/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
GPS
Fra : anyway
Vist : 1486 gange
100 point
Dato : 31-01-09 16:38

Håber der er nogle specialister der kan hjælpe en gammel pensionist med at vælge en GPS (konen har presset på længe)
Jeg har set EL Gigantens tilbud for næste uge:

Garmin nüvi 250W Europe 888kr.
http://www.garmin.dk/products/description/5/13752

TOMTOM ONE Europe 3rd Edition 888kr.
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=725&Category=0&Lid=14

Navigon 2100 MAX 999kr.
http://www.navigon.com/site/dk/da/products/car_navigation/navigon_2100_max

Er der nogle kvalificerede bud på disse. eller en helt anden i 1000kr. klassen
Vi har kun brug for at køre i Norden og der er vel ingen problem, når der skal opdateres, at vi opdaterer et Europa kort med et fra Norden??

På forhånd tak for hjælp

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-01-09 16:45

- jeg bruger selv Garmin 670 og er glad for den, men jeg tror at TT har bedre styr på kortene. Navigon ville jeg ikke røre, om så den var gratis...

Konklusion (min): enten TT eller Garmin, du bliver glad anyway...

God weekend

Kommentar
Fra : MuGG3K

Dato : 31-01-09 16:46

Den fra el-giganten gav jeg en ven her for en uge siden og vi har prøvet den flere gange og den virker, den har hele europa kort så norden tæller også med ja, og den har en god og klar lyd også fylder den heller ikke særlig meget så den ville jeg vælge hvis jeg var dig :D

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 31-01-09 16:49

Jeg har ikke så meget tjek på sådan noget, men jeg kan hjælpe med et par sider, hvor der er hjælp at hente, du skal oprette dig, men det er gratis.

http://www.i-go-user.dk/news.php

http://www.nav-user.com/frontpage.php

Så det er bare om at komme igang.

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 31-01-09 16:49

MuGG3K -> De er alle fra El Giganten. Hvad er det for en af dem du mener?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 16:50

Garmin nüvi 250W

Den kører vi med og er yderst tilfredse. Vi har kørt flere steder i hele Danmark og Sverige og den har fundet stedet hver eneste gang og vi er blevet guidet lige til stedet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 16:52

Navigon 2100

Jeg ville ikke selv købe Navigon, de har dårlige testresultater.

TomTom får gode testresultater men Garmin får de bedste testresultater.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-01-09 16:59

Du går ikke meget galt i byen af Garmin og Tom Tom, og er fuldt overbevist om at de klarer alt hvad de fleste har behov for. De er faldet ret meget de sidste år, Jeg selv har en Garmin som jeg købte for to år siden, og måtte spytte 4300 kr. i kassen, og den kan ikke mere end den som du i dag køber for under 1000.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-01-09 17:04

Køb tom tom de er de bedste.Jeg har prøvet Garmin og Mio .
alimak

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-09 17:07

Hej med dig.
Citat
Garmin nüvi 250W Europe 888kr.

Så afgjort ...den er bare god.
Vi har også lige skiftet fra en Garmin til den du nævner her.
Den "gamle" havde vi kun Skandinavien på så derfro købte vi den nye.
Du fortryder det ikke.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 31-01-09 17:51

Jeg bruger selv Garmin og synes at den er meget nem at betjene.

Garmin er lige kommet med noget nyt vedr.Kortopdatering,man kan nu købe en "Lifetime Update"
der kan komme opdateringer op til 4 x årligt.

Den koster ikke ret meget mere end en alm. opdatering og gælder så længe den Garmin den er købt til virker.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 31-01-09 18:05

"TMC modtager" er det reklamegas, eller er der nogen der ved hvad det er værd i praksis?

Garmin har en meget brugervenlig hjemmeside iøvrigt.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 31-01-09 18:13

TMC virker fint nok,du kan se hvilke vejarbejder der er gang i.

Men jeg synes også det er godt at få meddelelse om Trafikuheld og forsinkelser når man er undervejs.

Du får jo også muligheden for at vælge en alternativ rute hvis der er problemer på den rute du er igang med.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 31-01-09 18:26

Prøv at se om disse films kan hjælpe

Garmin nuvi 250W Route Simulation
http://www.youtube.com/watch?v=v2HSHO7O3Bg&feature=related

Tom Tom One 3rd Edition Real Time Demo
http://www.youtube.com/watch?v=hqJolNUMq4k&feature=related

Navigon 2100 Max GPS Navigation
http://www.youtube.com/watch?v=1Cjrau3ruY4

Jeg har selv en Navigon, og er meget glad for at have Gps, men den driller lidt og jeg ville formentlig købe en Garmin, hvis jeg skulle ud og købe i dag. Garmin skulle være mere logisk m.h.t. indtastning af hvor man skal hen. Jeg ville ikke undvære at have kortbog med når jeg kører med Navigon. TomTom skulle være rigtig god mht. at kortene kan koordineres med internettet. Sørg for at vælge skærmen stor.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 31-01-09 18:32

Navigon er "irriterende" at anvende ifl min datter og svigersøn som har én.
Den er nu 4 år gammel.

