/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Loven omkring dødsfald.
Fra : Birgitta
Vist : 2147 gange
100 point
Dato : 27-03-03 17:16

Er der nogen, der kan fortælle mig noget om, hvad der lovmæssigt SKAL ske når et menneske dør? Min gamle mor er ateist og hun ønsker ikke nogen form for "festivitas" når hun dør, da hun af forskellige årsager har meget lidt kontakt med familien. Der er ikke tale om nogen arv, -så det er mest forholdene omkring begravelse-bisættelse, jeg ville vide noget om. Hvad man SKAL, når døden indtræder, og hvad man KAN.-Jeg synes ikke, at bedemændenes hjemmeside fortæller mig om det, jeg ønsker at vide. -Kan man f. eks blive i eget hjem indtil kremeringen?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-03-03 17:41

ja, man kan godt blive i eget hjem...men uden at lyde kynisk, tror jeg du vil foretrække lighusets kølebox.

En bisættelse kan foregå lige præcis så stille, du ønsker det. Hvis alle arveforhold er afklaret og der ikke er tvivl om "hemmelige arvinger", behøver du ikke offentliggøre det. Men af almindelig høflighed er det nu pænt at sætte en dødsannonce i, så din mors gamle venner ikke behøver sende hende julekort...Annoncen kan sættes i _efter_ bisættelsen.

Når døden indtræffer, tilkalder du en læge, der kan erklære døden for indtruffet. Er det i eget hjem, er det principielt dit ansvar at få din mor fragtet hen hvor hun skal - kølehus, kapel, hvad du nu vil. Jeg har solgt falckabonnementer og kan derfor fortælle dig, at de teoretisk set ikke kører med lig, medmindre liget har et falckabonnement... men så kan du ringe til bedemanden.

Du kan i¨øvrigt roligt ringe til en bedemand og få ham til at afklare alle detaljer, du ikke har styr på. De er der for det samme.

håber det hjalp lidt...jeg er ikke jurist, men var med til alt det praktiske, da min far døde.

Håber da ikke, det er lige op over...

Mvh, Christina

Accepteret svar
Fra : laurenzio

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-03 17:42

Hey Birgitta,
Jeg har selv lige mistet min far i sidste måned. Det viste sig, at han havde meldt sig ud af folkekirken, hvorfor jeg gik ud fra, at han ønskede en anonym begravelse. Det var der ingen problemer i (bortset fra omkostningerne)
NÅR døden indtræffer kontakter du evt. hjemmehjælp/pleje, dernæst bedemand - som i mit tilfælde var yderst hjælpsom ( det èr de vel allesammen)
Hvis familien ønsker det, må din mor godt ligge frem til kremering. Før i tiden, var der noget der hed 6 timers stue, for at sikre at vedkommende reelt VAR død. Indtræffer døden i privat hjem, er der ikke sådan en regel (bliver omgået?)

Når døden indtræffer SKAL du kontakte læge/hjemmepleje el.a. Uanset arvelsen størrelse, skal skifteretten tale først.... Far havde heller noget særligt, hvorfor jeg ringte til skifteretten og spurgte om jeg (kort efter dødens indtræden) kunne give indbo til Frælsenhær....dettte var helt fint.
Hvad du lige præcis mener med KAN man gøre, forstår jeg ikke. Men hvis det er lige op over, så ta` for guds skyld kontakt til en bedemand som kommer hjem til dig/jer og ordner ALT det praktiske _ skriv evtuelle spørgsmål ned så du ikke glemmer dem, de ER en stor hjælp.

Mht. det lovmæssige..... efter som min far viste sig, at være åbenlys ateist, vaglte jeg en kremering og på de ukendtes.

Håber du kan bruge det til noget.

Du er velkommen til at maile mig.

Mvh

Laurenzio

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-03-03 17:49

Hej igen Birgitta - her er, hvad www.den-nye-begravelsesforretning.dk skriver. Håber det besvarer alt.

kh Christina

Ved dødsfald:
Ved dødsfald bør familien snarest kontakte en bedemand, som så sørger for alt det praktiske omkring dødsfaldet, ud fra familiens ønsker og holdninger.

Bedemanden sørger for ilægning i kiste i hjemmet ved hjemmedødsfald. Han formidler kontakt til præst, graver, offentlige myndigheder, ligesom han sørger for kistepyntning, dødsannoncer, takkeannoncer, anmelder dødsfaldet til fagforening, forsikringsselskab, begravelseskasse m.v., samt bestiller evt. trykte salmer, mindesamvær, taxi m.v., eller andet som familien måtte ønske i forb. m. højtideligheden.

Selv om man har mistet en af sine kære, og man derfor måske befinder sig i en følelsesmæssig meget belastet situation, er man tvunget til at skulle tage en lang række praktiske beslutninger umiddelbart efter dødsfaldet. Heldigvis behøver man ikke at være alene om disse beslutninger.

