/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Uden forsikring
Fra : Nordsted1
Vist : 4141 gange
120 point
Dato : 07-02-09 11:24

Når en bilist er smidt ud af sit forsikringsselskab, (manglede betaling)men hvor der efter 5 mdr. stadig er plader på,

hvem skal så dække, hvis bilisten kører galt og forvolder skade på andres ting??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-09 11:32

Hvis ikke øsen er ansvarsforsikret må den slet ikke køre overhovedet.

Mere ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 11:38

Har den pågældende fået bilen forsikret et andet sted.

Der skal jo være ansvarsforsikring på bilen.

Hvis der ikke er ansvarsforsikring på bilen, så er det føreren af bilen, der kommer til at dække skaderne samt en bøde.

Men hvad har forsikringsselskabet skrevet til ejeren af bilen, tror da nok at det bliver indberettet, hvis forsikringen ikke bliver betalt, så bliver pladerne på bilen fjernet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-09 11:45

Og det kan blive meeeeeeeget dyrt uden forsikring, bøden er det mindste.

Hvis det er en sand historie ville jeg da få personen til at genoptage sin forsikring hos samme selskab og få en ordning med restancen, hvis han laver det stunt med et nyt forsikringsselskab risikerer han at blive lukket ude fra alle sammen....de snakker nemlig sammen i krogene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-02-09 11:46

Det kan selvfølgelig lade sig gøre i visse tilfælde hvis ejeren gemmer bilen væk o.s.v. , men hvis forsikringsselskabet opsiger forsikringen, gives der samtidigt besked til politiet, som så skal fjerne pladerne.

men den eneste til at dække i sådan et tilfælde, det er den der kører i bilen på det tidspunkt der laves en skade

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 11:51

Bilen er ikke forsikret andre steder!! Politiet har bare ikke fået hentet pladerne

Når der er forvoldt stor skade på andres ejendom, hvem dækker så skaderne??

Politiet siger, at det er forsikringen, når pladerne er på endnu, men det siger forsikringen nej til -
fuldt forståeligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 11:53

Vil lige sige at det ikke er peanuts der er ødelagt for, billisten vil ikke bare sådan kunne betale med en månedsløn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 11:59

Jeg vil stadig mene, at det er føreren af bilen, der forvoldte skaderne, der skal betale.

Ingen forsikring ingen dækning.

Bilen har sikkert været gemt væk, så pladerne ikke kunne fjernes.

Men politiet må have fået en henvendelse fra forsikringsselskabet om fjernelse af pladerne.

Hvis forsikringsselskabet ikke har indberettet at bilen har kørt rundt uden forsikring, så er der måske en, der ikke har det så godt.

Men forsikringsselskabet kan vel henvise til de skrivelser, der er sendt .... kopierne er vel gemt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-09 11:59

Tjaeh, man ligger som man reder.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 12:04

Citat
Vil lige sige at det ikke er peanuts der er ødelagt for, billisten vil ikke bare sådan kunne betale med en månedsløn

Så må det jo tage flere måneder.

Er bilisten, som forårsagede skaden, også ejer af bilen ????

Så kan han hun lære det .... i dette tilfælde på den hårde måde, hvor det rammer pengepungen.

Men bilisten har jo været klar over, at der ikke var forsikring på bilen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 12:05

Jamen kan i slet ikke sige noget positivt

Hvad med de stakler det er gået ud over?? Er der ikke nogen der så kan lægge pengene ud for tumpen af en billist??

http://peecee.dk/upload/view/153644

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 12:13

Der bliver vel en retssag ud af det.

Så må de stakler, som det er gået ud over vente på "kendelsen"

Trist for dem, det er gået ud over, men synderen vil i lang tid hæfte på den gæld. Hvordan det bliver afregnet ved jeg ikke.

Har sagen været i retten ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 12:15

Citat
Politiet siger, at det er forsikringen, når pladerne er på endnu, men det siger forsikringen nej til - fuldt forståeligt

Politiet har ret....

Det er i første omgang forsikringen der skal udbetale erstatning - men de vil helt sikkert kræve pengene af bilens ejer (eller fører) - det er nok det de mener med NEJ...

Generelt er det ikke førerens ansvar om en lånt bil er forsikret - det SKAL den være hvis der er plader på....

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 07-02-09 12:16

Kan deres egen forsikring ikke dække skaderne og så må de slås med ham om at få pengene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-09 12:18

Selvfølgelig kan man have medlidenhed med personen der skal hænge økonomisk længe på den skade.
Alt for høj fart i et sving........kvalificeret gæt.

Men det er stadig ikke forbudt at tænke sig om inden at man starter bilen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 12:26

Citat
Selvfølgelig kan man have medlidenhed med personen der skal hænge økonomisk længe på den skade.
Alt for høj fart i et sving........kvalificeret gæt.

Rigtigt gættet.... 140 km hvor der må køres 50 km..... billisten er jeg fuldstændig ligeglad med lige nu, men altså dem der fik uventet gæst, har fået ødelagt hjørnet af huset, de kan ikke engang åbne køkkenlåger/skabe indenfor, campingvognen ser pæn ud, men mekanikeren mener den er totalskadet, da den har slået sig temmelig meget, hele havens beplantning, træer,hæk, buske havemøbler er raceret.

