/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr. blomsterløg
Fra : susanna1974
Vist : 839 gange
50 point
Dato : 30-03-09 14:19

Jeg mener, at uanset om man sætter blomsterløg om efteråret, hvor de dækkes helt med jord, eller man sætter blomsterløg om foråret, hvor toppen af blomsterløget stikker ovenfor jorden, så mener jeg at der skal kommes sand i bunden af det hul, man graver til løget. Er der nogen det kan bekræfte dette? Jeg mener at have hørt, at det gælder uanset, om man planter løg i krukker eller ude i haven. Er der nogen, der ved, hvilken slags sand, man skal bruge i bunden af hullet, inden man sætter løget? kh Sanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 14:28

Jeg har ALDIG brugt sand, og blomsterløgene blomster alligevel

Jeg bruger alm. plantejord, købt hos enten gartner eller i supermarked

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 14:35

Hvis det er for at dræne i dine blomsterkrukker, er det bedste du kan gøre, at komme nogle potteskår eller sten i bunden af krukken - krukken skal selvfølgelig have hul i bunden, så overskuds vand kan komme ud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-09 14:37

Uanset om blomsterløg sættes om efteråret eller om foråret, skal de være helt dækket af jord.

Hvis løgene sættes i almindelig luftig muldjord er der ingen grund til at bruge sand, men i meget tung leret jor kan det være gavnligt at blande en smule sand i for at skabe luft til løgenes rødder.

Men rent sand i bunden, det dur ikke

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 14:49

Hej dova hvad er det for sand man skal bruge? Hvis det er i krukker skal der så også bruges sand? jeg bruger lega i krukker Kh Sanne

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 14:54

Hej dova. Mht. blomsterløg er det, når man køber dem, der er grøn top på/blomster på, jeg mener skal stikke ovenfor jorden. Du skriver, at i meget tung leret jord skal jeg bruge sand. Hvis jeg bruger lega eller potteskår er det så nødvendigt at bruge sand også? Er det uanset om det er ude i haven eller i krukker du mener, at jeg skal bruge sand? Kh Sanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 14:54

Du skal ikke bruge sand i krukkerne--------lecasten er perfekte til det formål

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 30-03-09 14:59

Citat
blomsterløg er det, når man køber dem, der er grøn top på/blomster på

lægger man normalt i efteråret

Du skal ikke bruge leca sten i haven, og hvis du endelig vil bruge sand (helt unødvendigt) så sørg for at der ikke er salt i, det kan ødelægge dine planter.

Når du planter i haven, så grav hullet lidt dybere kom noget plantejord i, så løgene, så alm havejord øverst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 15:00
Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-09 16:41

Citat
Mht. blomsterløg er det, når man køber dem, der er grøn top på/blomster på, jeg mener skal stikke ovenfor jorden

Det skal de så ikke hvis de plantes ud i krukker eller bede...så skal selve løgene dækkes helt.

Leca eller potteskår er til at putte i bunden af krukker, hvis der ikke er hul i bunden til overskudsvand at løbe ud af.

Sand bruger man til at blande sammen med jord for at gøre jorden mindre kompakt.

I krukker bruger man som regel mest færdigkøbt pottemuld, og der er sand ikke nødvendigt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-03-09 22:17

Du forveksler nok det at opbevare knolde i samd med det at plante løg. Løg skal kun i jord Og de skal ikke stikke op over jorden bare fordi de har gløn spids. De skal i jorden i den dybde der står på posen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-09 03:55

Det er løget størrelse som bestemmer dybden, små løg skal ikke så langt ned i jorden som store, som tommelfinger regel kan du regne med at der skal lige så meget jord over toppen af løget, som løgets højde, det gælder også hvis du vil plante løg med grønne blade og evnetuel blomster, selv om der måske ikke er så meget som ses over jorden, så skal løget derned, en påskelilje eller tulipan for eksempel skal have cirka 5 centimeter jord over toppen af løget (uden blade og blomst) hvis du vil se dem igen år efter år

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:43

Tak for svaret Nordsted1. knus Sanne