/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gammeldags koldsavsklinge
Fra : Eyvind
Vist : 3745 gange
100 point
Dato : 21-03-09 16:17

Hvor køber jeg en gammeldags fintandet (32/") koldsavsklinge.
Den skal bruges til at save søm over i mellem to brædder og en alm. nedstrygerklinge er ikke så god.
Helst i nærheden af Kbh. Ballerup.
På min læreplads brugte vi dem - men fabrikken er lukket.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-09 16:28

Hej Eyvind.
Kan du ikke buge en bajonetsav..det har vi gjort herhjemme ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 16:34

Er klingen lang nok mon.
Jeg skal udskifte mine sternbrædder - hedder de vist - og de kan ikke brækkes af med et koben uden at ødelægge tagpladerne. Så jeg vil save sømmene over. Brædderne sidder som en på en forskudt og derfor kan en elektrisk stiksav eller dennes klinge ikke nå der ind. Men en koldsavsklinge er længere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-03-09 16:40
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 16:52

Det er her der skal arbejdes:
http://peecee.dk/upload/view/161230

Der er ca. 10 CM ind til sømmet fra trækanten, og det er 5" brædder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-09 17:20

Prøv at ringe til en lokal tømmermester, eller gå i et byggemarked. Der findes et apparat lige til det du skal lave, og det kan være du kan leje sådan et. Jeg ved ikke hvad det hedder, derfor skal du ringe til en eller anden der ved det.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-03-09 17:21

Kan du ikke løsme tagpladerne så du kan bruge et koben, det vil jeg tro er det nemmeste

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-09 17:23

Kan Du ikke bare trække sømmene ud ?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-03-09 17:25

http://multikoeb.dk/vaerktoej/haandvaerktoej/koben/hultafors_atle_soemudtraekker_820030_4605_da.html

Kender du ikke en tømrer du lige kan låne en sådan her fætter af.

De er gode til at trække søm ud.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-03-09 17:53

Hvis du alligevel skal af med brædrene ( udskiftes) , kan du måske også bare slibe sømhovederne af med vinkelsliberen ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-09 18:16

Meget godt med den sømudtrækker, men sømmene kan sidde djævelsk fast, knækker de under udtrækningen kan det gå grueligt galt hvis man har lagt sin vægt bag og dratter ned af stigen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 18:37

Jeg har også kigget på en sømudtrækker fra Bosch, men der skal arbejdes (for mig) højt oppe og som LuffA siger, kan det gå galt hvis den smutter. Jeg har brugt sådan en for længe siden.
Hvis jeg sliber hovedet af skal brædtet stadig ud mod tagpladerne for at komme af.
Og det er 6 stk. det drejer sig om - for når det yderste er taget af, kan det inderste brækkes af.

Måske køber jeg bare sådan en her:
http://www.kj.dk/katalog/vaerktoej/haandvaerktoej/45640/Nedstrygerbuer+Bahco/124208

Den er heller ikke så tung når min kone skal kravle op og save.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 18:45

Ja KimPetersen - jeg kan måske bruge det gamle trick med at brække lidt ud og slå brædtet ind så sømhovedet kommer fri til at brække af........................men det er stadig højt oppe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-09 18:54

Netop, kravler jeg to meter op på en stige skal der ikke stå nogen nedenunder da de kan blive ramt af noget ildelugtende fra mine bukser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 19:00

Tja - og jeg har endda arbejdet som elevatorservicemontør, i mine unge dage. Bl.a. udvendige tovstyrede elevatorer uden net omkring i 5 sals højde. Men alderen har svækket min ballanceevne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-03-09 19:23

Hvis der er problemer, i at få enkelte søm ud. Kan du bare flække brættet omkring sømmet med et stemmejern. Når så brættet er nede er der plads nok til håndtering af sømmet.

Mange gange er der nok at give sømmet et dask indad, når det er svært ved at slippe.

Når man vælger at skære et søm er det begrundet i at man opgiver at få det ud. Brættet skal jo ikke bruges bagefter.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-03-09 19:25

Jeg glemte lige at sternbræder jo oftest er sømmet i taglægterne som derved er endetræ, derfor sidder de sjældent særlig godt fast....

vh ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-09 19:32

Lej en lift
http://www.buerslift.dk/

Den får de mig heller ikke op i

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 19:37

Jeg tror faktisk at jeg har fundet en sav som nok kan klare det:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2062038#header

Nu skal jeg bare lige snakke med en der kan købe hos RS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 19:41

Det er jo den jeg bruger...........men jeg slukker altid for traktoren, så jeg ikke maler ved siden af.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-09 19:47

Du skal bare have fat i denne sav, cirka 30 sekunder inde i klip

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-09 19:48

Her er den!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-03-09 19:56

Brug en gummi hammer fra bagsiden, så får du brænder og søm ud på engang.
Det er hvad jeg har gjort engang før.

PS. arbejd fra ender mod midten så brænder slipper sidst med et søm på midten af brændet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 19:59

Go' idé - mon det går an med en V6'er for naboens bil har ingen V8 motor.
Jeg syntes heller ikke de tagplader er pæne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-09 20:06

JegErHer > tagpladen buer ned over det brædt:
http://peecee.dk/upload/view/161230
Derfor skal brædtet ikke ud men ned.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-09 20:55

Hej Eyvind.
Citat
Er klingen lang nok mon.

Ja de er siger Leif.
Han har godt nok både lange og korte klinger og de er ret kraftige.
Så ind og tøm konen sparegris og en tur i byen

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-09 22:45

Sådan kan du også gøre!
I et stykke krydsfiner bore du et hul med et savbor.
Krydsfinerspladen sømmer du på vindskeden/ sternbrædderne så du kan se sømmene igannem hullet.
Så tager du det savbor du borede med og tager metalboret ud. Derefter sætter du det i boremaskinen og lader det styre af hullet i krydsfinerpladen imedens du bore en rund klods ud omkring sømmene.
Når du har boret omkring alle søm kan du tage vindskeden af.
Til sidsst flækker du de runde udskæringer så de kommer fri af sømmene.
Denne metode gør at du ken bruge den gamle vindskede som skabelon, men fent alligevel med at afkorte vindskeden forneden.
Bjørn
PS
Sternbrædder er dem der siddder vandret forneden bag tagrenden, sømmet ind i spærene.
Vindskeder er dem der sidder skråt i gavlene, sømmet ind i enderne af lægterne

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-03-09 00:06

Brug en vinkelsliber til at skære/slibe hovedet af sømmene, hvis brædderne stadig ikke kan komme af, brug derefter hammer og en passende dorn til at banke sømmene ind med.

Da vi skiftede mine sternbrædder for et par år siden, der var de så ringe at vi kunne brække dem af med håndkraft
Tiden kan også løse problemet med at få skidtet af
Men vi måtte selvfølgelig også forlænge lægterne, da skaden havde bredt sig

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-09 09:30

Tak for svaret BjornJ.
Genial idé som skal afprøves - men oppe ved tagryggen bliver det nok håndstiksaven.
Elektromekanisk værktøj i højderne er ikke lige mig.

Tak for alle de mange forslag og tips.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-09 11:20

Så fik jeg lige købt den der skal bruges.
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=2062016

Men jeg venter nok til det bliver lidt varmere, så min kone ikke får forfrysninger i fingrene og ikke kan lave mad til mig.