/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvad er forskellem mellem de 2
Fra : Surf
Vist : 1875 gange
40 point
Dato : 28-02-09 15:25

Ja hvad er forskellen mellem en dansk svensk gårdhund og en glathåret foxterrie

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-09 15:29

Det er to forskellige hunderacer.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-02-09 15:34

Den Glathåret foxterrier stammer fra england, hvor den som type kan spores helt tilbage til 1500-tallet. udstillet første gang i 1860. i starten var den både ru og glathåret, men blev udskilt som race efter hårlag i 1884.
Oprindeligt brugt til drev og gravjagt.
Den er højbenet, letbygget med kort ryg, og det karakteristiske lange og smalle hoved.
Farven er hvid med aftegninger i sort eller tan. eller ensfarvet hvid

Temperament: Den kan klare en kat - lege et 2-årigt barn træt - har du bind for øjnene, kan du ikke høre forskel, om det er en great dane eller en fox der gør!! Foxer er økonomiske, det er ikke udsædvanligt, at en velholdt foxér holder 15 år eller mere. En god tyverialarm koster meget mere og holder sandsynligvis kun i 5 år!! Foxén virker også ved strømafbrud, intet undgår hans opmærksomhed. Hvis du ikke allerede har gættet det, så er en foxterrier: intelligent, trofast, loyal, sød, legesyg, modig, renlig og overordentlig charmerende
En Glathåret foxterrier kan opdrages til alt, hvis man mener det man siger, opdragelsen foregår med en masse kærlighed og konsekvens, Hvis dette bliver udøvet, har man en dejlig og robust hund.

Den dansk-svensk gårdhund er en meget gammel race, der har arbejdet på gårdene i Danmark og Sverige.
Den var en uundværlig hjælp på gården, hvor den havde mange funktioner, så som rottefænger, jagthund, kvægdriver, vogtede hønsene mod ræven og legede med børnene.

I takt med at de små gårde forsvandt, blev den efterhånden et sjældent syn, men på et dansk-svensk initiativ, hindrede man racen fra at uddø. I dag er den en populær selskabshund.

Dansk-svensk gårdhund er en munter, glad og aktiv lille hund, der er en perfekt familiehund. Den skal dog have godt med motion og opmærksomhed for at trives.
Den er lærenem og let at opdrage og perfekt til agility.

Størrelse:
30 – 39 cm

Pels:
Kort, hård og glat. Pelsen er let at holde.

Farve:
Hvid farve skal være dominerende. Ens eller fler-farvet pletter i forskellige farvernuancer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-02-09 15:42

De ligner hinanden af udseende.

Men den ene er en gårdhund. Den anden er en terrier.

Omgang med mindre dyr kan let læres af gårdhunden, mens terrieren vil have sværere ved at forstå, at den f.eks. skal lade børnenes marsvin eller kaniner være i fred..

Gårdhunde er ret nemme at opdrage. Og de lærer for det meste nogenlunde nemt at gå løs hvor der er muligheder for det.

Det er ikke alle terriere, der lærer at komme når der bliver kaldt. Især ikke hannerne.

Så gårdhunden er nemmere som førstegangshund.

Men hvis man ønsker en hund, der skal holde hus og have fri for mus og katte, så er terrieren sikkert mest velegnet. Måske er terrieren også bedst til at være alene.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-02-09 15:43

et eller andet sted har jeg læst at en fox terrier og en dværgpinscher er oprindelsen på en
dansk svensk gårdhund som så igennem årerne er blevet rendyrket.
det er jo først for nyligt at de er blevet godkendt af DDK som egen race.
det er interessant at jagte disse oplysninger på en del engelsk sprogede sider.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-09 15:45

Citat
Dansk/Svensk Gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier.

http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/index.php?side=OmRacen

Og her kan du læse mere om de forskellige hunderacer

http://www.hundeleksikon.dk/

Kommentar
Fra : Surf

Dato : 28-02-09 16:48

Men hvis de stået siden af hinadden, hvordan kan man så se hvilket er hvad

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 28-02-09 17:05

fox er mere lang i næsen og meget mere firskåret med kraftige benstammer, rank og lang
hvor dansk svensk gårdhund i nogen tilfælde er mere kort og buttet og den har ikke lige så strid en pels som en fox terrier.
Det er sådan jeg ser de fleste, dog findes der også slanke spinkle typer af dansk svensk gårdhunde.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 02-03-09 14:04

Hvis du har set grise handlerens hund Kvik så kan du se om du kan finde ud af i hvilket afsnit der blev skiftet, da det er de to racer der har spillet Kvik.