/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Svie og smerte
Fra : rolf01
Vist : 911 gange
200 point
Dato : 02-04-03 23:38

Hvilke regler gælder for svie og smerte ?
Hvis man f.eks. har været indblandet i et trafikuheld og ønsker erstatning for svie og smerte
fra modpartens forsikringsselskab, hvordan takseres dette så ?

-Rolf01

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 210 point
Dato : 02-04-03 23:42

Du kan kræve en godtgørelse for svie og smerte på 140 kr. for hver dag, du som skadelidt er syg. Der kan i særlige tilfælde ydes godtgørelse for svie og smerte, selv om du ikke er syg. Godtgørelsen kan ikke overstige 53.500 kr.

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 03-04-03 09:08

Ifølge min kones advokat, skal der også være en direkte skadesvolder....
Så hvis det fx. er et solo trafikuheld, tror jeg ikke du kan få godtgørelse.

/Philip

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 09:15

Solouheld kan godt give udbetaling for svie og smerte, men så kommer vi ind på forsikrings området. Du skal nemlig være i besiddelse af en privat ulykkes forsikring. Herved fik jeg selv i 1999 udbetalt svie og smerte (dem var der nok af).

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 09:20

NB: Points bør gå til Jørgen... han har besvaret spørgsmålet 99% vi andre kommer bare med tillæg. Årsagen til 99% er at jeg kan huske, at jeg fik mere for svie og smerte da jeg lå indlagt på hospitalet end jeg fik udbetalt da jeg gik sygemeldt der hjemme, mener det var 50% af de omtalte 140,- men det var i 1999.
Alt i alt så er svie og smerte beløbet til at lukke op og skide i efter min opfattelse (undskyld mit udtryk).

Endnu mere hygge...
Søren

Kommentar
Fra : themis

Dato : 03-04-03 10:17

Hej Søren

Taksterne var indtil d. 01.07.2002 højere, når man var sengeliggende syg

I 2001 og frem til 01.07.2002 var denne takst 180 kr. om dagen, medens taksten for dage, hvor skadelidte var oppegående syg kun var på 80 kr.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 10:27

Hej Jørgen

Tak for oplysningen - ser ud til du har tjek på det der
Kunne du ikke hjælpe / blande dig i http://www.kandu.dk/dk/spg/13341

Fortsat god dag
Søren

Godkendelse af svar
Fra : rolf01

Dato : 03-04-03 11:34

Tak for svaret themis.

Kommentar
Fra : snyles

Dato : 14-08-03 16:54

Vil det sige, at taksten for svie og smerte i dag medio 2003 er på 140 kroner pr dag, hvad enten man er sengeliggende eller oppegående???
Mvh Niels Seeberg

Kommentar
Fra : themis

Dato : 14-08-03 18:33

Svaret er ja

ved skader indtil d. 01.07.2002 var taksten 180 kr pr. dag sengeliggende og 80 kr. pr. dag oppegående

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg