/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Dødsbo med aktiver i udlandet.
Fra : xera6
Vist : 1118 gange
300 point
Dato : 12-03-09 15:04

Min far er netop død i udlandet. Vi havde kun sporadisk kontakt og han efterlader sig noget værre rod.
En proformaadresse i Danmark, hvor han var en forgældet folkepensionist og så hans reelle adresse i Sverige, hvor han boede i ejerbolig gennem 20 år. Han er ikke registreret i folkeregistret i Sverige og det er ikke registreret i Danmark at han ejede en bolig i Sverige.
Skal jeg bare lægge det hele på bordet i skifteretten? Hvad sker der så?
I sit testamente har han ønsket offentlig skifte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-03-09 15:10

Jeg syntes bestemt, at du skal få råd hos advokatvagten. Det er helt gratis!

Her er en landsdækkende oversigt, så du kan se, hvor der en i nærheden af dig. Held og lykke med det hele.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-03-09 15:12

Her er lidt om advokatvagten

Advokatvagten – eller retshjælpen som den kaldes i nogle byer – kan bedst betegnes som en juridisk skadestue, hvor der ydes mundtlig juridisk førstehjælp. I landets over 100 advokatvagter giver advokater ca. hver uge gratis mundtlig rådgivning til de borgere, der henvender sig.

Hvis du kommer til Advokatvagten med dit problem, kan du være helt anonym. Der bliver ikke skrevet noget ned eller lavet en sag. Du får blot en hurtig juridisk bedømmelse af din situation.

Over 20.000 mennesker henvender sig hvert år i Advokatvagten. De fleste spørgsmål handler om skilsmisse, forældremyndighed, fast ejendom, leje af bolig, arveforhold og erstatning. Men der er ingen grænser for, hvilke juridiske problemer du kan spørge Advokatvagten til råds om.

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-03-09 15:45

Citat
I sit testamente har han ønsket offentlig skifte.

"Ved offentligt skifte deles boet af en af skifteretten udpeget autoriseret bobestyrer eller af en bobestyrer, som afdøde har udpeget i sit testamente."

"Arvingernes hæftelse ved offentligt skifte ...
Såfremt der foretages offentligt skifte, hæfter arvingerne ikke personligt for afdødes gæld."

http://www.pjece.dk/pjecer/offentligt_skifte.htm

"En autoriseret bobestyrer er altid en advokat. En testamentsudpeget bobestyrer behøver ikke nødvendigvis at være advokat, men i langt de fleste tilfælde er der tale om, at testator har udpeget en advokat, som han eller hun kender og har tillid til."

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/826.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-03-09 15:50

Det kunne jo være at din far havde så meget gæld i forhold til formuen, at du er bedst tjent med at frasige dig arv og gæld. Måske er det derfor din far ønskede offentlig skifte.

Annuller spørgsmålet
Fra : xera6

Dato : 18-03-09 17:23

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål