/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Chokker problemer i Ford Orion
Fra : mads13772
Vist : 837 gange
145 point
Dato : 12-02-09 08:02

Hej

Jeg har lige købt en meget pæn ford orion (88') af en gammel dame. Den har kun gået 126.000 km. Den starter rigtig fint, men den skal bruge chokker for at køre behageligt.
Når jeg kører, og træder på speederen er det lige som om at bilen sætter lidt ud. Er chokkeren trukket helt ud er der ingen problemer når jeg kører i den, andet end den selvfølgelig står meget højt i omdrejninger ved tomgang.
Bilen kan godt stå i tomgang uden brug af chokker, men lige så snart der køres i den og der trædes på speederen, så begynder den at sætte ud, og så er det at jeg skal give den chokker.

Hvad kan være årsag til dette problem?

Jeg mener selv det kan være noget skidt i kaburatoren. kan dette være årsagen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-09 09:02

Det tyder helt klart på en karburereingsfejl.
Umiddelbart tænker man på for lav benzinstand i karburatoren.
Det kan også være falsk luft, som suges ind udenom karburatoren. F.eks ved en vakuumreguleringsslange, som er utæt eller ikke forbunden.

Det kan også være manglende funktion af accelerationspumpen.
Det kan du afsløre ved med chokeren at køre op til en konstant hastighed ca 80km/t på et stykke lige vej uden bakker. hold spederen konstant uden bevægelse, og skub så chokeren ind. hvis den først hakker idet hvis du giver mere gas, tyder det på fejl i accelerationspumpen.

Det kan ikke udelukkes at der er andre fejl som er årsagen. Federe blanding kan kompensere for dårlig tænding, forkert tændingsindslilling og slidt motor

Start med det nemme: Check at der er luftfilter på plads, og at motoren kommer op på rigtig arbejdstemperatur.Se efter diverse vakuumslanger.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 145 point
Dato : 12-02-09 18:15

Der kan sagtens være skidt i karburatoren, og det vil afstedkomme en hakkende kørsel, og uvilje til, at tage gassen. Omhyggelig adskillelse og rensning, inkl. grundig gennemblæsning af dyserne.
Frisk luftfilter og ikke mindst benzinfilter, samt en tilsætning af karburatorsprit - ca. 1 liter til en tankfuld plejer at virke.
Jeg har haft de selvsamme problemer med en Transporter, der af og til fejltændte og gik ud, hvorfor jeg først troede, at fejlen lå i tændingen og tændingsindstillingen. En gennemgribende rensning af karburatoren og en ny benzinpumpe løste problemet.

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 13-02-09 17:24

Hej Mads

Det er uden tvivl benzinpumpen, der ikke giver nok benzin,

Kommentar
Fra : Fatterfix

Dato : 13-02-09 21:33

Livet er for kort til at køre Ford

Som tidligere Taunus ejer som bøvlede i årevis med tomgangskørsel og choker( auto)
Adskillige mekaniker incl. et Bosch testcenter og aut. Ford mekaniker fandt aldrig fejlen!
Nu hviler den heldigvis på de evige "Racerbaner"

Kommentar
Fra : Fatterfix

Dato : 13-02-09 21:37

Øh hovsa, havde glemt at jeg ikke havde lært lektien første gang, men var så åndsvag(fattig) at jeg købte en Sierra senere, hvor der stort var det samme bøvl, meeen den havde et bedre varme system og dermed behagligere om vinteren

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 18-02-09 07:31

Jeg har endnu ikke nået at kigge ret meget på min nyindkøbte ford vogn. Men da jeg kørte i den her til morgen var den helt gal. Selv med chokeren trukket helt ud satte den ud.
Nu skal det lige siges at det har været meget frostvejr i nat (-10 grader), ved ikke om det kan have nogen indvirkning. Jeg har fyldt karbuaratorvæske i benzinen.
Når jeg skal holde ved et lyskryds kan den ikke holde sig i gang, selvom chokeren er trukket helt ud. Den taber lige så stille og roligt omdrejninger, hvorefter motoren stopper.
Når motoren bliver lidt varm, er det ligesom om det hjælper. Så kan jeg i det mindste køre når chokeren er helt ude. Også når jeg holder bed et lyskryds.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 18-02-09 17:53