De fleste henvender sig da også til en bedemand, som de har tillid til. En bedemand, som er fagligt veluddannet, som kan give en både saglig og reel rådgivning omkring selve begravelsen eller bisættelsen, og som efter familiens møde med ham, kan bistå med alle de praktiske ting omkring dødsfaldet. Herunder også udfærdigelse af diverse nødvendige papirer og anmeldelser.

Anmeldelse af dødsfald

Anmeldelse af dødsfaldet skal foretages senest 2 hverdage efter dødsfaldet til begravelsesmyndigheden i det kirkesogn, hvori afdøde har bopæl. (Det er sognets præst, som er øverste chef i begravelsesmyndigheden i sognet). Det er således også til folkekirkens lokale præst, at der skal ske anmeldelse, selv om afdøde ikke er medlem af folkekirken.

Det samme gælder også, selv om man evt. er medlem af en anden trosretning, og selv om kirken ikke skal involveres direkte i selve bisættelsen/begravelsen.

Anmeldelsen sker på en særlig blanketformular, som man naturligvis selv kan udfylde. Men de fleste overlader ”papirarbejdet” til bedemanden, som så udfylder formularen med de relevante oplysninger. Til anmeldelsen skal vedlægges afdødes personlige papirer som dåbs- eller navneattest, vielsesattest, gerne cpr. nr., ligesom også evt. ægtefælles dåbsattest eller navneattest bør vedlægges.

På dødsanmeldelsen føres også oplysninger om, hvorvidt den afdøde var medlem af folkekirken, om man ønsker bisættelsen/begravelsen foretaget med eller uden præst, ligesom der på anmeldelsen skrives, om der ønskes begravelse, eller bisættelse med efterfølgende kremation.

Dødsanmeldelse skal underskrives af afdødes nærmeste pårørende, og afleveres sammen med vielsesattest/dåbsattester/navneattester og dødsattesten (udfærdiget af lægen) til begravelsesmyndigheden.

Begravelsesmyndigheden underretter alle andre relevante offentlige myndigheder.

Således får

Folkeregistret,

Socialforvaltningen,

Skifteretten,

Kirkegården,

Evt. krematorium,

Evt. medvirkende præst,

automatisk underretning fra begravelsesmyndigheden.

Dødsattesten udstedes af den behandlende læge. På sygehuset normalt af en af sygehusets læger. Sker dødsfaldet hjemme, vil det være afdødes egen læge, der udskriver attesten. I de tilfælde, hvor dødsfaldet sker hjemme, skal de pårørende derfor straks tilkalde afdødes læge, eller lægevagten. Det er altid en læge, der skal vurdere, om døden er indtruffet, og lægen påfører attesten oplysninger om dødssted, tidspunkt, og dødsårsag. Han anfører tillige, hvad han finder af sikre dødstegn.
Denne dødsattest er delt i 2 sektioner, hvoraf den ene, som indeholder ovennævnte fakta, bruges til anmeldelse til myndighederne, og sektion 2, som indeholder lægelige oplysninger, bruges af sygehus- og sundhedsmyndighederne. Sektion 2 får pårørende, begravelsesmyndigheder, præster, bedemænd m.v. ikke at se. Ønsker man som pårørende f.eks. nærmere viden omkring dødsårsag m.v. skal man kontakte afdødes egen læge.

Såfremt lægen er i tvivl om, at et menneske er død en naturlig død eller ej, tilkaldes politiet, og afdøde vil herefter blive overført til hospital, eller retsmedicinsk institut, hvor politiet sammen med embedslægen vil foretage et ligsyn. Politiet vil altid blive underrettet, såfremt der er mindste tvivl.

I praksis vil man oftest foretage ligsyn, hvis afdøde var alene på dødstidspunktet. Man kan derfor ikke umiddelbart udlede, at noget unaturligt er sket, blot fordi politiet er indblandet.

Hvad tager bedemanden sig af?
Bedemanden er familiens praktiske hjælp, når et dødsfald sker. Han sørger for saglig og reel rådgivning, ligesom han efter samtalen med familien fører deres ønsker vedr. bisættelsen/begravelsen ud i livet. Det er de færreste, der har viden eller kræfter til selv at klare alle disse ting.

Ved henvendelse til DEN NYE BEGRAVELSESFORRETNING, vil en faguddannet og professionel dygtig bedemand være parat til at yde en saglig, god, reel, og nænsom hjælp og vejledning om stort set alt i forbindelse med bisættelsen/begravelsen. Uanset om familien ønsker en kirkelig eller ikke kirkelig højtidelighed.

