/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Starte en bil uden kørekort
Fra : zag
Vist : 1466 gange
100 point
Dato : 07-04-09 22:18

Hej derude

Jeg vil høre om der er nogen der ved, om det er tilladt at starte en bil, hvis man ikke har kørekort. Der er tale KUN at starte den, ikke kører eller noget. Og er der samme regler med lastbiler?

Venlig hilsen

Zag

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 22:23

Glem det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 22:23

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 7
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 15

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-09 22:24

Det er ikke tilladt, medmindre bilen befinder sig på privat grund

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 22:25

Du bør holde dig til Anders And nogle år endnu.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 07-04-09 22:38

Det er ikke tilladt på offenligt område.

Der står i færdselsloven, at man har forsøgt at føre køretøjet blot hvis håndbremsen er slægget - med andre ord har du ikke engang nøde at starte motoren, før du har forsøgt at føre køretøjet - og så uden kørekort - uuhh ha da da

Larsigne

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-09 22:45

Hmm, jeg trækker aldrig håndbremsen, så hvordan vurderes det om den er slækket?

Jeg har forresten ledt efter det i færdselsloven, kan du ikke komme med en henvisning til hvilken paragraf der er tale om?

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 07-04-09 22:53

Vil gerne prøve at finde § - men kan helt klart huske det fra erhvervelsen af kørekort til kat.b

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-09 22:54

Det er vist kørelærerens fortolkning du har fat i, men jeg venter på at du finder paragraffen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-09 22:55

Det er lidt tricky spørgsmål.

Det er sådan set ikke ulovligt at starte et køretøj, såfremt man ikke har til hensigt at køre i det.

Men loven tolkes sådan, at såfremt man sætter sig bag rattet på en bil og starter den, så er det med den hensigt at køre.

Og så er det altså ligegyldigt om der er tale om privat grund eller offentlig vej, medmindre den private grund er indhegnet/spærret af, så andre ikke har adgang dertil.

Kommentar
Fra : zag

Dato : 07-04-09 23:05

Lad mig spørge på en anden måde.

Til en bil har en koblet en strømadapter på, som omdanner 12 volt til 230 volt, da jeg skal bruge strøm i et stykke tid, bliver jeg nød til at starte motoren for at motoren kan drive generatoren som så lader batteriet op og sikre at jeg ikke drænne det total, da omformeren har et stort strømforbrug.

min hensigt med at starte motoren er ikke at køre, men udelukket at bruge motoren til at lave strøm.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 07-04-09 23:08

Det er rigtigt at det det er kørelærerens fortolkning, da det jo var denne jeg gik til teori hos - skrev også at jeg ville prøve om jeg kunne finde det i en § - har lige kikket lidt i færdselsloven og der kan jeg ikke finde noget
Men egentlig er det vel meget logisk at man ikke må starte eller slægge håndbremsen, før det betragtes som forsøgt kørsel. En person uden kørekort må da heller ikke sidde bag rattet i en bil som skubbes af andre personer.

Mvh. Larsigne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-04-09 23:15

Jeg er ikke sikker, men jeg tvivler på at der findes en fast paragraf, der entydigt fortæller hvad du må i denne situation eller ikke.
Hvis du kan sandsynliggøre at du kun har startet bilen for at kunne tappe strøm, f.eks. ved at der er koblet et eller andet til bilen, og hvis ikke du sidder bag rattet, sker der sandsynligvis intet.
Men det smarteste var nok om du kunne finde en der kan starte bilen for dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-04-09 23:21

Citat
Til en bil har en koblet en strømadapter på, som omdanner 12 volt til 230 volt, da jeg skal bruge strøm i et stykke tid, bliver jeg nød til at starte motoren for at motoren kan drive generatoren som så lader batteriet op og sikre at jeg ikke drænne det total, da omformeren har et stort strømforbrug.

min hensigt med at starte motoren er ikke at køre, men udelukket at bruge motoren til at lave strøm.

Det kan jeg så ikke se skulle være et problem, for når bilen står med omformeren monteret og motorhjelmen åben for at kunne have omformeren monteret, er bilen brugt som et arbejdsredskab og ikke umiddelbart i køreklar tilstand.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-04-09 23:56

Så er der spørgsmålet om lokale vedtægter omkring tomgang, det er noget frygteligt miljøsvineri, og mange politikredse tillader ikke tomgang over 3 min

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 08-04-09 00:02

Det vurderer polisen vel - hvis de gider komme, men de er nok til bandeopgør

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-04-09 01:15

Naturligvis må du starte motoren for at bruge motoren og ikke bilen til det nævnte formål, og det er heller ikke tomgang men fuld lovlig at have en motor kørende til at trække en generator eller lignende, tomgang er når motoren står og snurrer uden formål, skulle der komme en myndigheds person forbi, så kan betjenten vel godt se at du ikke vil ud at køre, måske står motor hjælmen åben og der er trukket ledninger til dine apparater, så bilen er ikke umiddelbar køredygtig, så start du bare motoren og få lavet noget strøm.
På en autoværksted er det da heller ikke nødvendig at vise kørekort for at starte en bil, når det er for at teste indsillinger på motoren og lignende

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-04-09 07:53

Hvis du er beruset og starter en bil - og policen ser det - så ryger pappet! Så mon ikke også det gælder for satrtforsøg!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-04-09 08:48

må man have bilen gående i tomgang, en kold vinterdag, og folade den i nogle minuter, billen er låst, men for at konen der ikke har kørekort, ikke skal fryse, var det da rart med lidt varme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-09 09:42

At føre en bil - er at sidde ved rattet mens den ruller.
At starte en bil eller føre en bil - må kun gøres af en person med førebevis til denne biltype.

På privat afspærret område må du gøre næsten hvad du vil.

En startet bil må ikke forlades.

Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-09 09:43

Hvis bilen holder hjemme i carporten kan jeg ikke rigtig se problemet - så kan du vel tage strøm fra huset...

Holder den ude på en rasteplads er der vel en med med kørekort - hvordan er du ellers kommet derud

Så HVAD er lige formålet med at skulle bruge 220 volt ?????

Selvom I bor i en etageejendom ville 100 meter kabel være en bedre løsning

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 08-04-09 11:09

Sådan husker jeg det også Eyvind

Larsigne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-09 11:40

Køb en besindrevet generator for en tudse.
Den kan levere både 12 og 230 V

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-04-09 18:04

Såfremt en beruset person sætter sig bag rattet, er det i det øjeblik nøglen sættes i tændingen, at fælden klapper - såvidt jeg husker.
Det samme må vel siges, at kunne gælde for en person uden kørekort, men såfremt du holder med åben hjælm og en omformer tilsluttet, vil de fleste betjente nok kunne se fornuften i det du gør, og i værste fald lade dig slippe med en advarsel. Det kan jo næppe sidestilles med kørsel uden, at have erhvervet kørekort. Og hvis du husker, at holde med trukket håndbremse, har du garderet dig yderligere.

Kommentar
Fra : Mikkel1072

Dato : 10-04-09 18:03

Nej det er self, ikke tilladt på offentlige veje, områder osv.

men på privat grund har du både lov til at køre og starte bilen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-04-09 23:03

Citat
men på privat grund har du både lov til at køre og starte bilen.
nixen bixen så skal den private grund være indhegnet så andre ikke kan komme ind på området, eksempel: En gårdsplads ude på landet er privat område, der må man ikke køre bil uden kørekort, der er nemlig adgang til post, gæster og andre med ærinde på adressen, en indhegnet privat mark er en anden sag, der må man godt køre uden kørekort