/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledningsfarvernes betydning
Fra : chni
Vist : 2519 gange
20 point
Dato : 07-02-09 15:00

Hey,

Har netop fået en kæmpe kaffekværn fra 1969, som jeg gerne vil have gang i. Desværre mangler der et stik på hovedledningen, som har tre ledninger (Rød/brun; Blå; Sort).

Jeg kan ikke finde ud af, hvad disse farver betyder, og kan ikke få adgang til motoren, så jeg evt. kan se det der.

Der er påsat et mærket på motoren som oplyser:
380 v
1.95 A
1ps / 0,75 kw
1400 o/m
50 Hz

Har prøvet at tilslutte motoren et alm. stik, hvor rød/brun er fase, og blå nul. Når man tænder brummer motoren bare svagt, men kører ikke.

Umiddelbart tænker jeg, at den ikke får strøm nok. Min plan er derfor at påsætte et CEE stik, og lade den trække strøm fra et 16 A relæ.

Men hvordan skal farverne sættes i CEE stikket? Og lyder min plan ellers rigtig?

På forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : Visionary

Modtaget 30 point
Dato : 07-02-09 15:06

Mit gæt er....

Rød/brun= L1

Blå = Nul

Sort = L2

Elektrikeren

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-02-09 15:15

STOP !
Du bør få fat i en, der har lidt mere check på det.
Det lyder som en 3 faset motor.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : chni

Dato : 07-02-09 15:17

Tak for svaret Visionary.

Jep, det er også mit bud, men hvordan skal det passe i CEE stikket?

CEE stikket har tre 'kroner' hvoraf eneste påtegninger er T (jord) og plus. Dog er der et sjovt tegn ved + som ligner et n???

Betyder det, at L1 og L2 skal sidde sammen i plus?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 15:45

Yes - den med 2 faser og nul kan ikke være fra en elektriker.

Kald på en elektriker (helst en ældre)

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 07-02-09 16:07

Siden hvornår skal en 3 faset motor bruge nul..... Mon ikke man skulle slappe lidt af med at underskrive sig med "elektrikeren".

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 07-02-09 16:59

Du skal forbinde den til de tre faser og undlade at bruge nullen, det er lige meget hvilken farve der er til L1, L2, og L3, hvis motoren kører den forkerte vej skal du bare bytte om på to af ledningerne (det er lige meget hvilke), men husk på at der idag er krav om jording.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 07-02-09 17:35

Det er flot at folk kan guide en, til noget hvor man kan risiker at den brænder af

Der er 2 muligheder.. enten står der noget på motoren eller også skal der måles

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-02-09 18:38

Citat
Yes - den med 2 faser og nul kan ikke være fra en elektriker

HA Eyvind !

En 220/380 V trefaset motor KAN faktisk tilsluttes i stjerne til 2 faser og nul.
Så får 2 af viklingerne fuld power.

Det giver et bedre moment end at forbinde den i trekant med kondensator til 220 V.

Men selv følgelig er 3x380 V (Eller 3x220 V hvis du gider rejse til Norge) det optimale.
Gambrinus (Gammel elektriker)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-02-09 18:43

UPS !
Det er selvfølge meget lidt sansynligt i dette tilfælde.

Jeg skrev det bare for at drille dig Eyvind og for at blære mig lidt.

Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 19:25

Ja men det ville jeg ikke fortælle at man kan. ( gammel montør)
Jeg har da set en storkøkken pålægsmaskine køre på 2 faser og nul.
Kunden klagede dog over at den tit gik i stå.

En anden stor nyleveret pålægsmaskine ville kunden returnere fordi den smed pålægsskiverne over i vindueskarmen.................................
Jeg fik dog lov til lige at fixe og afprøve den (fasebyt).................og kunden blev lykkelig.

Nå - men det var lige et sidespring.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 07-02-09 19:56

Den cee stik du har er vist BLÅ efter hvad du skriver der står på den. Du skal have fat i en rød og montere således:

rød/brun=L1
blå=L2
sort=L3

Hvis den kører den forkerte vej så bytter du blå og sort!

Kommentar
Fra : chni

Dato : 08-02-09 11:19

Hej 1901!

Tak for det MEGET brugbare svar!