/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Indstille blandingsskrue
Fra : scootergrisen
Vist : 1743 gange
21 point
Dato : 20-02-09 18:15

Hey nu jeg har 2 gange forsøgt at indstille blandingsskruen på karburatoren på min 4 takt scooter.
Jeg har læst at man først skal kører motoren varm også skal tomgangen justeres så den kører en lille smule hurtigere (eller er det langsommere?) end normalt også kan man gå igang med at justere blandingsskruen.

Som jeg forstår det så skal man skrue blandingsskruen langsomt ind indtil man kan kører motoren halter, altså at den ikke får nok benzin.
Så skal man skrue blandingsskruen langsomt ud indtil at den får for meget benzin også skal man skruen skruen så den er mellem det punkt hvor den får for lidt og for meget benzin.

Meeeeen. Det kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan godt skrue blandingsskruen ind så går motoren ud eller er tæt på at gå ud... men jeg syns det er lige meget hvor mange gange jeg skruer ud så kan jeg ikke hører nogen forskel.

Noget andet er at der står i manualen af skruen skulle være skruet 1,5 til 2,5 omgang ud men den var kun skruet 3/4 omgang ud.

Der er ikke nogen forskel om den er skruet 2, 3, 4 eller 5 omgange ud.

Og er det meningen at motoren skal kører lidt hurtigere eller lidt langsommere i tomgang når man justere ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 18:32

Drej lidt på gashåndtaget
Pludrer den får er der for meget benzin
Har den svært ved at komme i omdrejninger er der forlidt benzin

Kan den ikke trække bagefter får den for lidt benzin.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-09 18:36

Jeg har prøvet at skrue og give gas og skrue og give gas og jeg syns ikke der er nogen forskel selvom jeg drejer 3 omgange og det er vel ikke så mange gange der skal drejes.

Jeg kan kun hører forskel hvis blandingsskruen er næsten helt skruet ind så dør motoren. Jeg kan skrue den ud og ud og ud uden jeg kan hører forskel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 18:40

Får den overhovedet noget luft.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-09 18:48

Ja den kan da starte og kører osv jeg ville bare gerne lærer hvordan jeg indstiller blandingsskruen.
Du mener at der kun kommer benzin ud ved hullet efter blandingsskruen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-09 19:04

Jeg kender slet ikke de nye karburatorer, men et luftfilter kan stoppe til, og så får den ikke luft nok.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-02-09 19:26

Ok men forskellen på luftskrue og blandingsskrue er hvor den sidder i karburatoren og at luftskruen kun bestemmer hvor meget luft det kommer ind hvorimod blandingsskruen bestemmer hvor meget benzin og luft der kommer ud.

jeg forstår ikke 100% tomgangskredsløbet i karburatoren men jeg tror nok det får luft fra 2 huller øverst i karburatoren under membranen. http://localhost/scooterhjemmeside/billeder/karburator052.jpg

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 21-02-09 10:34

Skal du ikke have instillet din dyse først, ikke fordi det har så meget at sige ved tomgang

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-09 20:43

Aner det ikke spotbot.
Skal man det ?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 25-02-09 08:52

http://kandu.dk/spg132565.aspx

Ja ved mindre du har fået løst dette problem, ville jeg ikke gå igang med mere

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 25-02-09 08:56

Fordi hvis du har en for en lille dyse, eller en lille utæthed mellem karburator og indsugning. Så er det ikke sikkert, den vil opføre sig ordenligt, på justeringen. Du kan jo prøve at skille karburatoren ad og blæse den igennem med trykluft. Det gør underværker

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-02-09 14:54

Det er 2 scootere hvor den ene skal varme op i 2-3 minutter før man kan kører. Den anden scooter er bedre men de er begge 2 begrænset men en for lille hoveddyse...

Det måske derfor at deres blandingsskrue kun var skruet 3/4 omgang ud istedet for de 1,5-2,5 som står i servicemanualen. Men blandingsskruen har vel kun betydning ved tomgangsdysen og den er vist ikke begrænset da det samme størrelse tomgangsdyse der står i servicemanualen.

Begge karburatorer i de 2 scootere er skilt ad og checket og renset.

Accepteret svar
Fra : Spotbot

Modtaget 21 point
Dato : 26-02-09 15:51

Jep, det er nemlig rigtigt, blandings skruen ændre ikke ved hoveddysen jo eller blandingen ved fuld gas, men det kan godt være at når du sætter en større dyse i ( den rigtige dyse ) at du skal ændre på blandingsskruen som beskrevet i service manualen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 26-02-09 15:52
Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 23:45

Okay takker.
Min hjerne skal lige arbsorbere alt dataen.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-02-09 11:27

Ja det er meget sjældent man kan forstå det hele på én gang :D