/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatningskrav
Fra : jensknudsen
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 09-02-09 15:34

Hejsa!

Vi bor til leje og lånte bygningens fælleshus til en privatfest i januar. Festen sluttede tidligt og da vi dagen efter kom til bage til fælleshuset (hvor vi er sikre på at alle døre og vinduer var lukket og låst) opdagede vi, at der var stjålet mindre ting fra køkkenet (det vil sige udlejeres indbo). I dag har vi modtaget et erstatningskrav på 2.000 kr. fra beboerrådet, som mener vi skal erstatte det stjålne. Det mener vi så ikke, da der ingen ting er på indbrud, men at det er en anden med nøgle, som har været inde og stjæle tingene. Der er jo andre end os der havde nøgle til fælleshuset.

Hvordan skal vi forholde os?

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-02-09 15:40

enten skal det anmeldelser som et indbrud ellers skal i betale.Det må i jo snakke med udlejer om.

De mener jo tydeligvis ikke at det er indbrud men at i har taget tingene, at andre har haft en nøgle er sådan et lidt svagt modsvar. Hvis de ting er forsvundet mens i havde ansvaret og det ikke var indbrud, kan jeg godt nok ikke se hvordan i kan komme uden om det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-09 15:43

Når du har afleveret lokaler til en repressentant fra beboerrådet, så har du ikke noget ansvar mere.
Jeg går ud fra at en nøgle samtidig bliver afleveret.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-02-09 15:46

Det er en lidt svær situation, for det kan for såvidt være nogle af dine gæster der har forsynet sig, under alle omstændigheder er ansvaret dit indtil du har afleveret nøglen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-09 16:09

Når vi har lejet forsamlingshuse, har vi altid skulle gennemgå det ud fra en liste med inventar,
så misforståelser kunne undgåes.

Jeg ville betale, godt nok nogle dumme penge, men det er måske ikke sidste gang, i gerne vil leje huset.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 09-02-09 17:03

Gu ville du da ej LOOOOL Du ville hvæsse kløerne og rive dem i fjæset indtil du fik din ret

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-02-09 17:23

Du har nøglen og ansvaret indtil nøglen er afleveret igen.Det er bare at betale. Nogle af gæsterne kan jo have taget noget med hjem.
Du kommer ingen steder ved at nægte at betale.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-02-09 18:57

2000 kr lyder ikke som mindre ting, medmindre der er (var) sølvtøj i skufferne.

Prøv at gå festdeltagerne lidt på klingen, en eller anden kunne jo ved en spirituøs impuls have fået ejerfornemmelser.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-02-09 19:54

Citat
opdagede vi, at der var stjålet mindre ting fra køkkenet

Hvis i var sikre på de ting var der da i låste og gik om aftenen og det må i jo være sikre på
for ellers ville i jo ikke opdage de var væk om morgenen. Måske lidt påfaldende.

Hvis i er sikre i jeres sag så er der ingen grund til at betale.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-02-09 11:50

Ved simpelt tyveri, er der ikke synlige tegn på indbrud, og så vil der normalt ikke være dækning på tyverifarlige ting - hvad mangler? gafler, knive, glas, kopper, fade?

Ansvar for "lånte og lejede genstande" kan være omfattet af en familie/indboforsikring - husk evt. selvrisiko skal modregnes i de 2.000 kr.

Så fremt der ikke foregår en optælling ved aflevering, må du acceptere, at du skal betale for de manglende ting jensknudsen.

Kommentar
Fra : jensknudsen

Dato : 10-02-09 19:05

Vi politianmeldte det naturligvis dagen efter festen. Politiet var enige med os i at det ikke var os der skulle betale. Men det kan de jo ikke afgøre.

Af fælleshusets ting blev der stjålet en bordmonteret vinoptrækker til 2000 kr. Derudover fik vi selv stjålet slik til 300 kr. Derudover blev fire orkidéer (af vores egne) vandet med en coca-cola light.

De har tidligere haft det system, at man skal gennemgå al udstyr osv. i fælleshuset, når man skal holde en fest. Men det har de opgivet, for som de selv siger: "Hvis noget forsvinder kan lejeindtægter dækker udgifterne" på sigt. Hmm. Nøgle skulle først afleveres dagen efter ved 18.00-tiden, hvor der så ville komme en og lave slutrengøring.

Vi ved at det hele er sket EFTER festen. Inden politianmeldelse konfronterede vi naturligvis den frivillige koordinator for fælleshuset med situationen, som i øvrigt ikke var samarbejdsvillig og ikke forstående over for det skete. Hun blev bare ved med at spørge om vi var sikre på, at døre og vinduer var lukket inden vi gik der fra, for som hun sagde: "nogle af dørene/vindueren var meget vanskelige og vurdere om de var lukket korrekt, når man havde lukket dem"(!!). Fedt at få at vide bagefter.

Uanset hvad var vinduer lukket og døren låst, da vi kom ind dagen efter! Døren kan kun låses med nøgle. Meget meget underligt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-02-09 19:56

BARE BETALE.
Der er ingen vej udenom.

hawaii7

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-02-09 01:57

Der er oplysninger der taler for der har været andre "gæster" i løbet af natten så derfor
lad være med at betale. Hvis det var mig så er min holdning at mig skal de ikke tage røven på.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-02-09 06:40

smokei:
Citat
Der er oplysninger der taler for der har været andre "gæster" i løbet af natten

Hvilke oplysninger er det?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-02-09 22:06

Citat
Hvilke oplysninger er det?

Prøv og læs tidligere indlæg Dato: 10-02-09 19:05

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-02-09 22:11

Der står ikke noget om at der har været andre gæster i løbet af natten i det indlæg du nævner