/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Tillæg til speciel kontanthjæl
Fra : blue-sky
Vist : 2711 gange
100 point
Dato : 14-02-09 09:27

Hejsa.

Jeg er en 23 årig kvinde desværre havnet i den situation at jeg er blevet sygemeldt fra mine studier, og derfor får kontanthjælp istedet for sygedagpenge.

Jeg får 9500 kr - altså forhøjet kontanthjælp jvf. min alder - da jeg lider af borderline og skizotypisk sindslidelse.

Det er ca 6400 kr jeg får udbetalt inkl boligsikring på 400 kr.

Mine regninger er imidlertidigt på 6100 kr månedligt, og min spørgsmål er her: kan jeg søge om andre tillæg? Det er lidt svært at købe mad + ting til personlig pleje med mere for så få penge.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 09:33

Desværre NEJ

Du kan sagtens forsøge at søge diverse, men vil typisk få afslag..

Jeg var selv over en længere periode indlagt på psyk. og måtte da opsige både mine ljlighed, mobil-abb. osv..

Jeg flyttede hjem til de gamle og måtte bo der et halvt års tid før jeg igen var klar til at komme på arbejdsmarkedet

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 14-02-09 09:55

Du må da under alle omstændigheder få mere end når du er på SU? Så jeg kan da ikke helt se problemet!?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-09 10:03

Citat
Jeg er en 23 årig kvinde desværre havnet i den situation at jeg er blevet sygemeldt fra mine studier

Hvor lang tid har du været sygemeldt ??
Man kommer ikke på kontanthjælp liiiige med det samme.
Har du overhovedet været på SU eller er det revalidering du har haft ??

Under alle omstændigheder kan du søge om tilskud til den medicin du skal ha' .
Du må fortælle lidt mere.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-02-09 10:17

Det korte svar er nej der er ikke noget ekstra. Du får den høje ydelse allerede. Der er i din nuværende situation ikke andet at gøre end at reducere udgifterne alternativt at raskmelde sig.

Det man kan søge hjælp til er uforudsete extraudgifter så som tandlæge, et køleskab der bryder sammen osv. Dine faste udgifter skal du afholde af den hjælp du får fra det offentlige.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 10:19

Man kan jo i visse tilfælde godt få elev-løn under sine studier - Og så vil man så småt få lidt mere end udvidet kontanthjælp..

Jo jeg røg også direkte på kontanthjælp - Er man ikke i fast arbejde men studerer eller lignende får man kontanthjælp og ikke sygedagpenge..

Men vil da mene at hvis hun får elev-løn så burde hun få sygedagpenge og ikke kontanthjælp..

Kommentar
Fra : blue-sky

Dato : 14-02-09 10:21

Jeg har været studerende på SU og arbejdet ved siden af, indtil jeg i december blev sygemeldt. Jeg havde SU udbetalt på 4800 + 2600 fra arbejde hvilket er 7200 kr. Jeg arbejdede ikke de sidste 3 mdr og levede af opsparing, da det blev hårdere og hårdere for mig grundet min sygdom. Opsparingen løb op i november og i december blev jeg sygemeldt efter anbefaling fra psykiatrien.

De oplyste mig på kommunen om at fordi jeg ikke havde arbejdet i et hvis antal måneder og derfor ikke nåede op på et bestemt antal arbejdstimer, så ryger jeg på kontanthjælp istedet for sygedagpenge. Jeg er samtidigt sat så jeg ikke skal i arbejdsprøvning etc, så det er en reel sygemelding.

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 10:26

Der er desværre ikke mere at komme efter alligevel Så det eneste du kan gøre er at sætte forbruget ned efter hvor mange penge du har . Og skynd dig så at komme ovenpå igen så du igen kan komme igang med at studere eller arbejde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-09 10:34

blue-sky

Du må tale med din sagsbehandler i kommunen. Fremlægge dokumentation på de udgifter, som du har.

Måske er der nogle steder, hvor du kan spare, måske er der tillæg, du kan få, så der er mere end 400,- kr. til at leve for. Det er meget afhængigt af dine udgifter.

