/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rugemor
Fra : jinxxd
Vist : 806 gange
20 point
Dato : 08-04-09 12:54

Jeg ville høre om der er nogle der har information eller viden om det juridiske i at benytte sig af en rugemor fra England (ikke igennem et bureau men helt privat) til at føde et barn for os.

Så vidt jeg kan se er det ulovligt at benytte et bureau eller anden form for mellemmand men dette er vi ud over.

Jeg er i tvivl om det er ulovligt at betale vederlag - så vidt jeg har fundet ud af er det i orden at betale til ”dækning af konkrete, rimelige udgifter, som står i forbindelse med kvindens graviditet og fødsel”.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-04-09 00:25

Så vidt jeg husker, så står emnet omtalt i adoptionsloven. De ting, du nævner, lyder som om, du har godt fat i emnet.

Kommentar
Fra : jinxxd

Dato : 09-04-09 00:33

Tak for svaret vesterbo. Jeg har nemlig været inde og kigge i adoptionsloven, men må sige at det ikke gir meget mening for mig... Har du, eller andre, en ide om hvor man kan læse hvordan love virker i praksis eller er forklaret i lidt nemmere sprog?

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-04-09 01:46

fandt dette: Netavisen 180Grader.dk - Dansk kvinde står frem: Jeg er rugemor

har ikke læst det, men mener at hun var med i et program om emnet for et par år siden.

Har du set på retsinformation.dk? Du ka nok finde enn bekentgørelse, men da det er meget sjældent, det praktiseres, er det svært at finde noget brugbart.

Kommentar
Fra : Mette1987

Dato : 09-06-09 11:46

Det er fuldt legalt at benytte sig af en rugemor, sålænge man i forvejen kender vedkommende, at der ikke er penge involveret og der ikke etableres kontakt. I DK må lægerne ikke hjælpe til processon for graviditeten - men det kan blive gjort i lande som fx. Finland, hvor dette er lovligt.

Venligst Mette