/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Digitalkodet tv
Fra : Rosalil
Vist : 1455 gange
100 point
Dato : 16-03-09 20:56

Nu skal vi have digitaltv alle sammen......... Og måske skulle dette spørgsmål stilles i et andet forum, men jeg kunne ikke se hvilket der passede. Sorry

Min søn installerede en koder for mig i går, det gav et supergodt billed og lykkelig var jeg. Nu i dag åbner jeg så for tv, og bliver slemt skuffet. Billed og lyd hakker i det. Og der viser sig en meddelelse på skærmen, "kan ikke dekode"

Jeg har kun en stueantenne i stuen, fjernesynet er sikkert købt i aldi engang, et Sony Trinitron. Så måske er det vanvittigt at tro der kan komme noget ud af dette skift.

Er der nogen som kan komme med et par tips om hvad der er galt og om der er noget at gøre ved det. Jeg har selv den tanke at der er dårlige antenne forhold i dag, men hvad ved jeg om det?

Mvh Rosalil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-03-09 21:02

Det har ikke noget med fjernsynets mere eller gode kvalitet at gøre.

Det har med afstand til sende, dårlig antenne og/eller middelmådig digital tuner at gøre.

Noget andet er at der den sidste tid har været arbejdet på de digitale sendere og antenner forskellige stdr i landet.
Det gør at signalet midlertidigt har været ude af drift visse steder, så man har måtte have det fra fjernere sendere. Det har din stueantenne måske ikke kunne klare.
Så vent og se om det ikke retter sig af sig selv.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-03-09 21:19

Tak for et hurtigt svar, med forskellige mulige problemer.

Da det virkede upåklageligt i går og faktisk gav et bedre billed, kunne det lyde som om det er signalet der giver problemer.

- Ja og måske er der også problemer med hvor meget antennen kan klare. Den er til tider ellers bedre end dem der sidder på taget. GGG

Måske er der nogen som med sikkerhed kan sige der er noget specifikt der kan gøres? Eller det er måske at tro på mirakler..GGG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 21:26

Med en stueantenne og en boks af ubeskrivelighed (hvilken har du jo ikke nævnt) - ja så er du nok overgået til tilfældighedernes verden

Er det en mpeg2 eller mpeg4 tunerboks ?????

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-03-09 21:40

Jeg har desværre samme problem. Skal ha flyttet antennen.
Det er typisk pga omskift i vejret. Hvis det er tåget eller diset går signalet ikke så godt igennem. Men det bliver værre til foråret når der kommer blade på træerne.. Bedste råd er at få sønike til til at rette antenne ind eller endnu bedre flytte den op på taget så der er frit udsyn.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-03-09 22:04

Refi

Den hedder T-2000 FTA/T 2001 CX. Men om det er en dit eller dat ved jeg ikke. ss

ccjunior

Ærgerligt ikke. Jeg ved nu ikke om vejret i dag er anderledes end i går. Ved du om det bliver værre når der kommer blade på træerne, eller forventer du det? Det var jo ikke værre i forhold til den gammeldags antenne.
Hvorfor ikke bare købe sådan en antenne man kan sætte op på væggen? Så risikere ingen at falde ned og slå sig i hjel. GG

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-03-09 22:11

Fordi den ikke får nok signal der hvor du bor.

Og ja.. vejret samt blade spiller ind. Ikke bare noget jeg tror.. Men vent et par dage og se om ikke det ændre sig med vejret..

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-03-09 22:14

GGG hvordan kan du vide den ikke får signal nok der hvor jeg bor?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-03-09 22:17

1 tegn..
Citat
Billed og lyd hakker i det. Og der viser sig en meddelelse på skærmen, "kan ikke dekode

Hvis din tv2 antenne ikke kan tage digital tv så kan en smart lille model til vægen da slet ikke. Spørg selv din tv pusher nede på hjørnet.. Jeg prøvede som første forsøg at købe en digtial tv antenne til indendørs montering med indbygget forstærker.. Det blev det kun værre af. Nu har jeg købt en helt ny tv2 antenne og smider den ud på gavlen til foråret. Indtil da må vi slås lidt med skrat og hakker...

