/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering af ydervæg
Fra : alvinanker
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 02-04-09 21:44

Jeg har været inde på Rockwools hjemmeside for at finde ud at om jeg skal isolere ydervæggen indvendigt med 95 mm Flexi-A Bats eller 120 mm. Jeg har indtastet som om at væggen er en let ydervæg da det kun er mulighed for hulmur hvis man ønsker beregning for en murstensmur. Hvis jeg indtaster at væggen er 30 Kvm får jeg kun en besparelse på 100 kr om året ved at fordoble isoleringen. Kan det virkelig passe at man kun sparer i omegnen af en hund ved at fordoble isoleringen. årsagen til at jeg kun vil isolere med 95 mm er grundet pladsproblemer.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : Bittersnaps

Dato : 03-04-09 12:43

Jeg skal lige forstå det rigtigt - har du allerede 95mm isolering i væggene - som du så vil fordoble?
For så kan det nok godt passe med de 100 kroner (30kvm mur er jo heller ikke alverden). Det er de første 50-100mm, som virkelig batter noget, derover bliver effekten mindre - men den er der selvfølgelig stadig...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 14:52

Det er de første cm isolering der virkelig batter noget. Jo mere isolering der er, jo mindre får man ud af at forøge den. Det er simpelt fysik.
Deraf følger også, at der med en given varmepris og given pris på isolering er en vis tykkelse, som det er tabsgivende at overskride.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 03-04-09 15:50

det kan da aldrig blive tabsgivende, men blot et spørgsmål om hvor lang tid det går før end varme besparelsen overhaler udgiften til den ekstra isolering

Kommentar
Fra : alvinanker

Dato : 03-04-09 18:53

Hej Bittersnaps.
Muren er ikke isoleret. Det jeg ikke kan forstå er at jeg kun sparer 100 kroner om året ved at fordoble isoleringstykkelsen fra 100 mm til 200 mm.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-04-09 20:32

Jo det kan blive tabsgivende at isolere for meget. Forrentningen af den bundne kapital kan blive større end besparelsen.