/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr. rengøring af badeværelse
Fra : susanna1974
Vist : 961 gange
20 point
Dato : 26-03-09 21:41

Jeg har engang læst at det er en god ide og blande eddikke i vand sammen med rengøringsmiddel når man gør rent på badeværelse fliser, armaturer, håndvask, da det mindsker dannelsen af kalk, er der nogen af jer, der ved, om jeg bagefter skal efterskylle med rent vand?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-09 21:54

Det gør jeg altid uanset hvilket middel jeg har brugt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-03-09 22:08

Hej med dig.
Nej det er da ikke nødvendigt. Men du skal sørge for at der er tørret tørt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-03-09 22:24

Og så et godt råd som jeg har brugt længe. Køb en bøtte klar bilvoks og dette smører du på fliser, vask og blandingsbatterier. Det skal være et tyndt lag. Og der skal pudses efter, men det holder det hele fri for kalk i mindst 1 måned. Vanddråberne preller af. Behandlingen skal gentages hver gang der samler sig bare lidt kalk. Dog kan den ikke bruges til fliser på gulvet, det kan blive glat.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-09 22:57

Eddike kan også fjerne kalk på badeværelses-vægge, vandhaner og i toiletter. Vær dog opmærksom på at fuger mellem fliser har det ikke tålersyre, Derfor skal fugerne gøres våde før behandlingen påbegyndes - så kan de ikke suge eddiken til sig.

Eddike kan bruges til at fjerne kalk i toiletterblot man ikke lader det komme i forbindelse med klorholdige rengøringsmidler.

herfra http://hus-raad.dk/eddike-til-afkalkning/

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-03-09 11:17

Du kan blande eddike med lidt sulfo, så har du al den rengøringsmiddel du har behov for - det er ikke nødvendigt med noget stærkere.

Jeg skylder/tørre altid efter med vand hhv en våd klud, så evt. fuger mv ikke tager skade.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-09 11:26

Ampere... dejligt at se, at jeg ikke er den eneste der skyller efter... selv om eddike for mange syntes helt uskadeligt, så er der altså syre i

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 11:35

Hej Nordsted1 er det uanset om jeg bruger eddikke blandet med vand eller ren eddikke at jeg skal efterskylle med rent vand på fliser, armaturer, toilet, vask mv? kh Sanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 11:52

Jeg efterskyller på alt, men det er ikke nødvendigt på andre flader end fliserne (fugerne) da der er syre i eddike

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 11:55

Hej Nordsted1 er det uanset om jeg bruger ren eddikke eller vand med rengøringsmiddel og eddikke, at jeg skal komme vand på fliser inden rengøring at fugerne ikke kan suge eddikken? Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 30-03-09 14:36

Hej Nordsted1 er det uanset om jeg bruger ren eddikke eller vand med rengøringsmiddel og eddikke, at jeg skal komme vand på fliser inden rengøring, så fugerne ikke kan suge eddikken? Mange tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-03-09 14:45

Som sagt, så skyller jeg altid efter, det er jo også nemt nok, når det er fliserne i brusekabinen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-03-09 20:04

Ja - du skal altid skylle efter når du bruger noget som opløser kalk. Dette skyldes at der er kalk i dine fuger mellem fliserne eksempelvis. Hvis du ikke skyller vil det medføre et unødvendigt stort slid på fugerne - dette gælder også hvis du bruger alle andre afkalknings-/rengøringsmidler. Jeg plejer selv at komme vand på inden fliser og fuger vaskes, så fugerne er "mættet" dvs ikke suger for meget afkalkningsmiddel til sig.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:27

Hej Nordsted1 det jeg mente var om jeg FØR jeg bruger ren eddikke eller vand med rengøringsmiddel og eddikke skal komme vand på fliser. kh Sanne

Kommentar
Fra : susanna1974

Dato : 31-03-09 10:39

Jeg har ikke tænkt over at eddikke jo indeholder syre, kan det så også gøre vandhaner og brusehoveder grimme ved lang tids brug uanset om man anvender ren eddikke eller vand blandet med eddikke og rengøringsmiddel? Mange tak for hjælpen kh Sanne

Godkendelse af svar
Fra : susanna1974

Dato : 02-04-09 11:01

Tak for svaret Nordsted1. Kh Sanne