Ved mødet med bedemanden kan man i samråd med denne helt præcist aftale, hvordan man ønsker at højtideligheden skal forløbe. Man skal dog huske på, at det er præsten, der i overensstemmelse med de kirkelige traditioner m.v. leder og styrer de kirkelige begravelser og bisættelser, men de ydre ting – f.eks. om kisten skal bæres ud eller blive stående i kirken/kapellet ved afslutningen af højtideligheden -, skal man aftale med bedemanden.

Endvidere kan/bør en lang række andre praktiske og administrative opgaver overlades til bedemanden. F.eks.:

Afhentning af dødsattest.

Fremskaffelse af evt. manglende attester.

Anmeldelse til begravelsesmyndigheden.

Indgå aftaler m. kirkegården.

Udforme og indrykke dødsannonce/evt. takkeannonce.

Bestille blomsterudsmykning af kisten.

Bestille evt. blomster/kranse i øvrigt.

Sørge for evt. udsmykning af kirke eller kapel.

Evt. bestilling af trykte salmer m.v.

Levering af kiste og ligklæder.

Kørsel med rustvogn.

Herudover vil vi også meget gerne påtage os tage kontakt til fagforening, sygesikring, gruppelivsforsikring og livsforsikring m.v. såfremt man ønsker dette.

Man skal være opmærksom på, at tilskud fra det offentlige (sygesikringen) er yderst beskeden, og i øvrigt er afhængig af afdødes økonomiske forhold. Dette vil bedemanden orientere nærmere om, ligesom han vil orientere familien om prisen på de forskellige ydelser, så man helt nøjagtig ved, hvad begravelsesregningen kommer til at lyde på. Han er naturligvis gerne behjælpelig med et prisoverslag. Opmærksomheden skal henledes på, at såfremt afdøde ikke har været medlem af folkekirken, så er begravelsesudgifterne på kirkegården/krematoriet oftest væsentligt højere end for folkekirkemedlemmer.

Hvilke papirer skal medbringes til bedemanden?

Når man har fået aftalt møde med bedemanden, hvad enten det sker i forretningen – eller hjemme hos familien, vil det være praktisk, hvis man har fundet afdødes:

Dåbsattest,

Evt. vielsesattest,

Evt. dåbsattest for nuværende eller tidlige ægtefælle.

Endvidere et evt. gravstedsbevis, hvis man har et sådant

Ved mødet med bedemanden aftales (udover de tidligere nævnte ting):

Hvornår begravelsen/bisættelsen skal finde sted.

I hvilken kirke/kapel højtideligheden skal være.

Hvem skal bære kisten.

Hvem skal evt. takke følget.

Skal der være henfølge fra hjem eller sygehus til kirke/kapel.

Ønskes ”udsyngning” i forbindelse med henfølget. (Bedemanden vil være behjælpelig omkring de nærmere ting omkring ”udsyngningen”. – Evt. lede denne ceremoni.)

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 27-03-03 17:51

Hej igen,

MHT skingur`s kommentar....
Er det i eget hjem, er det principielt dit ansvar at få din mor fragtet hen hvor hun skal - kølehus, kapel, hvad du nu vil

Alt det klare bedemanden. Far døde hjemme, og blev hentet dagen efter (selvfølgelig mod betaling = X antal rustvognskørsel.

Laurenzio

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 27-03-03 17:55

http://www.rosenholm.dk/index.asp?DirID=438

Her er et link der fortæller hvad loven siger.
med venlig hilsen
rfou

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-03-03 17:47

Hej alle. Tak for diverse mere eller mindre præcise svar.
-Christina... den smøre du kom med, er lige netop, hvad jeg prøver at undgå.......
De mennesker, hun er på julekort med, vil jeg egentlig hellere selv skrive et brev til. Jeg ved alligevel ikke, hvilken avis, de læser. -Gamle mennesker læser jo heller ikke altid avis.
-Laurenzio, det ser ud som om, du har været i næsten samme situation for nyligt... Du skriver ingen problemer... bortset fra omkostningerne.... Hvad kom det til at koste?
Min mor har kun sin folkepension, og derfor meget lidt formue, som dårligt dækker istandsættelse af lejlighed o.s.v. -Og jeg er på førtidspension på grund af en hjerneskade, så jeg har heller ikke nogen formue... Jeg har hørt gruelige historier om de flinke bedemænd, der hjælper med alt... -Og bagefter sender en kæmpe-regning til de pårørende...
Man er jo sårbar og nem at "hjælpe", når man først står i situationen. Det er nok derfor, jeg prøver på at forberede mig lidt.
-Laurenzio, blev din far kørt direkte til kremering dagen efter? -Jeg indser, at det nok er den del med kapel, lighus, kølebox, jeg ønsker at springe over. -Altså forudsat at hun, -som jeg meget håber, -dør i eget hjem...
Og hun siger selv, at hun vil "brændes og i de ukendtes grav".
Næh..., det er nok ikke lige oppe over, men hun fylder 90 til efteråret og fejler mange ting, så jeg kan se, at hun bliver mere og mere træt for hver gang, jeg besøger hende. -Hun er ikke bange for at dø, men for at komme på hospitalet...
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-03-03 18:49

nå ja, så må du meget undskylde.
Mvh Christina, der troede at Birgitta ikke havde styr på hvilke myndigheder, man skulle henvende sig til, om man skulle ringe til en læge m.m.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 28-03-03 20:05

