/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Er ikke presse - men ?
Fra : pewpewlaz0rz
Vist : 665 gange
50 point
Dato : 04-04-09 23:33

Hej
I dag tog jeg ud og ville tage nogle billeder her i København, da jeg så ankommer til hovedbanen er der FCK fans der smider kanonslag og romerlys. Jeg tog selvfølgelig en del billeder med mit eos 400d samt et sigma 18-200 mm.
Men så kom jeg til at tænke - kan jeg bare tage ud til fodbold kampe osv og "lege" presse, har jeg rettigheder til at tage billeder af menneskerne, har jeg mindre ret end hvad en med et "presse" skilt har - taler her ikke om indgang nogensteder, men bare offentlig vej - er der noget der forhindrer mig i at tage mit kit og møde op til ballade og tage billeder?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 04-04-09 23:38

Så længe du befinder dig på et offentligt sted må du tage alle de billeder du har lyst til, men du må ikke offentliggøre dem på nettet, derimod er jeg lidt i tvivl om hvordan du ståpr i forhold til at sælge dem til pressen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-09 23:43

Man er da underlagt samme lovgivning hvad enten man har et pressekort eller ej.
Pressekortet accepteres bare af mange til at give adgang, hvor de ikke behøver at lukke hvem som helst ind.

Som hovedregel har du lov til at fotografere personer p+å offentligt sted. Der kan dog være situationer hvor du ikke må fotografere folk eller offentliggøre billederne. Den slags siger næsten sig selv,hvis du kommer ud for det.

Demonstranter og lignende tosserier må du fotografere så meget du vil. Du kan dog risikere at komme i klammeri med vedkommende. Hvis de e mange er stærke hjælper loven ikke i den umiddelbare situation.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 00:46

Uanset om Du foreviger demonstranter der kun fortjener at blive knaldet har de også rettigheder.

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 05-04-09 12:12

Hvis man som demonstrant eller fodboldfan vælger at opføre sig åndssvagt, så må man også tage de konsekvenser, der eventuelt kan følge med.
Bl.a. at blive fremvist i medierne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-09 14:31

Du må tage og vise billeder af menneskemængder men ikke af enkelte personer.

Kommentar
Fra : takker

Dato : 05-04-09 18:03

I kommer med 2 udtalers, jeg gerne vil have at en kilde til, da jeg ikke er ening, men meget kan være lavet om siden jeg rendte rundt med mit Nikon.

F.eks, hvis er foto er taget på offenligt område, hvorfor må jeg ikke lægge det på nettet?

Hvorfor må man tage fotos af mange men ikke en enkelt.

Da jeg rendte rundt med og uden pressekort, var det lovligt det hele, eller der var ikke så meget net, men det kunne da offenlig gøre i blade og på udstillingerer.

Du må altid sælge dine fotos til aviser mv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-04-09 20:19

Ville Du selv bryde Dig om at blive foreviget og derefter lagt til beskuelse på hele nettet, uden anden anledning at en amatør synes at det er sjovt ??

Privatliv, TAK !!!!

Kommentar
Fra : Ji9

Dato : 14-04-09 14:32

Jeg har osse kigget efter samme, men lovene er for snørklede. Denne side der omhandler loven om pressefrihed lidt i den retning:

http://www.gulspejder.dk/208.html