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 16-03-09 22:31

Hvis de går over til kun at sende digitalt, så bliver det vel bedre end det er nu?

Og hvorfor er det lige være tv2senderen, der giver problemer? Den kanal kan man jo slet ikke undgå at få frem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-09 22:35

Det er så en udmærket reciever af anerkendt mærke.... (dog kun mpeg2)....

Så der er "kun" et sted din fejl ligger - det er din antenne....

Vi har den samme - dog til parabol - og den virker 100% tilfredsstillende (godt 1000 kanaler )

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-09 01:51

Refi det kan da umuligt være den samme. Højest en af samme fabrikat.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-03-09 06:09

Refi
Hvad skal jeg med 1000 kanaler, jeg vil alligevel holde mig til 3.

Tak for alle svarene.
Jeg har en antenne på taget også. men forstærkeren eller hvad det er for en kasse der sidder forneden dur ikke. Og den lille stueantenne har hidtil været ok, så jeg må nok igang med at høre hvad det så er jeg skal skaffe mig.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-03-09 06:12

Citat
så jeg må nok igang med at høre hvad det så er jeg skal skaffe mig.

Jeg troede det var det du lige havde gjort

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-03-09 07:40

Hej Rosalil

Du skriver at din nye box nu er tilsluttet en STUE-ANTENNE, men prøv lige at skift tilbage til din TAG-ANTENNE, og sæt tag-antenne-stikket i din nye box i stedet for stue antennen.

Som jeg har forstået det, har de nye digi-antenner ikke krav om speciel udseende, men kunne i princippet være en strikkepind- så egentligt skal du bare 'rage' højest muligt op, så du kan fange signalet (hvis det vel og mærket bliver sendt og de ikke er i gang med at reparere) .

Her har jeg fundet lidt fra Forbrugerstyrelsen:
Citat
Modtag digitalt tv på egen antenne

Alle TV 2-seere med egen antenne har mulighed for at modtage DIGI-TV på TV 2-antennen. Allerede ved åbningen af det nye digitale jordbaserede tv-net vil dækningen stort set svare til TV 2s nuværende analoge dækning, og det betyder, at stort set alle danske husstande vil kunne modtage DR1, DR2, TV 2 og den regionale TV 2-station.

Da digitale tv-signaler er mere robuste end analoge, vil mange opleve, at det er muligt at nøjes med en af de nye stueantenner med indbygget forstærker i stedet for en antenne på taget. Dækningskortet viser, hvordan modtagemulighederne er i netop dit område, og af frekvens-oversigten fremgår det, hvilken kanal DIGI-TV benytter i dit område.

Herfra: http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/

Jeg er enig med Transor i at der for dit område saktens kan være noget arbejde i gang og at det er derfor at signalet ikke pt. bliver sendt ordentligt til dig. Vejret og blade på træerne (når de en gang gror ud) kan også have indflydelse på om signalet kan nå dig.

Men som sagt prøv lige at sæt din TAG-ANTENNE-ledning i din nye box, den rager trods alt længere ud/op end en stueantenne.

(Her kan man læse mere om box'ene : http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/dekodere.asp )

Håber at du får løst dit problem

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-03-09 16:23

CCjunior
he he jo jo, men den forstærker der sidder på tagantennen dur ikke, så skal jeg vel have en ny der dur, og dem findes der vel også 1000 af. Det jeg her har forstået er, at min lille antenne der sidder på tvapparatet ikke er nok til at trække dekoderen.

Line99

Ja sgu' da det vil jeg prøve, måske dur det uden forstærkeren? Det kan da ikke skade at prøve. Årsagen til at jeg ikke har brugt tagantennen var nu at stueantenne var bedre......men det skal da komme an på en prøve. Og ellers må jeg bare i gang med at finde en forstærker. Nu er det afprøvet, og der var straks en bedring, men stadig noget knas både på billed og lyd. Håber det ikke bliver værre. Men det ser jeg i aften.

Jeg har også på fornemmelsen, at der er noget i arbejde i gang, for det var fra den ene yderlighed til den anden, uden der dog var store vejrmæssige ændringer. Tilgengæld var der forskel på helligdag og arbejdsdag.

