/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Reperation af køkkenskabslåge
Fra : Ch0b
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 19-02-09 20:29

Hej alle!

I forbindelse med at jeg skulle installere opvaskemaskine i mit køkken, skulle jeg fjerne et element så der blev plads. Da min køkkensokkel var ret tight, blev jeg nød til at fjerne den ene skabslåge (en af de to under vasken).. Det viste sig dog bagefter at der hvor hængslerne påskrues, er blevet ret porøst - eller i hvert fald gået i stykker - så jeg ikke kan skrue lågen på igen!
Jeg har forgæves prøvet lidt forskelligt og tænkte nu at jeg ville forhøre mig her..
Jeg har dog én idé, til hvordan det kan fikses - men vil gerne høre jeres råd nu jeg er igang!

Min idé går ud på, med et hulbor, at bore et hul på cirka 5-7cm i diameter og så lime (med trælim) et nyt stykke træ ind i hullet or derefter skrue lågen ind i det nye træ..

Hvad siger I? Nogen gode idéer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-09 20:34

Ja det er metoden....................træstumpen hedder vist en dyvel som også bruge til reolsamling.

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 19-02-09 20:39

Ja, det har jeg også overvejet, DOG tror jeg ikke at pågældende dyvler er brede nok i diameter? De er jo ikke meget mere end ½ - 1 cm?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-02-09 21:47

Jeg har været udsat for næsten det samme.
Tog noget savsmuld og rørte op med epoxylim som jeg spartlede med, efter først at have krattet det løse ud, så hullet blev lidt større. Derefter borede jeg huller til et par små rawlplugs.
Savsmuldet var kun for at limen ikke skulle løbe.
Det holder endnu 2 år efter.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-02-09 00:34

Hej Ch0b
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du bore et "stort" hul ind i siden på dit skab sådan, at du får noget at skrue dine hængsler ind i ..........
Hængslerne skrues jo ind fra kanten - - - ikke sandt ?
Det lyder som en rigtig god ide, det du er inde på ......
bor du bar et hul ..... gerne 8 - 10 cm - lav en klods (ikke for lille) og lim den i hullet - herefter er det en god ide at bore for inden du skruer dine hængsler fast ....
(lad det tørre)
held og lykke med projektet
Bennymanden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-09 09:02

Metoden med epoxy og savsmuld er da den nemmeste.
Derfindes også færdig epoxy med fylstof. Det købes som to strimler "modellervoks", hvor man ælter halvt af hver sammen lige før brug. Det stoppet i og hærder . Derefter bores huller til skruer.