/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ændring af spænding
Fra : rhv_82
Vist : 1070 gange
200 point
Dato : 02-03-09 11:44

Hej Kandu,

Nå nu håber jeg i har et godt forslag til dette:

Jeg skal have lavet 3x480VAC 60 Hz om til 3x400VAC 50 Hz.
Forbruget på forsyningen er minimum 40 A.

Jeg er lidt inde på en UPS løsning.

Hvad er jeres forslag?

/Ras

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 02-03-09 11:47

Lige som et tillæg kan jeg oplyse om at dette skal bruges til at forsyne et CNC anlæg med i udlandet. Så det er nok en ægte sinusløsning vi er ude efter.

/Ras

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-03-09 12:34

En fekvensomformer måske

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-09 13:59

Har set det modsatte lavet. Der stod en fin boks bagved der tog sig af dette. Hvad den indeholdt ved jeg ikke, men der var ingen hylen som i en frekvensomformer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-09 14:00

En af dem jeg kender der er ekspert i strømforsyning er Industriteknik i Odense. Spørg efter Niels Peter.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-03-09 17:46

æhh hvad med en transformer?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-03-09 17:46

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 02-03-09 18:38

Du kan ikke ændrefrekvensen med en trafo

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 02-03-09 20:31

Der er mange frekvensomformere der kan sidde på 380-500V og 50/60 hz

http://mcliterature.danfoss.com/WebPublish/doc_C_1_MD51A401.pdf

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 02-03-09 21:01

øhh... tak for "svarene"...

Transformerløsning: NEJ - ændrer ikke frekvensen.
Frekvensomformer: NEJ - det skal være en ægte sinus kurve, frekvensomformerens er kun tilnærmelsesvis sinusformet, jo højere switchfrekvens des renere sinus, men aldrig ægte sinus. Ikke hvad jeg er bekendt med ihvertfald... Det er noget jeg skal løse for en kunde, og jeg Scanpocon.dk kan lave løsningen med en UPS. Det er en dyr løsning, og frekvensomformeren er fejet af bordet.

Flere bud?

/Ras

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 22:30

3x480VAC Motor + gearing + 3x400VAC Generator ... og så har du din egen powerplant....!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 22:31

PS: Det er et skråplan du er ude på..... al motoreffekt i den slags installationer bør være indrettet efter opstillingslandets forsyningsmuligheder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-03-09 08:26

Du skal førs gøre dig klart om det virkelig er nødvendigt at lave de 60 Hz om til 50 Hz.

Så at sige al elektronik og motorer vil også kunne køre ligeså godt på 60Hz. Det omvendte er ikke tilfældet.

Omformning af spænding alene er meget nemmere. Det kan gøres med en trefaset autotransformer, selv om de nok ikke lige er stabelvarer med din specifikation. Man kan også koble 3 enfasede autotrafoer sammen. Det er det gængse i USA.

Hvis du vil have sinusform og du vil have 50 Hz er der kun de roterende onformere. Det vil sige princippet med motor der trækker generator. I princippet kan det gøres med en sammenkoblet maskine med et poltallene i forhold 5 til 6. Men de hænger heller ikke på træerne.

Sidste og bedste løsning er at bygge maskinen om så den passer til den lokale spænding.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 03-03-09 09:38

Udover anlægsudgifter til et upsanlæg pålægger du også kunden et stort vedligeholdelsesbudget. Er det noget kunden er klar over.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 03-03-09 22:51

Et skråplan... Ja måske, men det er ikke desto mindre virkeligheden. Det er maskine produceret til 3x400 VAC der stilles op under andre forhold. I forhold til maskindirektivet er man nok dermed nød til finde den pågældende spænding eller droppe projektet.

---- eller som det også foreslåes; at bygge maskinen om...

Vedr. anlægsudgifter er jeg godt klar over at det giver nogle vedligeholdsudgifter, og igen kan man diskutere om det er så smart.

Det er sgu ikke så nem en sag...

/Ras

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 04-03-09 18:08

Jeg forstår ikke helt det der med du ikke kan bruge frekvenomformer. Jeg tror du skal tale med Danfoss omkring dit problem. De kan sagtens levere en omformer med 5% spændingsforvridning. Det skulle ikke give problemer.

Jeg regner med du har tjekket op på at CNC anlægget ikke kan kører på 480V/60Hz. Det er der typer der kan.
http://www.kesel.com/02_Produkte/PDF/PDF-E/FS1000_E.pdf

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 05-03-09 19:31

JRST: Maskinen kan ikke køre på 480V/60Hz, det er undersøgt.

Jeg tror måske det ender med at der bliver lavet en lille "powerplant" med 2 stk. 3 fasede asynkronmotorer som Beerpox er inde på.
Så er man sikker på at man har en ægte sinuskurve, og et overskueligt projekt.

Men det er ikke sikkert endnu hvad der bliver vedtaget.

/Ras

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 07-03-09 09:24

Danfoss har et sinusfilter der gør at du ikke skal tænke på skærmede kabler. Det giver 2 % ekstra spændingsfald men det gør ikke noget i dit tilfælde.