Sidste nyt i sagen... Jeg har været ude og køre en tur i forden i dag, og det gik mildest talt ikke ret godt. Ligegyldigt hvordan chokeren stod, så blev bilen ved med at hakke og gik ud hver gang jeg koblede ud (også selvom chokeren var trukket helt ud).
Jeg er begyndt at mistænke platinerne. Jeg havde en polo hit fra 85' som lavede samme nummer. Den fik nye platiner og stillet i tændingen og så var det problem løst.
Kan det være dette der er problemet ??

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 18-02-09 17:54

Jeg kan se jeg har skrevet forkert i indledningen. Bilen er fra 86' og ikke 88'

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-02-09 18:46

Jeg har selv haft flere ældre Ford, årgang 1971 - 1985, så kender alle vittighederne, Find Omgående Reserve Dele & Flere Ordentlige Reparationer Dagligt
VW og Ford ruster, men opel har Recorden...
Men, det er onde rygter, det er bestemt en ganske god bil, hvis den ikke er blevet ødelagt.

Jeg tror at din Orion har elektronisk tænding, men er ikke sikker.
Hvis den har platiner er det bestemt en god ide at skifte dem for hver 10.000km sammen med olie og filter

Den skal køre med karburator sprit på den kolde årstid, men det gør du jo, så det er helt super.

Vaccum slange mellem strømfordeler og indsugnings manifold har en tendens til at være mør og skal skiftes.
Rotor og fordeler dæksel skal naturligvis være i orden, kan nemt give det problem du beskriver, hvis der er brændt spor i kontaktpunkterne.
Tændrør, de må ikke være sodet helt til, skal se sunde ud i elektroden.
Tændkabler, er der et lysshow i motorrummet når motoren er igang?
Jeg tror ikke på at det er luftfilteret, men det er vel ikke helt stoppet til?
Men ja, benzin filter og rensning af karburator er vist nævnt tidligere..
Suger den falsk luft ved karburator/manifold? Prøv af sprøjte med noget der kan brænde mens den går i tomgang, hvis den stiger i omdrejninger har du problemet der.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-02-09 22:09

Jo, den har elektronisk tænding, så ingen platiner der.
Men et grundigt tjek af fordelerdæksel, rotor og ikke mindst tændkabler, kan anbefales.
Men allerførst synes jeg, at du skulle få efterset tandremmen og være 100% sikker på, at den står som den skal. Den kan stå en tand forkert, eller være hoppet - og så er der overhængende chance for, at den kan hoppe yderligere en tand (Og SÅ går det galt ).
Hvis alt dette er i orden, og bilen stadigt har problemer, ville jeg skifte tændingsmodulet. De kan sommetider lave noget værre ravage, og hvis du ikke vil investere i et nyt, kan du jo prøve hos ophuggerne, eller endda måske låne et ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-02-09 17:51

Jeg er næsten sikker på at jeg har sådan et tændingsmodul på lager, nyt
Men, prøv nu de andre ting først.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 03-03-09 09:06

Hvis det er en weber karb. er det dellast-dysen der sider udv, på halsen. Den har kærv og sekskant.
Nem at rense, men tyder på snavs i systeme.

Kommentar
Fra : mads13772

Dato : 06-03-09 14:56

så har jeg fået kigget på bilen. Jeg har fået skiftet tændrør, tændrørskabler, rotor, strømfordeler dæksel og benzinpumpe. Foruden de udskiftede dele har jeg renset karburatoren og nu køre bilen udemærket igen..

Tusind tak for de gode råd, de hjalp.

Godkendelse af svar
Fra : mads13772

Dato : 06-03-09 14:59

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-03-09 17:55

Selv tak, og held og lykke med bilen. Jeg har selv haft en for år tilbage, og var meget glad for den.