Tusind tak for hjælpen alle sammen.
Rosalil

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-03-09 18:34

Godt at du nu er kommet lidt nærmer løsningen på problemet: som så har vist sig at være et ''signalproblem'' og altså IKKE noget med at tv eller boxen er i stykker.

Men har du prøvet at klikke på dækningskortet og frekvens-oversigten ???
Herfra: http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/

På ''dækningskortet'' er der forskellige farvekoder og
for farverne ''Usikker indendørs modtagelse'' skriver de:
Citat
'' (..) for disse områder kan en antenne med en større forstærkning og bedre retningsvirkning forbedre modtagelsen. Men en velegnet udendørs UHF-antenne i 10 meters højde kan dignalet stort set modtages overalt i området''

Ved at kigge på kortet eller måske kontakte dem der varetager masten i dit område, kan du så finde ud af om dit problem er midlertidigt pga. arbejde på masten, eller om det er geografisk bestemt. Det er jo ærgerligt at gå ud og købe antenne-forstærkning og andet udstyr, hvis det kun er et midlertidigt problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 18:40

Glem de såkaldte dækningskort

De er kun "overordnede" - og siger INTET om lokale forhold....

Som udgangspunkt skal dit antennemateriel være iorden (en gammel halvrusten/irret antenne med et mørnet kabel er IKKE noget godt udgangspunkt) - herregud du kan lave nyt for en plovmand

Dernæst kommer så selvfølgelig modtaget og tv - men det vil jeg mene er helt OK....

Så en ordentlig antenne vil efter al sandsynlighed løse dit problem - også indtil det "nye" kommer

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-03-09 18:57

Citat
Som udgangspunkt skal dit antennemateriel være iorden (en gammel halvrusten/irret antenne med et mørnet kabel er IKKE noget godt udgangspunkt) - herregud du kan lave nyt for en plovmand [Blink]

refi - helt enig
kan du ikke komme med et par links til hvad man så i givet fald skal købe

1) til det nuværende
2) det nye der kommer

,,,,, det ville ejg da godt blive lidt klogere på

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-03-09 19:38

Ja det var en god ide, jeg kunne også godt tænke mig at blive klogere på hvad der er godt, til tv'et...

Det virker stadigt....og nu er der hverken knas eller noget...........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 19:51
Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-09 19:53
Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-03-09 19:58

Citat
Det virker stadigt....og nu er der hverken knas eller noget........... [Meget Glad]

Altså det er nu EFTER at der er skiftet tilbage til tag-antennen ???
(eller er du tilbage på stue-antennen, som så ligepludselig duer nu igen ??)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-03-09 21:22

Drop Digiality & TRIAC digital antenner de er lige til skraldespanden, tror mig jeg har/havde samme problem og købte derfor den anbefalede Triac UFO med 25 db forstærkning
Den gamle analog antenne uden forstærker er bedre, det viser sig at det digitale signal har svære at komme i gennem hvis man bor i en dal eller bag en masse træer.

Nu gider jeg ikke mere, og smider sådan en op -> http://www.parabolshoppen.dk/shop/uhf-100-element-953p.html

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 17-03-09 21:25

ha ha, Refi jeg har desværre kun strikkepinde....

Ja det er tagantennen der stadig er den aktive, uden forstærker.....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 09:18

Jeg vil sige ligesom refi, at man skal undersøge sine kabler, og hvis der er ''mørnede'' ledninger, forbindelser og installationer, skal det selvfølgelig rep. (Vejrlig kan let 'æde' installationerne lidt efter lidt)

refi, det der til flagstangen tror jeg er rigtigt fint til folk der bor i de områder, hvor der er '' forbud /begrænsninger'' på hvordan man har lov til at smide antenner op alle vegne - da kan det vise sig at være en mulighed for lovligt at rage højt op..

JegErHer eller andre, hvis der skulle en antenne-FORSTÆRKER til den almindelige ''UHF 100 element antenne'', den du linker til (altså denne: http://www.parabolshoppen.dk/shop/uhf-100-element-953p.html )

Hvordan skulle sådanne en antenne-FORSTÆRKER til UHF i givet fald se ud ?? Har I mulighed for at komme med et link ??

