/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skattefradrag i familielån m.m
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 961 gange
50 point
Dato : 02-03-09 21:50

Jeg har et I/S med min bror. Vi betalte en masse renter på vores erhvervskredit sidste år.

Nu vil vores mor, gerne ligge hus til, hvorved renten nedsættes fra 13% til 5%.

Vi snakker om et lån i en lille bank med personale renter med sikkerhed i et gammelt ejerpantebrev. Ejerpantebrevet er allerede tinglyst til en værdi på 900.000kr og ligger pt til sikkerhed for et afdragsfrit lån på 450.000kr 5% rente. Vores mor forhøjer nu lånet med 250.000kr så det ialt ender på 700.000kr afdragsfrit 5% rente. Som det er nu så får min mor nu 1/3 af de ekstra renter i fradrag.

Mit første spørgsmål er nu:
Kan jeg "overføre" dette fradrag til mig/mit firma. I selvangivelsen kan jeg jo indberette ekstra renteudgifter som skat ikke er bekendt med. Kan min mor så, indberette at hun får renterne for de 250.000kr betalt af firmaet?

Mit andet spørgsmål er:
Jeg har noget privat klatgæld i form af en kassekredit, som eksemplevis er på 100.000kr. Jeg forestiller mig at banken oprette endnu et lån, denne gang med afdrag for de 100.000kr, stadig med sikkerhed i ejerpantebrevet der er tinglyst til 900.000kr.

Tror i dette er muligt?

Spørg endelig hvis i har brug for en uddybende forklaring.

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-09 06:37

spørg dog din bank de er de eneste der kan svare på om de vil hjælpe dig, hvem siger at dit ejerpantebrev er noget værd ??

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 04-03-09 10:04

Hej bibsamie. Tak for imput.

Du har selvfølgelig ret i at banken ved om de vil yde lån på de vilkår jeg har opstillet. Du har dog ikke ret i at de er de eneste der kender svaret. :) Mht ejerpantebrevet så kan jeg fortælle dig at ejerpantebreve der er tinglyst som pant i fast ejendom er lige så godt som penge i lommen. Og slet ikke når friværdien ikke engang er brugt op til 25% belåning, men det er jo egentlig heller ikke det jeg spørger om.

Har rimelig styr på spørgsmål 2, men ville super gerne høre fra jer om spg. 1. Har læst lidt frem og tilbage om at det er muligt at indberette rente udgifter og indtægter således at regnestykket for fradraget går op. Det er egentlig bare dette jeg vil have sikret mig at det er rigtigt.

Mvh Rasmus