/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udfærdigelse af åben fuldmagt
Fra : Desmersnaps
Vist : 12724 gange
150 point
Dato : 03-02-09 16:12

Hej gruppe
Da jeg tager til australien i 5 måneder vil jeg gerne give min far fuldmagt til at underskrive dokumenter, hente pakker, ja egentligt alt, i mit navn. Hvordan udfærdiger jeg en åben fuldmagt?

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : themis

Dato : 03-02-09 16:17

Du kan købe en formular til en generalfuldmagt på Familieadvokaten.dk

Den koster 200 kr. og du får bistand af en erfaren advokat i udfyldelsen, hvis du måtte være i tvivl om noget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-09 16:18

du skriver simpelthen at din far - navn cpr adresse i den periode har fuldmagt til at ivaretage samtlige dine interesser og forpligtigelser osv og underskriver det - den hæfter under alle omstændigheder - men det er klogt at din far kan identificere sig med kørekort osv

ps må han også hæve dine penge - netop banken kan forlange en udvidet fuldmagt

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 03-02-09 16:21

Du laver det, der hedder en generalfuldmagt.
Ordlyden kan bl.a. være:
Undertegnede NAVN, CPRnr., adresse giver hermed
Navn på fuldmagtsindehaver, cprnr. adresse,
fuldmagt til i perioden XXX 2009 til XXX 2009 at bestyre hele min formue og til på mine vegnet at foretage enhver retlig dispoistion som var den foretaget af mig personligt.

FULDMAGTSHAVERS NAVN skal ikke være berettiget til at indsætte en anden til at overtage fuldmagten, idet jeg udelukkende ønsker, at han personligt skal varetage mine interesser.

Denne fuldmagt skal også være gældende, hvis jeg på grund af fysisk eller psykisk svækkelse bliver ude af stand til selv at varetage mine anliggender. Fuldmagten bortfalder dog, hvis jeg får beskikket en værge efter værgemålslovens § 5.

Denne fuldmagt kan jeg til enhver tid tilbagekalde, og FULDMAGTHAVERS NAVN er pligtig til på mit forlangende straks at aflevere dette dokument til mig.

Underskrift af dig selv (og for at være sikker - underskrift af to vitterlighedsvidner, som ikke må være familie)

En original afleverer du til din far, og en kopi til dig selv. Når tiden er udløbet, sørger du for at få originalen tilbage - og så gælder fuldmagten ikke længere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-09 16:23

Det er det, der hedder en særlig fuldmagt, du kan læse mere her

http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/266.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-09 16:29
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 160 point
Dato : 03-02-09 16:59

I dette link, er der en gratis fuldmagt

http://www.abcsiden.dk/katalog.aspx?k=522

Rigtig god tur

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-09 17:23

Og vær så lige klar over at det absolut IKKE er alle der overhovedet respekterer den...

Din bank kunne være EEN af dem - så snak lige med dem først....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-02-09 18:24

Du behøver ikke bruge penge hos en advokat eller købe en formular for at udfærdige en fuldmagt.
Du kan selv skrive en fuldmagt med dit navn og navn på far, gerne med personnumre og jeres underskrifter.
Skal det være lidt mere avanceret, så få 2 andre personer (ikke familiemedlemmer) til at bekræfte jeres underskrift (til vitterlighed).
Dette giver normalt ingen problemer hverken hos kommunen, pengeinstitutter, sygehus, post Danmark m.m..
Da jeg selv er besidder hjælper jeg mange ældre og jeg har flere gange bruge denne fremgangs måde. Skriv selv fuldmagten og underskrifter evt. 2 stk til vitterlighed. Så har du ingen problemer, men hold dig væk fra "avekatter" m.m. som bare vil have penge for ingen ting.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-09 01:42

Den eneste fuldmagt jeg har brugt var fra min familie i forbindelse med skifteret.

Vedr. banken kan Du kikke herunder, bid mærke i at den .pdf Du kan hente til udfærdigelse kun kan bruges i den bank, men Din egen har måske en lignende.
http://www.eikbank.dk/produkter/blanketter/fuldmagt/Pages/default.aspx

Hvis I udveksler følsomme oplysninger via mails så undgå at skrive kontonumre m.m.

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 04-02-09 10:19

Tak for svaret Nordsted1, og alle i andre