Jeg har også læst din tidligere tråd/spørgsmål, som er annulleret

http://www.kandu.dk/Spg121419.aspx

Kommentar
Fra : blue-sky

Dato : 14-02-09 10:37

Kan man heller ikke søge om ekstra boligsikring ud over de 400 kr jeg får nu? Mit forbrug er meget minimalt - jeg har ikke internet derhjemme og mine udgifter er generelt kun husleje, su lån der skal tilbagebetales (som er 2 år gammelt) og varme/el/forsikringer/licens til DR/telefon. Sygedagpenge er jo lidt højere, så tænkte at der måske var en smutvej når man kun har været studerende..

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 14-02-09 10:43

Der er desværre ingen smutveje.. men din boligsikring er jo fastsat efter din indtægt - Så jeg ville da søge den¨på ny. Så får du nok lidt mere, men hvor meget ved jeg ikke..

Desuden kan du sagtens lave en aftale om sætte afdragene på dit SU-lån i bero når du ikke har en højere indtægt. Staten er de nemmeste at skylde penge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-02-09 10:50

Citat
Sygedagpenge er jo lidt højere, så tænkte at der måske var en smutvej når man kun har været studerende..

Citat
Sygedagpenge til studerende
Du kan søge sygedagpenge, hvis:

• Du har arbejdet mindst 120 timer inden for de sidste 13 uger
• Du er syg under lønnet praktik
• Du har afsluttet en uddannelse af mere end 18 måneders varighed (dvs. hvis du enten lige har afsluttet eller har nået at få dimittendsats efter endt uddannelse).

http://www.studraadgiv.dk/Default.aspx?ID=52

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-02-09 11:00

Hvis du har høje boligudgifter husleje - el - vand - varme kan du søge om §34 tillæg

Særlig støtte pga. høje boligudgifter/stor forsørgerbyrde
Personer, som har været ude for en ændring af deres forhold, og som er særligt vanskeligt stillede på grund af høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, er omfattet af aktivlovens § 34. Støtten ydes særskilt eller som supplement til udbetaling af kontanthjælp efter § 25. Det er ganske kompliceret at beregne den særlige støtte efter § 34. Desværre. Men her følger reglerne i korte træk:

* Det skal undersøges, om der kan fremskaffes en rimelig, billigere bolig. Kan der det, kan du ikke få hjælp efter § 34.
* Du skal have dit grænsebeløb beregnet.
* Du skal have din nettoboligudgift beregnet.
* Beregning af støtten, der som udgangspunkt svarer til forskellen mellem din nettoboligudgift og grænsebeløbet.
* Når du har indtægt, sker der en reduktion af støtten, idet den særlige støtte nedsættes med et beløb svarende til forskellen mellem den "rene" § 25-hjælp (nettokontanthjælpsniveauet) og din samlede indtægt efter skat.
* Begrænsning af støtten, idet din samlede indtægt (inkl. § 25-hjælpen) efter skat ikke kan overstige 90% af din hidtidige indtægt. Bemærk dog, at ikke-forsørgere kan modtage den særlige støtte uafhængig af tidligere indtægt, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder kontanthjælp efter lovens § 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person med forsørgelsespligt over for børn har ret til efter lovens § 25, stk. 1, nr. 1. Forskellen er på ca. 1.300 kr.
* Nedsættelse af hjælpen efter § 25 og § 34 efter 3 måneder til dagpengemaksimum.

Er du i tvivl, om du er berettiget til kontanthjælp efter aktivloven ved sygdom, har du altid ret til at søge om rådgivning og vejledning på bistandskontoret. Hvis du foretrækker at være anonym, kan du være det.
Læs bl.a. her http://www.sundhedsinformation.dk/aid/85/Kontanthj%C3%A6lp-ved-sygdom.htm

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-02-09 11:06
Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-02-09 19:38

Det kan være meget svært som enlig at klare sig på kontanthjælp. Huslejen er jo normalt den største post, og det er næsten umuligt at finde en bolig med en husleje, man som enlig kan betale med en kontanthjælp.
For de fleste er der ikke meget hjælp at hente, der er jo strammet meget på det område, men jeg håber for dig, at du i din specielle situation finder en løsning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-02-09 18:57

blue-sky, Du vil ikke kunne få en højere månedligt fast ydelse ud over din nuværende kontanthjælp.

Har man nogle specielle - og helt uforudsete udgifter, kan man søge om enkeltydelser på kommunen. Skal man søge om enkelt ydelser, skal man udfylde et lille budgetskema, som oplyser om indtægter/udgifter. Herefter vil kommunen tage stilling til, om man er berettiget til den pågældende enkeltstående ekstra udgift.