Ville selv vælge TomTom da den har et "MapShare" system hvor ejere/brugere kan udveksle selv-indtastede opdateringer og rettelser til kortet. Det virker rigtig smart.

Alle 3 systemer ligger i samme prisklasse for kort opdateringer, så dér er ikke rigtig noget at hente.
Det koster ca. 6-700kr for et opdatere kortet.

Jeg mener TomTom er lige om hjørnet med et nyt system til kort opdateringer, så man kan købe et abonnement til løbende opdateringer. Det skulle give bedre mulighed for altid at have de sidste nye opdateringer med.
Ligesom f.eks. antivirus programmer til PC.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-01-09 18:33

Jeg kan kun sige at Garmin er meget bagud med nye veje på deres sidste nye kort, man giver 600,00 kr. for.
Der er flere veje her i områ¨det der er fuldt udbygget og beboet, men som ikke er med.
Før havde jeg en store VDO og fik nye CD'er 2 gfange om året og de var opdateret og ajourført.

Garmin er meget brugervenlig og nem at betjene.
TMC virker godt nok hvis bare vejdirektoratet er flinke til at sende meddelelser ud.

hawaii7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-01-09 22:52

Jamen så vil jeg da også give mit besyv her i navigationsserien.
Jeg har en Navigon T6000, med TMC. Den har virket upåklagelig i 2½ år. Der er hele europakortet, samt der fulgte kort med over hele USA og Canada (dermangler bare en bro over Atlanten).

Jo der er mange gode mærker, men færre af kortproducenter, så nogle modeller bruger samme korttype.

Gå ind et sted, hvor der er en prøvestand med naviagtorer, og "tryk on the knaps". Lad være at lade dig forblænde af, at der er MP3 afspiller, Billedfremviser og bluetooth til mobilos. Det har du lige som ikke rigtigt noget at bruge til, når du er på farten, så se bort fra det!

Det vigtigste er at den kan navigere dig rundt i geografien, og med TMC, bliver du guided uden om de værste forhindringer. Fartkameraer er noget der ligger på kortmaterialet, så det følger automatisk med, hvis ellers kortet er opdateret.
Se også efter "sidste salgsdato" om hvor gammelt/nyt kortet er, så du får det bedste kortmateriale.
Alle de nye navigatorer har den seneste nye teknik og er langt mere følsomme i modtageren, endtidligere.

Men prøv først de modeller der er udstillet for knderne, så du kan afprøve dem.
Husk at hver so syntes bedst om sine grise, så find den der dækker dit behov og som du syntes er nem at betjene. Vi har jo ikke alle den samme flair for teknikken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-09 01:58

Tom Tom One 3rd Edition er min GPS, den er nem at betjene men har ikke TMC, så hvis det er en betingelse, så er det nok ikke den i skal vælge, vælg så en anden TomTom, de er meget nemme og præcise (det kniber dog lidt med husnumre ude på landet, men veje og gader er med stor nøjagtighed) sørg for at i får de allernyste kort når i køber, uanset hvad i vælger.
Med TomTom kan i helt gratis, installere TomTom Home på computeren og bruge MapShare, hvor alle TomTom brugere kan rette kort så de altid er opdaterede
min Find Vej maskine: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=165320&SamleMenuID=10&gruppe=79&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=TomTom
den er bare go` Elgiganten har den på tilbud hvis i tør handle der: http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=BSSz6oZKU8dSR0EjRNJBwx1k0000hfxv9Cv9?ProductID=Gj_D4QFHyB4AAAEUR5coZoxu&CatalogCategoryID=jkPD4QFHd3kAAAEOxg803xiY

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-02-09 02:42

Citat
jeg bruger selv Garmin 670 og er glad for den, men jeg tror at TT har bedre styr på kortene

Citat
tror

Citat
Den fra el-giganten gav jeg en ven her for en uge siden og vi har prøvet den flere gange og den virker

Citat
Den kører vi med og er yderst tilfredse. Vi har kørt flere steder i hele Danmark og Sverige og den har fundet stedet hver eneste gang og vi er blevet guidet lige til stedet.

det er jo i sig selv fantastisk,

Citat
Den koster ikke ret meget mere end en alm. opdatering og gælder så længe den Garmin den er købt til virker.

Citat
sørg for at i får de allernyste kort når i køber, uanset hvad i vælger

det får man sikkert ikke i prisklassen under 1000,00 kr.

