/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
sy knapper fast
Fra : kanduellerej
Vist : 11302 gange
100 point
Dato : 12-02-09 17:15

Jeg skal nu til at så knapperne på min jakke fast igen inden de falder helt af. Jeg har snart gjort det en milion gange, og hele tiden løsner de sig. Jeg gætter selv på det er lukningen der går op.
Hvordan afslutter man syningen rigtigt, så den ikke går op?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-02-09 17:25

Du skal (selvfølgelig) sy skiftevis i hullerne, men der imellem er det godt lige at sno tråden rundt om knappen et par gange, og så derefter sy videre - dette gentages. Så hæfter du enden med en masse små sting oveni hinanden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 17:27

Du skal bruge en stærk sytråd ... evt. dobbelttråd.

Nu har jeg ikke været spejder, men jeg har faktisk lært at sy knapper i, som her er gengivet

http://www.spejderne.dk/Arbejdsmateriale/Opgaverne/1907-32/Opgaver01/8-10aar/knap.aspx

og afslutter med et par knuder på vrangen.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 12-02-09 17:32

skift dem ud med lynlås,,,,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-09 18:08

Tråden skal ikke rundt om knappen. Det ville da se fjollet ud.
Man plejer derimod at vikle den rundt om trådene i syningen mellem pnap og stoffet.
Derefter hæftes ende og bindes knude.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-09 18:28

Først tråden igenne knappet så du er sikker på den sidder fast

Så vikler du tråden rundt om trådene, dvs imellem knap og stof

Når du skal lukke rigtigt af, så lav en løkke, og før tråden igennem... gør det et par gange, og du er 100% sikker på den ikke dratter af igen

Rigtig god arbejdslyst

Hader at sy knapper i, så det er egentligt heldigt, at min synåle har øjenbetændelse så jeg slet ikke ka

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 12-02-09 18:36

jeg har hver gang sluttet af med at vikle tråden rundt om midten og lave nogle halve knuder rundt om midten. Den fra spejderne er ok, men der mangler noget om hvordan man hæfter tråden ordenligt.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-02-09 18:46

[CITAT][Tråden skal ikke rundt om knappen. Det ville da se fjollet ud./CITAT]
Jeg tror godt, du ved, hvad jeg mener.....?! Ellers ved jeg ikke lige, hvad du selv tænker på....

Man skal selvfølgelig ikke vikle tråden rundt om knappen, men tråden snoes rundt om knappen imens den er imellem knap og stof. Sådan er knapper også syet i, når du køber eksempelvis en frakke, for så er der plads til at knappen klan give sig, og derfor ikke så nemt ryger af.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 19:09

Citat
Den fra spejderne er ok, men der mangler noget om hvordan man hæfter tråden ordenligt.

"Billedet" til højre viser hvordan du laver løkken/knuden, og du kan jo lave flere end en.
Men du skal købe stærk sytråd, når det er knapper, der skal sys fast.

Du kan evt. på "vrangen" sy en ekstra knap fast (lille gennemsigtig knap) samtidig med du syr den oprindelige knap i, så undgår du at tråden gnaver sig gennem stoffet og laver et hul.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 12-02-09 19:31

Du kan også sy en mindre knap i på den anden side. Det giver lidt ekstra modstand, hvis knappen går løs.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 12-02-09 19:39

ja der står at man skal hæfte med en lille knude bagpå. Men hvordan laves en knude. Jeg kan selvfølge lig godt lave en knude på tråden, men den skulle jo gerne sidde helt nede ved tøjet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-09 19:51

Prøv nu at se på billedet til højre ... når du er færdig med at sno tråden rundt rundt om det mellemrum, der er mellem knap og jakke, så stikker du nålen gennem tøjet og gennem den løkke af sytråden, som vil fremkomme ... det er nemt nok at pressen knuden ned.

Men husk nu STÆRK SYTRÅD, når det er knapper, du skal sy i.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 12-02-09 20:19

Det er muligt det kan lykkedes at skubbe knuden helt ned inden den strammer til.
mht. tråden, så står der intet om det er stærk eller ej. Det er alm. sytråd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-09 20:45

Findes såkaldt Kinesertråd ikke endnu ?

Det kan ihvertfald holde en "bodegamave" på plads

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-09 20:59

Kinesertråd kan stadig købes ... almindelig sytråd er ikke så stærk.

Hvis du bruger almindelig sytråd, så skal du gennem knaphullerne til de næsten er fyldte, så nålen næsten ikke kan komme igennem.

Det er ikke nok med 3 - 4 gange.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-02-09 23:15

hej
Hvis det er i en stykke læderovertøj eller en tyk frakke, skal knappen syes i med en stilk. Stilken laves ved at man ikke strammer tråden tæt mellem knap og stof, men lader knappen dingle lidt. Når man til sidst snor tråden rundt om stilken, kan man sy igennem stilken en gang, sy tilbage gennem stoffet og eventuelt op og ned i foret et par gange. Den med knuder kender jeg ikke, men mine voksne sønner kommer altid til MOAR og får syet knapper i de tunge skindjakker. Man kan sætte en tændstik imellem knappen og stoffet mens man syer, så er man sikker på stilkens længde - og at den bliver ens ved alle knapper.

For at Knappen ikke skal rive stof og foer itu, syer man en lille knap på bagsiden - altså i foeret. Så er det den lille knap, som tager det store træk i stedet for stoffet.

Endelig skal man bruge en kinesertråd - eller en af de stærke Seralontråde, som ogsdfå skomageren bruger i sit job.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : titta01

Dato : 13-02-09 14:01

sy med kinesertråd

Godkendelse af svar
Fra : kanduellerej

Dato : 20-03-09 11:02

Tak for svaret ans.

JEg må se om det holder denne gang. Ellers må jeg til skrædder.