-04-09 10:31

Så siger jeg mange tak.. det er altså jordforbindelsen, der er noget galt med, som mange af jer også har skrevet. Jeg vælger nu alligevel at tildele mine point til JRST, der helt bestemt svarede på mit spørgsmål ang. min hund og stød ved jordspyddet. TAK skal du have. Også tak til jer andre for de gode råd.

PS
Til dig med rottweileren(eller hvad det nu er for en hund): Opdragelse af hund er en langsommelig proces(som der selvfølgelig er sat ind overfor, men det kan vi jo diskutere i et andet forum) og der skal desværre kun en bil til, så har jeg ingen hund længere, derfor vil jeg gerne investere min tid og interesse i dette hegn.

Godkendelse af svar
Fra : IMorthorst

Dato : 27-04-09 10:32

Tak for svaret JRST. lige præcis hvad jeg spurgte om.