/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
1½ planshus med mekaniskventil
Fra : npra
Vist : 1508 gange
100 point
Dato : 14-03-09 00:50

Vi bor i et 1½ plans hus og står for at skulle lave en kvist for at få et ekstra værelse. Inden vi ser os om så er taget plastret til med 4 aftrækshætter, 2 kviste og et par ovenlysvinduer. Derfor opstod tanken om at erstatte aftrækskanalerne med mekanisk udluftning. Det ville se bedre ud og så bliver konen også glad. Men hvorfor så ikke montere et ”genvex” anlæg? Så kunne den varme luft fra underetagen (bryggers, badeværelse, køkken og emhætte) jo bruges til at opvarme overetagen i stedet for bare at fise af! Det er let nok at komme til de eksisterede aftrækskanaler da de alle er ført igennem loft til skunk og op langs undertaget, men jeg er i tvivl om hvad de forskellige anlæg på markedet kan og hvor ”lette” de i virkeligheden er at montere. Jeg kunne ringe rundt og få 16 salgstaler, men lige nu er jeg bare interesseret i at få svar på følgende:
1. Findes der alm. husanlæg på markedet som kan styres så de f.eks. suger ekstra UD ved høj fugtighed i badeværelse men samtidig beholder normalt udsugning i alle andre rum og omvendt naturligvis?
2. Findes der anlæg hvor indblæsningsluften udefra kan begrænses eller helt afbrydes f.eks. om natten, hvor man gerne vil har lidt ro?
Og så et tillægsspørgsmål:
1. Hvor hårdt må/kan/skal man isolere skunken efter ventilationsrørene er monteret? Pt. er konstruktionen det man kalder ”varm skunk” – altså hvor dampspærren er ført helt ned langs spær til ydervæg og så er der efterfølgende lavet skunkvæge med låger i.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-03-09 07:23

Ekstra sugekraft fås alene ved, at ventilen åbnes mere i et rum, fx baderummet.
Minimumsisolering skal være 100 om rørene for at bevare varmen.
Vores mekaniske anlæg høres stort set ikke og indvinder mellem 82% ved frostgrader og op til 92% fra frysepunktet og opefter i varmegenvinding.
Da det er en varmeveksler, som skifter i op til 8 gange i minuttet ved lave udegrader, dvs luften udefra bliver suget ind/ud skiftevis fra de to luftindtag. kan man ikke lukke for disse, så eneste mulighed er, at slukke for anlæget - dårlig idé, da det medvirker til at få fugten fra boligen

Men dejligt at have!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-03-09 11:30

1. Findes der alm. husanlæg på markedet som kan styres så de f.eks. suger ekstra UD ved høj fugtighed i badeværelse men samtidig beholder normalt udsugning i alle andre rum og omvendt naturligvis? DET KAN LAVES, VED TRYKSTYRING OG ENTEN VENTILER MED MEKANISK FORCERING ELLER MOTORSPJÆLD. MEN DET ER GANSKE UNØDVENDIGT. HVIS MAN LAVER VE'en IHT TIL BR BLIVER DER INGEN PROBLEMER. BR IDAG ANBEFALER NOGET STØRRE LUFTMÆNGDE END ALKA'S ANLÆG KØRER MED. OG BR's ANBEFALING AF 56M3/H FRA BAD ER RIGELIGT. FORCERING BEHØVES IKKE.

2. Findes der anlæg hvor indblæsningsluften udefra kan begrænses eller helt afbrydes f.eks. om natten, hvor man gerne vil har lidt ro? DET VILLE VÆRE DUMT. MAN UDÅNDER STADIG CO2 NÅR MAN SOVER. LYDDÆMP DET ISTEDET ORDENTLIGT.

Og så et tillægsspørgsmål:
1. Hvor hårdt må/kan/skal man isolere skunken efter ventilationsrørene er monteret? Pt. er konstruktionen det man kalder ”varm skunk” – altså hvor dampspærren er ført helt ned langs spær til ydervæg og så er der efterfølgende lavet skunkvæge med låger i KLOGT MED VARM SKUNK. KØRER RØRENE DER ER DER INGEN BEHOV FOR YDERLIGERE ISOLERING.

MHT LYDLØS DRIFT KAN MAN MED FORDEL DÆMPE ANLÆGGET EN SMULE NÅR MAN SOVER, UANET AT BR IKKE GIVER HJEMMEL FOR DETTE. MEN ET ANLÆG DER ER EKSTREMT LYDSVAGT NÅR BR OVERHOLDES, BLIVER IKKE HØRBART HVIS DET DÆMPES 30 - 40%. KUNSTEN ER AT FÅ ANLÆGGET EKSTREM LANGT NED I TRYK (VHA BALANCERING) OG SÅ IKKE VÆRE FEDTET MED LYDSLUSER. SIDST MEN IKKE MINDST ANVENDES GODE VENTILER MED HØJ EGENDÆMPNING.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-03-09 12:47

der findes et meget mere simpelt og billigt anlæg. det suger luft gennem ca 40 m rør der er gravet ned i jorden. på den måde får du indblæsningsluften kølet ned om sommeren og forvarmet om vinteren.
det styres af en hygrostat og en thermostat og fungerer særdeles udmærket. jeg er ikke i nærheden af min stationære pc, men der har jeg et link til firmaet, så hvis du er interesseret kan jeg nok finde det til dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-09 13:27

...og trimare, hvordan overholdes SEL når man gør det? Jeg beskæftiger mig med jordvarme. Og masser af steder har vi nu jordtemperaturer på kun et par grader! Og pt er luften 6-7 stykker her. Om sommeren kender vi et par steder med nær 18 grader i en meters dybde! Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om ideen. Jeg kunne ikke drømme om at forsøge. Ejheller jordkøling væskekoblet. Det yder alt for lidt (jeg har 500 meter slange i en meters dybde, hvilket burde kunne hente noget). Men om sommeren - og specielt sidst på sommeren bliver der alt for varmt dernede, til det er pumpeeffekten værd.