(Jeg har stort set samme løsning som Rosalil, men ved ikke hvordan en UHF-antenne-forstærker ser ud )

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-03-09 10:14

Line99

Det er en lille kasse. Hos mig sidder den indenfor på kablet fra UHF antennen, der er også et stik, som skal sættes i stikkontakten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 11:44

Antenneforstærkere til digitalTV er en ond cirkel at komme ind på med mindre de er MEGET NØJE afstemt efter signalstyrken...

De KAN skade mere end de gavner da det digitale signal er væsentligt kraftigere end det gamle....

Derfor hedder det også generelt:

Bruger du din tidligere antenne til det nye signal SKAL evt. antenneforstærkere FJERNES.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 19:22

Fint nok refi - men det ser jo også ud til at virke både for mig og Rosalil nu, og så er der vel heller ikke grund til mere bix Men alligevel bare for at runde af --

( men mon ikke det er LINIEFORSTÆRKER, der er en UHF-antenne-forstærker ?? http://www.parabolshoppen.dk/shop/linjeforstaerkere-29c1.html )

Og hvis man monterer denne http://www.mobilnet.dk/product.asp?product=692 oppe på taget i stedet for UHF-antennen, ville man så i princippet kunne hente de 19 gratis kanaler som der står beskrevet ?? Eller skal der andet dims til ??? Kr. 275,- ville da ikke være dårlig investering for at få ekstra kanaler

Og denne kan det virkelig give 300 gratis kanaler for ENGANGS-INVESTERING til 3.398,- Denne: http://sat-com.dk/300-gratis-kanaler-56/komplet-combo-anlaeg-over-300-gratis-kanaler-184.html

Jeg stiller nok bare mit eget spørgsmål om det senere :DD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 19:48

Der skal IKKE extraudstyr til for at modtage de omtalte kanaler....

Men antallet skal nok tages med et gram salt...
Som sagt har vi over 1000 kanaler på parabolen, men de 975 er ikke meget bevendt eller prøvekanaler

Men vi villa da nødig undvære

Sat1
RTL
RTL2
RTLSuper
ARD
ZDF
Eurosport
NDR
CNN
BBC
Arte

osv...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 19:58

Så vidt jeg ved kan de da ikke hentes ned med nuværende tag-antenne, altså UHF ???

Så skal man da montere f.eks. denne: http://www.mobilnet.dk/product.asp?product=692
eller
denne: http://sat-com.dk/300-gratis-kanaler-56/komplet-combo-anlaeg-over-300-gratis-kanaler-184.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 20:06

Nej - det var også pr. parabol dem jeg talte om...

Men det ændrer ikke på der ikke skal mere udstyr til....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 20:10

Hvad mener du ???? Hvis man ikke har en parabol skal man da skaffe den (=udstyr)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 20:14

Ja ja - selvfølgelig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 20:15

Men du spurgte om den skulle mere udstyr til i forhold til de 12 kanaler - der er svaret NEJ

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 20:28

refi du snakker sort

=1=
Citat
Og hvis man monterer denne http://www.mobilnet.dk/product.asp?product=692 oppe på taget i stedet for UHF-antennen, ville man så i princippet kunne hente de 19 gratis kanaler som der står beskrevet ?? Eller skal der andet dims til ??? Kr. 275,- ville da ikke være dårlig investering for at få ekstra kanaler [Glad]

Denne er UDEN parabol og 19 kanaler (??)

=2=
Citat
Og denne kan det virkelig give 300 gratis kanaler for ENGANGS-INVESTERING til 3.398,- Denne: http://sat-com.dk/300-gratis-kanaler-56/komplet-combo-anlaeg-over-300-gratis-kanaler-184.html

[Waaauw]

Denne er MED parabol og 300 kanaler (??)

Altså er det 1'eren der bare kan kobles på i stedet for UHF-antennen og så kan man hive ekstra 19 kanaler (med et gran salt) ned ??

