/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
2 signaler i TV'et
Fra : Palmen
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 20-03-09 12:48

Jeg har i øjeblikket kabeltv.

Jeg overvejer at anskaffe mig med tiden en digital tv-antenne også da jeg derved kan få nogle kanaler som kabeltv ikke har.

Kan jeg via en antennefordeler, som jeg vil sætte direkte i tv'et, og i denne antennefordeler vil der så kommer 2 ledninger i med et signal fra kabel-tv og et signal fra den digitale antenne. Kan det lade sig gøre sådan ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-03-09 12:54

Du beholder anttenekablet fra kabelTV i fjernsynet, sætter din antenne i Boxen, som du forbinder med fjernsynet med scartstik, så virker det, du skal bare skifte til scartindgang når du ser digitaltv.

Bruger det i sommerhuset, virker fint

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-03-09 12:57

Jeg har ingen box !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-03-09 13:00

OK, mit fjernsyn har ikke digitaltuner, så min model duer ikke

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-03-09 13:32

Jeg kunne selvfølgelig også lade begge signaler gå via en antennefordeler direkte ned i DVD-hardiskoptageren ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-03-09 15:54

hvilken kanaler er det kabeltv ikke har ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-03-09 19:19

hvis du vil se digitaltv og ikke har mpeg2- eller mpeg4-dekoder indbygget i flimmeren, skal du ha en digitalbox, som forbindes med flimmeren via et SCARTkabel.
Ganz einfach!
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 19:44

Der findes ikke digitale antenner . Hvad mener du ?

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 21-03-09 12:35

Mit tv har naturligvis mgp2 og mgp4.

Der findes (mange) digitale tv-antenner der tager digitale tv-kanaler - både fra Danmark og udlandet hvis man bor tæt på f.eks. sverige eller tyskland.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-03-09 23:46

Hvis din flimmer har digitaltuner, skal den bare have en UHF-antenne, der peger i retning af en sender med digitale transmissioner. Her i Københavnstrup har jeg signal fra Hørby, fra Gladsaxe og fra Hove. Og det er en ganske ordinær UHF-antenne, minder lidt om et forvokset sildeskrog. Og tro mig - efter 46 år i branchen nægter jeg at tro, der er digitale antenner.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 22-03-09 11:18

http://shopping.kelkoo.dk/ssc-126901-indend%F8rs-digital-tv-antenne.html

http://shopping.kelkoo.dk/ctl/do/search?siteSearchQuery=udend%F8rs+digital+tv+antenne&fromform=true

Jeg har svært ved at forstå at hvis du har 46 års erfaring i branchen påstår der ikke findes digitale tv-antenner. Lad nu være med at blive ved med at påstå noget som ikke er korrekt og de virker endda kan jeg læse på andre forummer.

Jeg er klar over at man kan tage dem med uhf antenne men jeg vil heller have en digital tv antenne da den er væsentlig pænere.

Accepteret svar
Fra : vagnry

Modtaget 50 point
Dato : 22-03-09 12:38

Det er rigtigt at der er masser der markedsfører digitale antenner, og de er da også mindre end den gamle UHF-antenner. Men virker de???

Jeg har efterhånden prøvet med 3 forskellige "digitale2 antenner med indbygget forstærkning, overliggende knastaksler mv., jeg har bare aldrig fået et signal der var særlig godt.

INGEN af indendørsanttenerne har kunnet give mig et signal overhoevedet når de var indendørs, afprøvet Frederiksberg, Hvidovre og Skibby, en vendt krage lige efter Lars Tyndskids mark slutter.

Udendørs (med en indendørs antenne) fået lidt signal, men ikke andet end meget lokale sendere.

Med en udendørs "digital" antenne det samme billede, så nu er jeg vendt tilbage til den gamle UHF-antenne i sommerhuset, fint billede på DR1 og 2, og 2 TV2-sendere også i fin kvalitet.

Så efterhånden tror jeg det er den rene hype med de "digitale antenner", så hvis du køber en, så vær sikker på du kan få pengene igen

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 22-03-09 13:02

Du er vel klar over at der bliver sat betydeligt op for kraften af signalerne 1/11 - rigtig meget endda de fleste steder. Jeg er da udmærket godt klar at signalerne ikke er optimale NU - men det bliver de - i hvert fald i det område, hvor jeg bor (bor højt og tæt på en sender af digitale signaler). Så den diskussion er uvedkommende i relation til det spørgsmål jeg kaster på banen.

Så lad os nu holde diskussionen på sporet - hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-09 18:28

1. som der er skrivet findes der ikke en digitalantenne den er ikke digital. og at man skriver digital antenne er en gang saglsgas. alle antenner kan modtage digitalt tv signal. ville altid anbefale en net-antenne til modtagelse af dvb-t signal
2. du skriver du har kabeltv HVILKEN KANALER ER DET DU IKKE KAN FÅ PÅ KABEL SOM DU KAN FÅ PÅ DVB-T BÅNDET ?????????????

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-03-09 08:19

rotw: der findes digitale tv-antenner eller tv-antenner der kan tage digitale tv-kanaler om du vil. Det er ligesom et fakta. Ordkløveri kan du godt spare mig for. Der er kanaler som jeg gerne vil have i digital kvalitet men som enten ikke udbydes af kabelnetudbyder eller kun udbydes analogt, og jeg har ligegledes en bekendt i kollund der gerne vil have nogle af de tyske kanaler digitalt som ikke udbydes af hans kabeltv men det er fsv mit spørgsmål ligegyldigt. Bare svar på spg'et hvis det er muligt fremfor det andet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-03-09 09:59

Der findes antenner for radiosignaler.
Om modulationen så er den ene, den anden eller den tredie slags, med og uden kodning eller kryptering, er antennen fløjtende ligeglad med.
Hvis du modtager DAB-radio fra DR, foregår det med et signal fra en sender der ligger i VHF-bånd III. Men der er sgu ikke noget, der hedder en DAB-antenne

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-03-09 10:12

Der er noget der hedder digital-tv-antenne og som kan bruges til at tage digitale tv-signaler med. Det har jeg ligesom linket engang til, så at påstå at der ikke er noget der hedder det, gider jeg ikke at forholde mig mere til.

I øvrigt har jeg fået et fyldestgørende svar andet steds fra

Hvis du har et analogt fjernsyn som et tilsluttet direkte til kabel-tv signalet, skal du tilslutte en DVB-T modtager til antennen og forbinde DVB-T modtageren til dit analoge fjernsyn. Hvis der i dit område (altså på din bopæl)ikke er kanal-samfald (kanaler der sendes på samme frekvens) mellem kabel-tv og DTT, kan du flette de to antenne-signaler. Hvis der derimod er kanal-samfald, skal du skifte antennestik hver gang du vil gå fra kabel-tv til DTT og omvendt.
Hvis du har et fjernsyn med indbygget digital tuner, er det tunerens system, der afgør, hvilket signal, du skal modtage. Digitalt kabel-tv og DVB-T er nemlig to ikke-kompatible systemer.

Med venlig hilsen

--
--------------------------------------------------------------------------------------------
T. Uffe Johansen
Redaktør DIGI-TV

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 23-03-09 10:13

Tak for svaret vagnry.