/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
salg ejendom familie
Fra : knt9347
Vist : 934 gange
300 point
Dato : 28-03-09 19:00

Norsk ejendom ønskes solgt til børn
vurderingspris 8 mille
salg 5 mille
spørgsmål: er det lovligt og vil dette i givet fald udløse skattemæssige konsekvenser ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-03-09 19:57

I Danmark, må man godt sælge under vurderingen

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 300 point
Dato : 28-03-09 23:32

Det er lovligt, men vil have ubehagelige skattemæssige konsekvenser, medmindre du kan overbevise skattemyndighederne om, at de 5 mill. er den reelle handelsværdi.

I modsat fald vil skattemyndighederne betragte ejendommen som solgt for 8 mill., uanset at der står 5 i kontrakten. Såfremt salget er skattepligtigt for dig (ret sandsynligt), vil du så blive beskattet ud fra en salgssum på 8 mill.

Forskellen mellem de 8 mill. og de 5 mill. betragtes som en skattepligtig gave til børnene, der derfor vil blive beskattet af denne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-09 01:22

I Danmark er der grænse for hvor meget under vurderingen man må sælge til arvinger....mener det er maks 15 %

Lavere pris vil blive betragtet som gave og beskattet ret hårdt

Citat
Det er lovligt, men vil have ubehagelige skattemæssige konsekvenser, medmindre du kan overbevise skattemyndighederne om, at de 5 mill. er den reelle handelsværdi

Jeg mener ikke det er gældende ved salg til arvinger, men kan selvfølgelig huske forkert

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-03-09 10:13

Få fat i norsk lovgivning og skatteregler.
De er andre regler end vi har her i Danmark.

hawaii7

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 29-03-09 11:43

Søg på googel og find en norsk retshjælp og skriv spørgsmålet til dem:)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-03-09 20:06

De 15% går på den offentlige ejendomsvurdering - ved ikke om det også er gældende ved udenlandske ejendomme, men ring evt. til SKAT - de er behjælpelige og det er gratis

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 27-04-09 17:19

Tak for svaret Paulus1.