Eller er det 2'eren du mener

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-09 20:43

1 eren

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-03-09 20:51

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 19-03-09 08:06

(tak til refi her: http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=133767 )

Rosalil, håber at du også fik løst dit problem, jeg kom da også lidt videre - tror simpelthen at jeg skal prøve sådanne en ekstra kanal dims

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 20-03-09 20:29

Jeg er bange for jeg blev lidt mere forvirret. Mest fordi jeg ikke helt fatter alle de termer I knaldhamrende kloge hoveder bruger. Forøvrigt skønt at der også er kommet kloge kommentarer fra en kvinde

Jeg har måtte fjerne digitalkoderen, det funger altså ikke ret lang tid. (måske vejret, måske andet, men ulideligt) Og jeg er ikke blevet klogere på hvad jeg så skal gøre, hvis altså jeg ikke vil have parabol. Det skal bare fungere for de 3-5 kanaler jeg skal se på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-09 20:46

Så er det denne du skal have

http://www.prcdata.dk/produkt/digiality-dvb-t-udendoers-antenne-til-det-nye-digital-signal/105005166/

Eller noget tilsvarende...

Fejlen er efter al sandsynlighed IKKE recieveren/tunerboxen/decoren - Fejlen er din ANTENNE...

Nu kender jeg ikke dine forholt (til senderen)...

Men en sådan på gavl el. lign. vil løse problemet - ellers skal du nok lige have en "fagmand" ud at måle....

Evt. se/hør hvad naboerne har gjort...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-09 20:48

Ret selv lige stavefejl

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-03-09 08:09

Hej igen Rosalil

Det ærger mig at det ikke er kommet til at fungere for dig endnu, du skriver....
Citat
Jeg har måtte fjerne digitalkoderen, det funger altså ikke ret lang tid. (måske vejret, måske andet, men ulideligt) Og jeg er ikke blevet klogere på hvad jeg så skal gøre, hvis altså jeg ikke vil have parabol. [Hahahahaha] Det skal bare fungere for de 3-5 kanaler jeg skal se på.

Er det sådanne at du kan beskrive hvad der går galt, for det kan altså ikke passe (i min hjerne altså), at det duer og så pludselig duer det slet ikke igen. Vi har jo næsten samme løsning.

Tidligere havde jeg: TV + tag-antenne (=1 fjern-betjening)
og
Nu har jeg: TV + Digital-box + tag-antenne (=2 fjernbetjeninger)

Jeg kom til at tænke på om der er noget ''kuk'' mellem dit tv og din nye box !?!?

Når jeg NU tænder og vil se TV, så bruger jeg TVs fjernbetjening til at tænde med
OG SÅ BLIVER TV-fjernbetjeningen LAGT LANGT VÆK, og
jeg bruger BOX-FJERNBETJENINGEN TIL AT VÆLGE PROGRAM MED -

Hvis jeg bruger TV-fjernbetjeningen til at vælge program med, går der helt ''kuk'' i samtalen mellem tv og box; skærmen bliver blå og skriver at der intet signal er - mon det kan være sådanne noget der går galt hos dig ??

Eneste grund til at jeg snakker om at købe en ny ''dims'' er jo kun fordi jeg gerne vil kunne hive flere programmer ned, og altså ikke fordi der er noget i vejen med mit nuværende signal. Det er kun ved kraftig pludselig snevejr, at billedet pludselig bliver ''hullet'' hakket og med mærkelige firkanter.

Men prøv at fortæl hvad du gør og hvad der sker -

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 21-03-09 11:24

Hvor er I altså søde. Når I høre hvad jeg har levet med vil i korse jer, tilgiv mig.

Line99
Først havde jeg en tag-antenne, med en forstærker der ikke dur. Det var ikke nogen nydelse og jeg kan kun trække dr1 og tv2.

Så satte jeg min stueantenne med 2 ben i antennestikket, det gav oftes en bedre forbindelse.

Så fik jeg digitaldekoderen + stueantenne, wauw. det var en ændring og nu kunne jeg også se dr2 og nyhedeskanal og en døve kanal af en slags? - dagen efter hakkede forbindelsen, billed og lyd gik periodevis i stå samtidig og hver for sig, som du beskriver med de små firkantede pixels i forskellig størrelse og billeder der gik i stå.

