/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kraftig hovedpine
Fra : kris3842
Vist : 1132 gange
30 point
Dato : 08-04-09 10:43

Hej,

Er der nogen andre der har oplevet kraftige hovedpine-anfald udløst af arbejde foran en computer fladskærm??? Jeg kan slet iikke nærme mig en sådan - oplever allerede efter ca. 20 minutter spændinger i øjnene og en begyndende hovedpine... Sidder jeg foran den en time kan jeg godt foreberede mig på et par dage på langs med migræne-anfald....

Er der nogen der har prøvet det selv og fundet en løsning...??? Eller der nogen der har et muligt bud på hvad det kan skyldes - har fået at vide at det kan være noget med den frekvens skærmen har (opdatering) og måske lysstyrken i den????

mvh

kris3842

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-04-09 10:46

En der kan komme med gode råd omkring helbdresmæssige spørgsmål er din læge.

Selvom andre herinde har haft samme symptomer som dig, er det ikke ensbetydende med, at løsningen er den samme

Kommentar
Fra : kris3842

Dato : 08-04-09 10:52

Har snakket med både læge og øjenlæge (bruger stærke briller), men ingen af dem havde noget bud på det andet end at give mig noget smertestillende... Og det synes jeg ikke er rigtig fedt

Har også en tid hos en specialist om en måned - men ville bare udlukke alle muligheder...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-09 10:57

Min kone kan ikke holde ud at kigge på min bærbare 15" skærm mere end 5 min.
Men sætter jeg min ekstra 17" fladskærm til kan hun godt kigge i længere tid.
Jeg tror ikke det er skærmstørrelsen men men nærmere skærmtypen.

Der findes jo gangbriller / læsebriller / og sandelig også skærmbriller.

Men din læge ved bedst hvad der kan gøres.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 08-04-09 10:59

Det er sikkert spændingshovedpine. Hvis du f.eks. bruger briller med dobbeltslebne glas, sidder du og løfter hovedet lidt for at få læsefeltet på skærmen - så spænder du i nakken, og så er fanden løs.

Jeg har selv løst problemet ved at sætte skærmen højere op så den passer i læsefeltet på mine briller. Det har hjulpet meget. Læs også om korrekte siddestillinger og afstande på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-09 11:34

Citat
Har snakket med både læge og øjenlæge (bruger stærke briller), men ingen af dem havde noget bud på det andet end at give mig noget smertestillende

Og så mener du Kandu kan løse problemet

Snup 20 bajere (ISkolde) - så kan du give dem årsagen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-09 11:34

Citat
Har også en tid hos en specialist om en måned - men ville bare udlukke alle muligheder...

Det er da ikke her du finder noget

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-04-09 11:39

Prøv at låne en "gammeldags" skærm, og se om det er det samme.

Jeg har en bette smule brunt i mine læsebriller foruden skærmfilter.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-04-09 12:18

Kunne være spændingshovedpine som måske kan afhjælpes med skærmbriller eller bedre arbejdstiling.

Hvis du kan finde en ergoterapeut som vil give gode råd ville jeg anbefale det.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 08-04-09 12:31

DER FINDES EN SKÆRM TIL AT SÆTTE FORAN DIN PC SKÆRM, DEN TAGER NOGLE AF DE MEST GENERENDE STRÅLER, DET SVARER TIL AT DINE BRILLER FILTRERE NOGLE AF SOLENS GENERENDE STRÅLER FRA.

EN OPTIKER KAN OGSÅ VEJLEDE DIG I SPECIELLE PC BRILLER, MÅSKE KUNNE DET VÆRE EN IDE, DU KAN DA PRØVE ET PAR HOS OPTIKEREN, MÅSKE PRØVE AT LÅNE DEM MED HJEM.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-04-09 13:21

det er noget med at skærmindstillingen skal stå på 75 HZ - hvis ikke du har den indstilling, så prøv at ændre til 75 HZ

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-04-09 14:44

Hej Kris.
Når du bruger briller, så kan det være dine øjne der er problemet.

Det kan betale sig at få lavet et par briller som kun er beregnet til at bruge foran computeren.

Jeg er selv nærsynet. Og der er -0.25 til forskel på mine øjne. Udendørs har jeg briller på med styrken -1.75 på det ene øje og -2.00 på det andet øje.
Indtil for nylig tog jeg bare brillerne af når jeg skulle sidde ved computeren. Men så begyndte mine øjne at te sig helt tosset. De blev røde og trætte og hovedet gjorde ondt. Og jeg var så træt hele tiden.
Så fik jeg lavet et par briller, hvor det ene glas var -0.50 og det andet var -0.25. Og det har hjulpet. Brillerne kan ikke bruges til andet end computeren, og der er næsten ingen styrke i. Men de er nødvendige, fordi mine øjne ikke kan klare at indstille sig på computeren. Hvis øjnene havde været ens, så havde jeg kunnet klare mig med at rykke lidt nærmere til skærmen.
--Det var ikke en øjenlæge, der gav mig løsningen, men min optiker.
Den optiker, der har lavet dine stærke briller, kan måske fortælle om computerbriller kan hjælpe dig.

Hvad er det for en specialist, du har tid hos om en måned?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 08-04-09 20:39

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er galt, men en fladskærm blinker jo ikke lige som en CRT gør det, desuden køre en fladskærm med 60mhz uanset hvordan du instiller den i windows, den kan ikke klare mere. Den udsende heller ikke stråling som en CRT gør det, så jeg er nok også lidt med på det der med at synet er problemet.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 10-04-09 11:18

jeg vil sige at du skal gå til optikeren og sige at du skal have et par briller der er til comp brug - og så skal du huske at drikke rigeligt af vand