/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Baggrund + Ikoner vises ikke.
Fra : Alexanddk
Vist : 402 gange
40 point
Dato : 24-01-09 18:13

Hej kære hjælpere..

Jeg har i længere tid haft et halv-stort problem, synes jeg selv.
Jeg vil prøve at beskrive det så godt jeg kan..

Jeg har mistanke om at det har noget at gøre med grafikkortet..
Min computer/bærbar er en "Acer Aspire 5920" hvis det skulle have nogen betydning.

Faktisk har jeg 2 problemer, måske skyldes de det samme:

1: Jeg kan ikke ændre min baggrund.
Når jeg vælger en baggrund fra min billede mappe, sker der ingenting. Og dog. Jeg tror billedet bliver gemt som baggrund, det er bare som om det vises som transperant. Hvis man har valgt fx pink farve som "baggrundsfarve" så viser den bare helt pink skærm. Det er det eneste jeg har mulighed for at ændre.

Problem 2 har måske noget med det at gøre:

Når jeg fx går ind i mine dokumenter, (Billeder), så viser den også bare transperante ikoner/mapper/filer - filnavnet står dog stadig udner filen.
Som I sikker ved, kan man på viste ændre størrelsen af ikonerne:
Ekstra store & store ikoner vises ikke, som beskrevet i de forrige 3 linjer.
Mellemstore, små, oversigt, detaljer og fliser vises fint og optimalt.

Jeg vil virkelig sætte pris på jeres hjælp, mail mig på alexand@alexand.dk hvis det er..
Eller svar her. :)

På forhånd mange tak, vær velkommen til at skrive hvis du mangler informationer eller screenshots.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 19:04

Det lyder lidt som Vista med Aero slået til.
H-klik på skrivebord > personlige indstillinger > vinduesfarve og udseenet > her kan ændres
Det er også her aero slås fra og til (bl.a. gennemsigtig)

XP > H-klik på skrivebord > egenskaber > indstillinger > og så er det vist baggrund.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 24-01-09 19:17

Hej Eyyvind,
Tak for dit svar.

Jeg har vista, det er korrekt. Det med udseendet på vinduer og hvad det ellers ændrer - Aero..
Det hjalp desværre ikke på nogen af delene

Jeg prøvede også at skifte til klassisk windows design mm. og stadig det samme problem..

Har du andre gode foreslag :) ?
PS: Skal jeg evt. ind i avanceret eller effekter under det med udseendet eller "farveskemaerne" som de kalder det. :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 19:25

Jeg har ikke haft Vista længe nok til at jeg har været rundt i menuerne.

Men det er vigtigt at grafikkortdriveren er i orden og at skærmdriveren er ok.

start > kør > skriv > devmgmt.msc > ok > >>>>>>>>>>>>>>> enhedshåndtering
Kig efter gule markeringer - især ved skærm og kort

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 19:35

Du skal tage en backup af alle de ting du ikke vil miste, for det lyder som om du skal til at lave en reparation af Vista. Og hvis det er en home edition, så sletter den hele partitionen.

Det er bare så du ikke mister noget.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 24-01-09 19:48

Eyvind:
Jeg synes ikke at jeg kan tyde nogle gule markeringer, ej heller i undermenuerne, overhovedet ikke..

Granner01:
Hvor meget siger du at den vil slette?
Jeg har Windows Home Premium eller noget i den stil, det må være home editon..
Sletter den alle mine indstallerede programmer?
Sletter den bare dokumenterne, hvor meget slettes??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 20:01

Du har sansynligvis 3 partitioner på den computer.

En lille med backup af styresystem
Selve dit C: drev med windows
Og så måske et D eller E drev til lagring af filer.

Hele dokumentmappen kan lægges over på D: eller E:

Nogle computeres backupsystem kan lave forskellige mere eller mindre grundige geninstallation.

Men vent lidt med det ind til du har prøvet det lette.
Og hvis den skærmændrig er opstået for nylig - kunne du prøve med en gendannelse.
Start > kontrolpanel > sikkerhedskopi og gendannelse > nederst systemgendannelse > følg guiden > du kan vende tilbage til i dag hvis det ikke hjælper.

Systemgendannelse sletter ikke filer men retter bare i systemet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 20:08

Gør som Eyvind skriver med systemgendannelse, men tag backup af dine dokumenter, det kan ikke skade og så har du en sikkerhedskopi hvis det går galt.

Og en installation af Vista sletter hele drevet. Alt på drevet.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 24-01-09 21:21

Jeg kunne ikke lave en systemgendannelse længere tilbage end 09/01-2009..
Idet jeg tror det skete for ca. 2 måneder siden, så virkede det ikke, sikkert derfor. :)

Jeg skal måske lige have lidt hjælp til hvordan jeg laver backup..
Jeg har en ekstern harddisk, jeg ved godt hvordan jeg lægger det over på den..
Hvilke ting skal derover? Jeg vil gerne have så meget med som muligt.
Jeg regner med at:

Flytten mappen "Alexand" (min brugerkonti) over på ekstern harddisk.
Skrive alle mine nyttige programmer ned på et stykke papir.