Min bekymring går på, hvor meget ejerne skal igennem for at få det hele dækket?? Hvis forsikringen vedholdende siger at det ikke er dem, da billisten er smidt ud, kan staten så gå ind eller?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 12:40

Citat
Min bekymring går på, hvor meget ejerne skal igennem for at få det hele dækket?? Hvis forsikringen vedholdende siger at det ikke er dem, da billisten er smidt ud, kan staten så gå ind eller?

Er der afsagt dom ???

Det er først muligt at kunne forholde sig til det efter en dom.

Jeg kan sagtens forstå din bekymring, men jeg kan ikke give dig et konkret svar.

Den enkelte sag kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke er involveret. Det er kun de involverede, der kan få svar på spørgsmålet. Men de har vel selv spurgt om, hvor de står.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 12:40

Citat
da billisten er smidt ud, kan staten så gå ind eller?

Det er stadig dem der skal dække sålænge der er plader på bilen.....

Så må skadelidte gå via sit EGET forsikringsselskab - de kan nok bedre slåi "bordet".....

Vi har haft en noget tilsvarende sag for år tilbage - og der er ingen "kære mor"....

Nok vil de stritte imod så længe som muligt, men de slipper ikke.....

Hvem forsikringen så bagefter vil give skylden (politi eller fører) er skadelidte uvedkommende....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 12:56

Refi, dette er da det mest positive i denne sag

Citat
Det er stadig dem der skal dække sålænge der er plader på bilen.....

Venner jeg lukker ikke tråden, før vi har fået det opklaret, forhåbentlig i næste uge

Nej ans, der er ikke faldet dom endnu, det hele er ret nyt. De er ikke nået længere end til at få lukket haven af igen, vasket pudset ud af køkkenskabene, fjernet campingvognen, og ringet fra Herodes til Pilatus hele dagen igår, den ene opringning mere nedslående end den anden, i det hele taget en rigtig trist oplevelse - helt uforskyldt -

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-02-09 13:04

Man skal lige huske at det er strafbart at køre i en bil uden forsikring.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-09 13:13

Det er nedslående når ingen vil påtage sig ansvaret for udbetaling af skaderne.

Men da det er så nyt, så er der ikke andet at gøre end at have lidt tålmodighed. På en eller anden måde bliver der sikkert fundet en løsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-09 13:19

Citat
Det er nedslående når ingen vil påtage sig ansvaret for udbetaling af skaderne

Hvor giver jeg dig ret

Billedet viser ikke helt omfanget, men det er stort, og der kommer til at gå måneder inden det hele er som det var

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-09 20:45

Måske der er bedre bud idag

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 120 point
Dato : 09-02-09 22:16

Jeg har ikke et bedre bud i dag, men venter da på, hvad der sker i den aktuelle sag.

Her er lidt læsning i ventetiden

http://www.skat.dk/display.aspx?oId=400538&vId=0

men det er jo en anden sag.

Har de ikke advokathjælp ????

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-09 22:23

Tak for svaret ans.

Her stod det jo sort på hvidt i dit link

Citat
B Forsikring A/S, hvori bilen tidligere havde været forsikret, betalte i første omgang reparationsudgifterne

Citat
men det er jo en anden sag

Nææ sådan set ikke, jeg syntes den lyder meget identisk, så tak for link

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-09 22:39

På en måde er sagerne identiske, men "din" sag er en ny og anderledes sag.

Der bliver kamp og den kan strække sig over lang tid.

Jeg håber da, at de har kvalificeret hjælp .... alene kan de ikke klare det mod forsikringsselskaber.

Forsikringsselskaber er kun glade for "indbetalinger" ... når det kommer dertil, hvor de skal udbetale/lægge penge ud ... så er det ikke deres bord.

Jeg håber det bedste for dem, det er gået ud over.

Læg evt. et svar her i tråden, når sagen bliver afgjort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-03-09 09:21

Jeg vil lige opdaterer jer.

Det blev deres eget forsikringsselskab der betaler "gildet"

Når man er smidt ud af et forsikringsselskab og efter så lang en periode, hæfter det tidl. selskab ikke længere.

De har fundet en ny campingvogn, og opbygningen af huset starter på mandag og kommer til at strække sig over ca 8 uger. Det er ikke kun lige hjørnet af huset, men det meste af køkkenet og 1. salen i gavlen der skal genopbygges

Helt så godt som det lyder er det ikke--------der er ingen forsikring der dækker skaderne i haven, hvor der er skønnet ødelæggelser for 54.000 kr.

De kan slæbe synderen i retten, men han har ingen penge. Der er også en fond, men den dækker ikke haver... sørgeligt men sandt

Så selv om de fik oplyst, at de ikke ville komme til at bøde for noget som helst, så kommer de til for egen regning at reetablerer haven, ligge i byggerod, mm

Jeg får ikke selv mail fra denne tråd, men kikker ind og ser om i har skrevet