/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Virksomhedsskatteordningen?
Fra : cristian2
Vist : 1106 gange
200 point
Dato : 16-04-09 00:28

Jeg har en lejlighed som skal udlejes som værelser. Jeg skal have et budget med i banken, der skal se ”pænt” ud. Altså hvor jeg får så lille en udgift til mig selv i udlejningsperioden (når mine lejeindtægter er fratrukket udgifter til kreditor).

Jeg ringede til SKAT som sagde at det bedst kunne svare sig at benytte Virksomhedsskatteordningen. Men jeg forstod ikke helt hvordan det var de beregnede det. (Det var vist noget med at jeg kunne nøjes med at blive beskattet med 25 % af indtægten).

Er der nogen der ved hvordan jeg beregner hvor meget jeg netto kommer til at side for om måneden i udlejningsperioden efter virksomhedsordningen i grove træk?

Her er nogle nøgletal/md:

Udgifter:
Nettohusleje/md:       26.933 (v/ 32,8 %) (Brutto/md: 33.910)
Fællesudgifter (varme, el, vand)/md: 3.000
Vedligeholdelse:       500
I alt/md:          30.433

Indtægter:
7 værelser á 4.900 inkl. forbrug/md: 34.300

Nøgletal/anno:

Ejendomsværdiskat: 26.250
Ejendomsskatter:       10.452
Fradrag i alt:        - 255.717
Skattebesparelse:        - 83.875 (v/ 32,8 %)
Prioritetsydelser:       318.522
Skat overskud/underskud:    - 57.625 (kontant: 26.250)
Grundejerforening:       40.427

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-04-09 08:14

Fordelen ved at bruge virksomhedsordningen i dit tilfælde er, at du vil få fradragsret for renteudgifterne i din personlige indkomst i stedet for som kapitalindkomst.

Forudsat at du betaler topskat og at du har negativ kapitalindkomst i øvrigt vil anvendelsen af virksomhedsordningen næsten fordoble fradragsværdien af renterne (fra de 32,8% til ca. 63,0%).
Altså umiddelbart en skattebesparelse på ca. kr. 75.000 - 80.000. Hvis du ikke anvender virksomhedsordningen vil du skulle betale skat samlet af udlejningen på grund af den dårligere fradragsret for renteudgifter.

Du bør få en revisor til at lave virksomhedsregnskabet og virksomhedsordningen for dig. Der er så mange krav og betingelser for anvendelsen, at det meget let kan gå galt.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-05-09 12:19

Så er jeg tilbage igen, en lille smule klogere. Tak for svaret ind til videre, Paulus1.

Jeg har kontaktet SKAT endnu engang, og de har hjulpet mig med beregningerne ved at benytte kapitalafkastordningen. De kunne sagtens give mig cirkabeløb mht Virksomhedsskatteordningen, men af principielle grunde gør de det ikke (hvilket er forståeligt nok, ellers ville de få en masse efterfølgende brok).

De tog udgangspunkt i:
Tænkt brutto lejeindtægt:      31.000/md
Tænkt bruttoløn:       68.000/md

Ved 53 % i skat vil det ifølge SKATs beregning blive en samlet nettoindtægt/md på cirka 48.000 hvis man anvender kapitalafkastordningen.

Men inden jeg hyrer en revisor var det rart at få vurderet om der overhovedet er noget mere at spare ved Virksomhedsskatteordningen.

Bare med et slag på tasken - hvor meget vil det ændre nettoindtægten (de 48.000) om måneden ved at benytte Virksomhedsskatteordningen i stedet for Kapitalafkastordningen?

Og hvad hvis lejeindtægten blev hævet fra brutto 31.000 til 40.000/md?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-05-09 10:30

Du bør hyre en revisor allerede nu. Årsagen er at du har mulighed for at vælge mellem ordningerne fra et år til det andet alt afhængig af hvilken ordning der er mest fordelagtig - vælges i forbindelse med indsendelse af den udvidet selvangivelse. En revisor - f.eks. deloitte - taster oplysningerne ind i deres program og får resultatet for alle tre ordninger herunder virksomhedsskatteordningen og kapitalafkastordningen.

I virksomhedsskatteordningen er de 25% en skat af virksomhedens skattepligtige indkomst - når du så trækker penge ud af virksomheden skal der betaltes en forskelsskat. Virksomhedsordningen er baseret på at du kan udskille virksomhedens indtægter og omkostninger fra din lønindtægt og derved modregne dem fuldt ud i hinanden - her er det, som omtalt, især den høje skatteværdi af fradrag for renteudgifter der er tiltrækkende. Endvidere er ordningen beregnet til at man opsparer i virksomheden - altså ikke hæver alt ud privat.

Mvh. ampere