Det er tilsyneladende lige så kompliceret som at købe bil, PC, TV, osv.
faktisk ser det ud til at det er et mindre mirakel hvis den i det hele taget virker,

når man så har fået liv i ”vidunderet”,.. koster det en mindre formue i div. opdateringer af kortet,

hvilken udgave der er bedst, er der lige så mange meninger om som der er udgaver,
(det burde vel være logik at en GPS. kan guide vejen til bestemmelsesstedet)

Noget helt andet er, at der efterhånden bliver flere og flere gågader,
centrum, ja hele kvarterer hvor bilen ikke må ’medbringes’
her er alle de nævnte navigationssystemer jo ikke særlig anvendelige,

heldigvis findes der flere alternativer, der oven i købet er langt billigere, (300 – 400 kr.)
eksempelvis :
http://www.mobiludsalg.dk/pi/Holux_M_1200_Bluetooth_GPS_modtager_5392_1047.aspx
http://www.kelkoo.dk/drilldown~100278823/Holux

http://cgi.ebay.co.uk/HOLUX-M1200-Bluetooth-GPS-Receiver-51-Ch-NAT-SAT-TOMTOM_W0QQitemZ310089873626QQcmdZViewItemQQptZUK_AudioTVElectronics_GPSSystems_GPSSystems?hash=item310089873626&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1690%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

enheden, (modtageren) fylder som en engangslighter, og kan ex. ligge i lommen.
du kan altså gå, cykle, osv. rundt med den,

softwaren er gratis, og altid sidste nye opdateringer,
jeg ved godt mange ’kandu’er’ holder fast ved at man intet får gratis, !

”prisen” du betaler for hele herligheden, er en enkelt meget kort reklame (u/lyd) der bliver vist når du åbner programmet……….. det er alt,

softwaren / programmet kan ses og downloades her :
http://www.amazegps.com/welcome.php

http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/dan/index.php
http://www.nav4all.com/site2/www.nav4all.com/dan/films.php

det kræver dog at du har en mobil m. bluetoots (det er ca. 90% )
du bliver guidet af en stemme, DANSK,.. eller valgfri
evt. via en headset, (øreprop) hvis du hører dårligt,

softwaren virker i ca. det halve af verden,
(Norden, Europa, USA. mm.) alle de lyse områder :
http://www.amazegps.com/index.php?page=countries

jeg har selv brugt systemet i et års tid, og det virker HVER gang.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-02-09 03:00

DR.dk/Rabatten, har testet "GPS vs mobil GPS"
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2007/0517204259.htm

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-09 07:13

anyway er du blevet forvirret ?

EA_HS har da fat i noget besparende,men hvis du er efterkrigsmodel som jeg så har du nok de samme problemer,øjenkrykker/store tommelfingre og mindre indsigt i teknikken.

Så mener jeg ,at det er ikke GPS via mobiltelefon du har brug for.

Kik du bare på Nuvi 250 igen,stor trykfølsom skærm (plads til tomlerne) og nem at finde ud af.

Og inden jeg bliver sablet ned ,Tomtom er sikkert også OK,men jeg har god erfaring med Garmin og synes derfor bedst om den.

Hvad angår kortmateriale mener jeg at der kun er 2 firmaer der laver dem,Navteq og Atlas og de bruges så til de forskellige GPSèr.

Men prøv at gå i en "biks" som har de forskellige modeller og få "fingrene" i dem, så finder du nemmere ud af hvad det er for en model du synes passer dig .

Mvh. muldvarp1

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-02-09 09:39

Forvirret, ja.
Den skal netop være enkel og nem at bruge. Vi har jo klaret os uden indtil nu, så den ElGiganten har på tilbud: Garmin nüvi 250W Europe 888kr. må vel være rigelig. Vi kører kun i DK og Norge, så derfor søgte jeg lidt og fandt:
http://www.garmin.dk/products/description/5/13905 hos ElGiganten til 999kr. Jeg ved ikke om det TMC og andre funktioner, bare er med til at forvirre. Vi kører jo ikke dagligt og har som sådan ikke noget tidspres over os. Denne er iøvrigt midlertidig udsolgt.

Lige nu er det nok Garmin nüvi 250W Europe 888kr. jeg hælder mest til.

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 02-02-09 11:16

Tak for svaret muldvarp1.
Det blev så Garmin nüvi 250W Europe 888kr.
Jeg snakkede med ElGigantens salgsmedarbejder. Han ville anbefale denne til vores brug. Han sagde iøvrigt, at TMC ikke fungerede så godt i Danmark som øvrige Europa

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 02-02-09 14:54

Velbekomme

Jeg tror du bliver glad for den.