For at der kan tages hensyn til den ekstra udgift, må det ikke være en udgift, som man enten kunne se - eller forudse ville komme. Hvis fx ens tænder er "dårligt vedligeholdt", så skal man kunne forudse, at der kan komme en ekstra udgift, hvorfor man så skal spare penge op til denne ekstra udgift - problemet er bare, at mange kontanthjælpsmodtager ikke har noget at spare op af!

Hvis du har specielle livsnødvendige medicinudgifter, kan du (måske) får yderligere tilskud til dem.

Du vil på nogle kommuners hjemmesider finde disse skemaer/ansøgninger om enkelt ydelser, så kan du se, hvad det er de spørge om.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 16-02-09 11:54

Min dreng er nu lykkelig efter at han er kommet på den sats du har.
Han er også skizotypisk.
Før fik han alm. ungetakst, men da han enedelig blev færdigdiagnosticeret kom han på højeste sats.

Der er faktisk, nogle der klarer sig for væsentlig mindre end det du har.

Du kan søge om medicin, men det er afhængig af dit forbrug.

Du er nødt til at finde et billigere sted at bo. Siden du ikke har så mange udgifter, må de jo være for høje.
Du kan søge Boligsikring igen, men det er intægtsbestemt, og de ser også på, hvor stor lejlighed du har. Bor du fx alene på 120 kvm. vil de sige, at de sidste kvadratmeter skal du selv betale, for de er ikke nødvendige.

Anskaf en brugt cykel, så sparer du transportpenge.

Har du ikke en støtteperson, der evt. kan hjælpe dig?
Ellers søg om at få en.
Jeg hjalp min dreng med mange ting, såsom at ligge madplan og indkøbsliste. Han har nu fået en støtteperson 5 gange om ugen i starten.
Som Skizotypisk kan det jo godt være svært at overskue det hele, og med lidt hjælp, kunne du måske ændre dine vaner, så det blev generelt billigere at leve.

Der er mange muligheder om ting man kan søge, men HUSK - parolen er man KAN søge, og de KAN hjælpe en. De SKAL ikke!

har du ikke en, der kan hjælpe dig med at få overblik over tingene?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-02-09 12:29

Nu er forskellen på din nuværende situation og den tidligere efter hvad du skriver jo "kun" 800 kr udbetalt pr. måned - så det er jo ikke et sindsygt dyk i dit rådighedsbeløb.

Hvis jeg var dig ville jeg nok se om jeg ikke kunne låne et mindre beløb af banken. Jeg har før været i en lignende situation (dog var jeg under 25 på det tidspunkt og fik derfor ikke i nærheden af hvad du får) - og det var faktisk det "råd" jeg fik af min socialrådgiver!

Men hvis du feks. kan låne 10.000 kr så ser situationen jo ikke anderledes ud det næste år!

Kommentar
Fra : blue-sky

Dato : 16-02-09 12:45

Jeg vil så sige at 800 kr er en væsentlig stor forskel når man i forvejen har så lidt at råde med.

Med hensyn til bolig: kan man igennem kommunen få en billigere lejebolig? Jeg ved at jeg kan bo billigere i min by, men det er lejeboliger med op til 5-6 års ventetid. Jeg kan imidlertidigt ikke bo i bofællesskab eller en 1 værelses, da jeg har angst for små rum og mennesker, efter jeg oplevede et skyderi på tæt hold. Så jeg tænker på om de kan henvise til ganske almindelige lejeboliger? Min husleje er pt på 3500 kr for en 2 værelses på 43 kvm. Den er billigere end de 1 værelses de har i samme boligselskab, og en 1 værelses kan slet ikke komme på tale pga mine lidelser.

Jeg vil helst ikke låne i banken, da jeg jo ikke ved om jeg kan arbejde om 2-3 måneder eller 2-3 år.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-02-09 13:01

Jeg er desværre bange for at et banklån er din eneste reelle mulighed. Om ikke andet giver det dig da lidt meretid at løbe på, og måske også lidt mere overskud i hverdagen da du så ikke har de øknomiske problemer at slås med oven i hatten!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 16-02-09 13:47

Kommunen KAN hjælpe med bolig, hvis du melder dig i boligforening, men de SKAL ikke.

Har du set i avisen efter billigere bolig? hos private?

Kan du ikke få en støtteperson til at hjælpe dig lidt?