/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vedr. frekvensomformere
Fra : rhv_82
Vist : 2673 gange
100 point
Dato : 23-02-09 14:48

Hej Kandu,

Jeg vil egentlig gerne starte en debat vedr. dimensionering af kabler til frekvensstyrede motorer, - altså kablet mellem omformeren og motoren...

De fleste fabrikanter henviser bare til SB og ganske alm. kabeldimensionering i forhold til strømforbrug og spændingsfald.

Andre "selvudnævnte eksperter" siger, at man skal overdimensionere kablet (gerne med en faktor 2-3) da kablet grundet den høje frekvens lettere opvarmes og dermed kan gå i brand.

Jeg tror personligt bare man skal følge fabrikantens anvisninger, men jeg vil gerne have lidt debat om emnet.

Hvad er jeres erfaring og holdning???

/Ras

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 23-02-09 17:04

Hej rhv_82

Du skal selfølgelig bruge fabrikantens anvisninger og med motor installationer kommer du jo ikke så højt i frekvens - overfræsere f.eks. kan køre 300 Hz men det er langt fra nok til at give problemer

Men det er rigtigt , højfrekvens lægger sig i "yderbanen" F.eks. sendekredse brugte/bruger man forsølvede kobberrør eller litze tråd for at undgå problemet (har jeg læst)

v/h Flemming_h

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-02-09 17:14

Det kan være rigtigt at kablet bliver varmere, men der kan være mange ting der bevirker dette.
Feks.

1. Frekvensen kan jo gå både over/under de normale 50 Hz. hvorved højrere forbrug kan ventes.

2. omformer eller filter kan være defekt/forkert indstillet, hvilket giver feks. harmoniske forvrængning (og det varmer godt på kablet !!!) Der er mange indstillinger på en frekvensomformer (jeg har set nogle med over 50 forskellige parameter) meget kan gå galt/glemmes i indstillingen. Autotune funltionen er ikke altid tilstrækkeligt, og avanceret udstyr må bruges, hvilket mange sikkert "hopper over".

MVH

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 23-02-09 17:59

Hej viskinge

Du får ikke højere forbrug ved frekvensændring
I VLT sætter du motorens mærkestrøm - VLT en stopper hvis den overskrides ( ved overbelastning eller fejl)

v/h
Flemming_h

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 23-02-09 18:49

Det er Skineffekten de gør at man ikke kan udnytte det fulde tværsnit.
Derfor bruger man mangetrådet kabel for at øge overfladearealet.

Skineffekt
Når en leder gennemløbes af vekselstrøm vil strømmen ikke
fordele sig jævnt over hele ledertværsnittet som hvis lederen
gennemløbes af jævnstrøm. Strømtæt-heden vil være størst ved
overfladen af lederen og vil aftage mod midten af lederen. Dette
kaldes skineffekt. Skineffekten øges med lederdiameter og
frekvens.

Dimensionering (NKT)

For flerleder kabler er vekselstrømsmodstanden angivet ved
stigende frekvens op til og med 400 Hz. Værdierne anvendes ved
dimensionering af kabler, der overfører vekselstrømme ved andre
frekvenser end 50 Hz f.eks. kabler til motorer, der er forsynet fra
frekvensomformere.

Vekselstrømsmodstand R1 ved 20°C for 3-, 4- og 5-leder kabler med klasse 1- og 2 ledere

Frekvens
50 Hz 100 Hz 150 Hz 200 Hz 250 Hz 300 Hz 350 Hz 400 Hz

Kobber
1,5 mm² Variere imellem 12,10 - 12,10 ohm/km
240 mm² Variere imellem 0,0787 - 0,1480 ohm/km

Så er det jo bare at dimensionere efter værste tilfælde man har.

Værdierne for større tværsnit og frekvenser over 50 Hz kan være behæftet med nogen usikkerhed.
Værdierne er beregnet i henhold til IEC 60287-1-1.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 23-02-09 21:02

Hej alle,

TAK for de fine svar. jeg er dog endnu ikke blevet meget klogere. Det i har svaret er jo sådan set det jeg selv mener.

JRST: Er det i NKT-TEKNISK du har fundet dine oplysninger??

Konklusion? Skal man bruge fabrikantens anvisninger eller selv lave en beregning for at være på den sikre side. Jeg ved godt at hvis ikke fabrikantens anvisninger holder, er det deres problem....
Men.... jeg kunne godt tænke mig to beregningseksempler på eksempelvis en motor (direkte start) med en IB = 15 A (30 m kabel) => 1,5 mm2 kabel.

Men hvad med frekvensomformeren? Det samme?

/Ras

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 25-02-09 22:53

Kom nu gutter????

/Ras

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 02-03-09 11:40

Lige et tillægsspørgsmål:

Er det frekvensomformerens interne switchfrekvens der gør at kablet bliver varmt? Den bevæger sig jo typisk mellem 4 og 16 KHz - ihvertfald på Rockwells omformere.

Vi skal lige have den her lukket.

/Ras

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 04-03-09 08:54

Nej. Det er skineffekten.
Kablet bliver simpelhen en dårligere leder ved højere frekvens.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 04-03-09 17:55

Du skal generelt dimensionere med samme regler som de almindelige motordimensioneringsregler dog er der lidt med PE-lederen. Bare med skærmet kabel. Afhængig af valg af frekvensomformer har du nogle maksimale længder på motorkablet.

Du skal tage hensyn til overharmoniske strømme udaftil i installationen. Du kan evt. bruge programmet MCT31 på danfoss' hjemmeside. Den leverer oplysningerne til dig.