/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Børnebidr/udgift t priv.skole
Fra : pytberg
Vist : 4886 gange
100 point
Dato : 05-02-09 20:55

Goddag

Jeg betaler børnebidrag til min datters mor, uden om kommunen, altså jeg overfører hver måned grundbeløb plus tillæg til min eks. konto. Hvis jeg én gang har indberettet det til SKAT, kommer det så automatisk med de fremtidige årsopgørelser, eller skal jeg slev indberette det hvert år ?

Min datter går i privatskole, hvor jeg betaler halvdelen.Dette foregår også via en simpel overførelse hver måned til min eks. Kan dette beløb trækkes fra eller kan de indgå som en del af et højere børnebidrag og derfra trækkes fra ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-02-09 21:26

Jeg vil mene at du hvert år skal indberette, hvad du har betalt.

Citat
Min datter går i privatskole, hvor jeg betaler halvdelen.Dette foregår også via en simpel overførelse hver måned til min eks. Kan dette beløb trækkes fra eller kan de indgå som en del af et højere børnebidrag og derfra trækkes fra ?

Fra denne side

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114048

Citat
Formuleringen kan anvendes, hvis man ønsker at indgå en individuel aftale om børnebidraget. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis der ønskes en aftale om, at bidragspligtige både skal betale et bestemt bidrag til barnet samt udgifterne til eksempelvis privatskole. I så fald kan det eksempelvis aftales, at bidraget for så vidt angår udgifterne til privatskole kun kan nedsættes, hvis barnet skifter skole m.v.

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3981

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 05-02-09 21:49

Tak for svaret Ans

Jeg tror jeg forstår det første spørgsmål, altså at jeg skal indberette bidraget hvert år.

Det andet er jeg lidt mere i tvivl om jeg forstår. Hvis jeg nu bare indberetter et bidragsbeløb der er 6000kr højere end det fastsatte bidragsbeløb fra staten, vil SKAT jo nok sige ... næ næ.... hvorfor betaler du så meget. Hvis jeg skal bruge bidraget til privatskole som fradrag, skal jeg så ikke på en eller anden måde på forhånd dokumentere, ( via statsamtet ? ) at jeg bidrager til privatskole ?

Nu har jeg ændret mit bidrag på årsopgørelsen med 6000kr oven i det bidrag jeg trak fra sidste år... så må vi jo se hvad der sker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-09 23:07

Har du ikke mulighed for at din tidl. kone og dig kan lave en skriftlig aftale om at dele betalingen til privatskolen og så begge underskrive. Så har du en kopi og det har hun også. Samtidig har du bevis for at du afleverer forhøjet børnebidrag fordi de overføres via banken. Og så kan i vel få en kvittering fra skolen om at i har betalt. Hvis det nu går galt med skattevæsnet.

Og så tager jeg lige min hat af for dig for at tage dig så godt af din datter.

Kommentar
Fra : slynten

Dato : 06-02-09 12:23

Hvorfor skulle du kunne trække skoleudgifter fra i skat, når din eks. jo ikke kan!!!!!
Har du tænkt på det?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 12:49

Slynten. Det kan han. Sådan er loven overfor fædrene. Selvom en del føler sig så uretfærdigt behandlet.

Mine børns far, brokkede sig gevaldigt over de pange han skulle betale - Når jeg så sagde, at hans udgifter jo var fradragsberettigede, det var mine ikke, fik jeg dette svar: at jeg som mor bare fik i hoved og r.. Alle steder fra
(på det tidspunkt var jeg langtidssygemeldt, og havde "kun" sygedagpenge, børne bidrag og -tilskud, samt boligsikring, mens han tjente en halv million om året, havde hus og bil.

Nogle mænd har så travlt med hvad de skal betale, og de skal helst kunne trække alt fra i skat.
Samtidig med at de beklager sig. Så siger jeg: Tænk på hvad det havde kostet dig, hvis du var blevet med konen. Så er intet fradragsberettiget!!! Og børn koster generelt mere, end det dobbelte af hvad manden betaler.

Og 6000 om året (går jeg ud fra?). Det er 500 kr om måneden. Det er sgu da ikke så meget.
Mor betaler den anden halvdel, madpakke, tøjet, Skoletasken, den evige genopfyldning af blyanter mm. Det løber op i LANGT mere end det du betaler. Og kan IKKE trække det fra.

Kommentar
Fra : pytberg

Dato : 06-02-09 13:30

Tak for svarene.

Jeb3, du har ret. Det er en billig måde for en far, at have barn på.
Det handler ikke om, at jeg bare vil trække alt fra i skat. Der er bare nogen der har sagt, at det er muligt. Og hvis det er, så kan jeg da lige så godt gøre det.

Jeg kan iøvrigt ikke forstå de fædre, der brokker sig over at skulle betale til deres børn. Det er da den største selvfølge.
Selvom jeg betaler børnebidrag er det lige ofte mig som det er hendes mor, der køber nyt tøj, skoletaske, sko, lommepenge, kontigent til idræt, spejder, mælkemærker i skolen, gaver til fødselsdag i klassen osv.... det manglede da bare !

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-09 13:44

Puha...

Du lyder som en drøm som en eks man har børn med :)

Hold fast idet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-09 19:25

http://www.kandu.dk/spg132101.aspx#1508898

Jeg tror ikke du får problemer, men du kunne jo evt. bruge

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3981

Hvor der bl.a. står

Citat
Formuleringen kan anvendes, hvis man ønsker at indgå en individuel aftale om børnebidraget. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis der ønskes en aftale om, at bidragspligtige både skal betale et bestemt bidrag til barnet samt udgifterne til eksempelvis privatskole. I så fald kan det eksempelvis aftales, at bidraget for så vidt angår udgifterne til privatskole kun kan nedsættes, hvis barnet skifter skole m.v.

Og som reglerne er på nuværende tidspunkt kan du fratrække det i skat. SKAT vil muligvis forlange dokumentation fra din datters mor, at beløbet er indbetalt.

God weekend