Er der andet jeg skal have med nu når jeg gerne vil have så meget som muligt med, jeg vil helst ikke ende med at have tabt nogle oplysninger eller andet.

Hvis det er alt, så skal jeg nok have beskrevet i detaljer hvordan jeg skal genindstallere Windows Vista..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 22:01

Du skal have din dokumentmappe derover, din musik, billeder og film. Dine mails og din konto og dit adressekartotek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 22:02

Og ved du hvad, hver gang jeg downloader et program, så har jeg en mappe på et eksternt drev, og der gemmer jeg det inden jeg installerer det. Så har jeg det til næste gang jeg skal formatere.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 24-01-09 22:41

Jeg ved ikke hvordan man gemmer sine mails.. Jeg bruger outlook 07..
Og.. Det kan jeg ikke nå nu vel, det er vel ikke så simpelt som at kopiere sin mappe under C:\ drevet som bare hedder "programmer", er det vel?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 22:45

Jeg kan ikke lige huske hvordan man tager Backup af mails i Outlook, jeg bruger selv Outlook Ekspress.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 22:59

Hvis du har Vista så har du ikke outlook men windows mail.
dine mails har efternavnet >>>>> .pst <<<<<
start windows mail
filer > exporter > kontaktpersoner > vælg vcard > exporter > find din eksterne harddisk > gem i en mappe
Det samme med e-mails > vælg windows mail

Men gå lige over og se om de er der. ( de kan åbnes med windows mail)

jeg er ikke sikker på at alle mails kommer med over så kig efter.

Så er der billeder
start søg > skriv > .jpg > søg og den finder alle dine billeder (eller .png)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 00:02

Eyvind
Kan du også fortælle hvordan han tager backup af adressekartotek og konti?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 10:36

Funktioner > konti > eksporter...................senere importer fra "gemmemappen"
Adressekartotek hedder nu windows kontaktpersoner og ligger sammen med dokumenter, billeder OSV under brugernavnet.

Husk, at hvis der er flere brugere, er der også flere e-mail og kontaktpersoner.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 25-01-09 17:33

Finno, så skal jeg altså nu til at re-install'e windows vista eller hvad i snakkede om.. Hvordan skal dette gøres?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 19:16

1. Når du starter din Acer...............hvad står der nede i bunden af skærmen, lige i starten.
2. Har du en CD/DVD som hører til din Acer.
3. Har du lavet en backup-DVD da du fik maskinen.
4. Har du en vejledning til din computer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 19:38

Du lægger en DVD i drevet og venter til den går i gang.

Har du ingen DVD, så se lige hvad Eyvind skriver.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-01-09 19:41

Lige inden du starter med geninstall, prøv at højreklikke et tomt sted på skrivebordet,
kig efter noget der hedder "Lås elementer med webindhold på skrivebordet",
ved så ikke om det er på Vista forresten, men er der et punkt der hedder sådan,
så slå det fra hvis det er markeret.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 25-01-09 20:02

Citat
1. Når du starter din Acer...............hvad står der nede i bunden af skærmen, lige i starten.
2. Har du en CD/DVD som hører til din Acer.
3. Har du lavet en backup-DVD da du fik maskinen.
4. Har du en vejledning til din computer.

> 1: "Press <F2> to enter Setup"
2: Nej.
3: Nej.
4: Ja..

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 25-01-09 20:03

Citat
Lige inden du starter med geninstall, prøv at højreklikke et tomt sted på skrivebordet,
kig efter noget der hedder "Lås elementer med webindhold på skrivebordet",
ved så ikke om det er på Vista forresten, men er der et punkt der hedder sådan,
så slå det fra hvis det er markeret.

mvh klaudi

Niks, det er der ikke noget der hedder.. :/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 20:57

Så skal du aller først lave en DVD med programmet. Tag din manual og find ud af hvordan du gør. Den DVD skal brændes ellers har du ikke noget at geninstallere med.

Du har den liggende på et drev, måske skjult, men læs manualen, der stå hvordan du gør.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 25-01-09 21:04

En DVD med hvad? Windows Vista Home Premium? Det kan jeg vel ikke, hvis programmet allerede er beskadiget, så vil filerne jo være ukorrekte og bare blive kopieret med den fejl de har?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 21:35

1.I din vejledning kan der stå noget om genoprettelse af computeren. (ikke gendannelse)

Altså - vi er lidt nervøse for den operation du er i gang med.
Derfor stiller vi mange spørgsmål.

Kommentar
Fra : Alexanddk

Dato : 25-01-09 21:53

Det er jeg også lidt, jeg er ikke den bedste til sådan noget med at gendanne og sådan, det er jeg ikke helt tryg ved.. :)
Stil endelig spørgsmål.. ^^

Jeg prøver at kigge i min manual i morgen, så vil jeg skrive herind igen.. :)

Mvh. Alexander

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 11:32

ok