Så ændrede jeg til tag-antennen, istedet for stueantennen. wauw igen. - dagen efterhakkende forbindelse igen. jeg opgav at se tv. Dagen efter er forbindelsen igen ok, nogle timer, og så forfra.

Jeg bruger fjernbetjeningen til at tænde tv og fjernbetjeningen til dekoderen til at skifte kanal, når koderen er tilsluttet.

Refi
måske er det den boks der kan tilfredsstille mit behov.

Jeg kan fortælle at den forstærker der er beskrevet i et af linkene, er også sådan en jeg har siddende med kablet sat til flere dåser udvendig og en indvendig. Der sidder også en parabolantenne, men den er ikke sat til har vist også grejet til den men ingen dekoder (som vist også kræver et abonnement hos en eller anden udbyder)

Min egen konklusion er måske at det er antenneforholdene der er problemet. For den defekte forstærker er ikke fjernet. Jeg har endnu ikke kigget på naboens forbindelse, (de fleste har jo parabol) men hos veninden nede af vejen er der en tagantenne på loftet, som virker udemærket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-09 11:34

Citat
Min egen konklusion er måske at det er antenneforholdene der er problemet

Du har "konkluderet" RIGTIGT

Det er dine antenneforhold der ikke er optimale...

Dit TV er IKKE problemet
Din box er IKKE problemet

Din antenne ER problemet...

Derfor oplever du også at det ene virker den ene dag og det andet virker den anden dag...

"Fidusen" i den "nye" antenne er at den er ikke så retningsfølsom som den du bruger nu....

Men det optimale er selvfølgelig lige at få en TVmand ud og måle...

Det er ikke nogen herregård det koster - og så har du noget der virker - og det må være det der skal til med så FÅ kanaler

"Vi andre" med 1000 kanaler - finder bare en anden

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 21-03-09 11:54

Refi

Accepteret svar
Fra : Line99

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-09 16:32

Nej jeg korser mig slet ikke, for du har gjort det helt rigtige nemlig: Prøvet dig frem !! Og nu er du i gang med at spørge. Mange sælgere vil oversælge, hvis du ikke selv ved lidt om hvad du skal bruge. Den med bare at spørge butikkerne, er noget man let kan brænde fingrene på.

Hvor gamle er dine antenne-ledninger, eller rettere det vigtigste: er den/de intakte ?? eller er den/de knækket og brudt her og der?? (forskellige æsker og samledåser osv. kan måske virke/fungere som et brud) For, hvis ledningen er brudt på vej op til taget, så ''når'' den jo ikke der op, men kun til bruddet !! Løsningen kunne så i givet fald være en ny ledning.

Hvis din parabol-forbindelse /ledning er nyest, har du prøvet at tilslutte den ledning til din box UDEN forstærker ??

Har du prøvet din tag-antenne UDEN forstærker??

Hvad siger antenneforholdene (f.eks. farvekoden) for det område hvor du bor ??? Fra dette link?? http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp
Prøv at klik på kortet og sig hvilken farve-kode du får frem i dit område.

Hos din veninde længere nede ad vejen,, hør lige hvordan hendes er tilsluttet. Bor hun højere /lavere eller bag træer, end der hvor du bor? Hvis hendes duer, bør dit da også kunne komme til det skulle jeg mene

(Det undrer mig at dig modtage-signal ''blafrer'' så meget fra dag til dag, men hvis du altid har haft brug for signal-forstærker, er der måske noget der tyder på dårlige signal-sende/modtage-forhold.) :(

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 22-03-09 08:04

Jeg kan jo ikke lige komme op og se om kablerne er intakte hele vejen. Men umiddelbart ser de ok ud.

Kablerne der går gennem forstærkerdåserne bliver brudt 3 gange, ved hver dåse, først indefor. Den dur ikke så man kan jo nok sige at jeg ikke har en tagantenne.......

I følge kortet står der at der i mit område kun er forbindelse med tagantenne, måske er de ved at ændre/forbedre på dette?

Veninden bor lidt ned af bakken, men med bedre signalforhold da der er frit flere km frem foran huset i retning af sendemasten.

Line jeg har vist fundet problemet. Tusind tak for hjælpen begge to, og alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 22-03-09 08:05

Tak for svaret Line99.