/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Eddikke på armaturer
Fra : susanna1974
Vist : 758 gange
50 point
Dato : 03-04-09 11:33

Kan eddikke skade armaturer ved længere tids brug? Jeg har fået af vide, at klorin på sigt kan skade armaturer, og da eddikke indeholder syre, er jeg i tvivl om det kan skade armaturer altså vandhane og brusehoved. Jeg har i et andet spørgsmål fået svar på, hvordan fliser skal behandles med eddikke, så det er kun armaturer mit spørgsmål kører på. Kh Sanne

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-04-09 11:37

Du kan sagtens fjerne kalken/belægningerne med eddike, men skyl godt efter med rent vand.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 03-04-09 12:13

Hvorfor bruge klorin på armature, klorin bruges vel nok mest til desinfektion og blegning.
Jeg vil også sige at eddike klare kalk på armaturet og brusehovedet, det bruger jeg selv.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-04-09 14:16

Hvis du kommer køkkenrulle eller kluden rundt om armaturet og lader det sidde fx. natten over, tager armaturet skade. Den yderste belægning forsvinder, og det bliver gult, der hvor eddiken har ætset. Det er min sørgelige erfaring.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 14:36

Eddike indeholder eddikesyr som i længden vil ætse de fleste metaller.
Klorin skader ikke metaller, men malede emner tåler ikke klorin i længden.
Hvis vandhanerne er af ægte guld sker der ikke noget.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-04-09 10:19

Som nævnt i nogle af dine andre spørgsmål, bruger jeg en blanding af eddike og sulfo til rengøring af badeværelse og køkken herunder også amaturer. Ved almindelig rengøring og efterfølgende afskyldning tager amaturet ikke skade, men som med al rengøringsmiddel bør du tørre efter med en klud eller skylde efter. Dvs. præcis som med alt andet regnøringsmiddel.

Mvh. Ampere