Hej igen Birgitta,

1)Når jeg omtaler omkostningerne var udlukkenede fordi, at far havde meldt sig ud af folkekirken, hvorfor det hele blev lidt dyrer. Hans begravelse (kremering 2 x rustvognskørelse, ceremoni i kapel, og de ukendtes ) kostede små 17.000 kr.
2) Han døde en Mandag aften kl 19. Lægen kom dagen efter ved middagstid og erklærede ham død, dernæst blev han af bedemanden kørt væk (frysehus???) begravelsen fandt sted om Fredagen.
Han var heller ikke glad for hospitaler, men sagde ja tak, til et hospiceophold, da det lakkede mod enden. Han nåede det dog aldrig.
Uanset din mors formue (eller ej) SKAL skifteretten tale først. Men hvis du kontakter dem og forklare, at der ingen formue findes, samt du (og dine evt. søskende) er enige om bodelingen, blander de sig ikke i det, men hendes indestående på konto , aktier eller andre aktiver skal opgøres af skifteretten, .....hvis hun har gæld, vil formue blive fratrukket.

Håber du kan bruge det til noget. Du er velkommen til at maile mig på "laurenzio2@hotmail.com" hvis jeg kan hjælpe dig videre.

Mvh

Laurenzio

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-03 17:23

Hej igen Laurenzio. Jeg foretrækker at svare her, for der kan jo stadig være andre, som ved ting, som du og jeg ikke ved. Men tak for dit svar. -Sig mig engang, er det boet eller den pårørende, der hæfter for betalingen til bedemand...-hvis der ikke er penge nok... Min mor er heller ikke medlem af folkekirken. -Jeg tror jeg har mest lyst til at rende fra det hele, når den tid kommer. Selv om der kun er meget lille "formue" så skal der nok blive ballade om hendes personlige ting, også selv om der ikke er pengemæssigt værdifulde ting. Det er altså træls.......!!
Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-04 14:43

Hej, alle.
Det er da vist på tide, at jeg får lukket dette spørgsmål..
Min mor døde på hospitalet d. 11-7-2004. Jeg blev ringet op tidligt om morgenen af hospitalet, at hun var død om natten. Min datter og jeg tog hen og sagde farvel til hende på hospitalet et par timer senere.
Derefter fandt vi en bedemand, der kom hjem til mig.
Fordi min mor jo var ateist og udmeldt af folkekirken, så valgte vi helt at springe bisættelsen over. Også fordi det jo var midt i højsommertiden og det kunne være umuligt eller meget svært at få fat i pårørende, som vi ikke har haft kontakt til længe, - indenfor en uges tid. I stedet valgte vi en dato for "Urneafsked". -Det blev så på månedsdagen for min mors død.
Den dag blev urnen stillet op i en lille sal i den nærliggende kirke, smykket med blomster. Og vi fik stillet en tavle op med 20 forstørrede fotografier fra min mors liv, -lige fra hun var en lille to-årig med en større bror ved hver hånd, -til hun sad som 90-årig med et lille oldebarn på skødet... -Ingen musik, og ingen taler, -for den slags brød hun sig ikke om. Men bagefter havde de pårørende mulighed for at samles over en bid mad. For det havde hun nævnt, at hun gerne ville have.
Skifteretten blev jeg indkaldt til dagen før, så det var lige et par strenge dage, men nu er hendes lejlighed tømt og hendes ting fordelt i forskellige hjem, så nu er der ved at falde ro over det hele.
Som jeg nævnte, så var jeg bekymret for ballade omkring hendes personlige ting i skifteretten. Og ballade blev der. Men loven er sådan, at hvis boet vurderes til at være på under 31.000 -når begravelsesudgifterne er fratrukket- så udlægges boet til den, der har ordnet begravelsen. Så jeg fik fuld rådighed over konto og indbo, -uden at skulle betale andet end bedemanden og begravelsesudgifter. --Ikke engang husleje eller istandsættelse af min mors lejlighed skulle jeg betale...
Hilsen Birgitta.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-04 14:47

Tak for svaret laurenzio.
Lige netop dine personlige erfaringer var nok det, der kom nærmest, hvad jeg havde brug for. Men det er svært på forhånd at forberede, hvad man vil gøre i den situation. Jeg er overrasket over, hvor sorgfuld afskeden med min mor var, selv om jeg jo længe havde vidst, hvor det bar hen ad..
Hilsen Birgitta