/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Sandspartel eller mørtel puds?
Fra : taunusanden
Vist : 8484 gange
100 point
Dato : 18-01-09 16:51

Jeg har en baggang hvor tapetet efterhånden er faldet ned af sig selv..
Rummet er u-opvarmet, men ligger dog lige op af fyr rummet, så der trækker da en smule varme derud.

Planen er at væggene skal pudses op og males, ikke noget med tapet, da det blot er en baggang.
Kan man bare pudse væggene op med sand spartel og male derpå, eller er jeg nødt til at pudse det op med mørtel? Jeg er nemlig lidt i tvivl om man bare kan male på sand spartel.

Jeg har intet imod mure/pudse atbejde, men sand spartel er for mig en del nemmere at arbejde med, ihvertfald så længe det er indendørs.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-09 16:56

Man kan godt male på sandspartel - men jeg vil tilråde dig at pudse væggen "rigtigt" op med kalkmørtel.
Du får på den måde langt det mest holdbare resultat - nøjes med at bruge sandspartelen til at afslutte med for at få en helt glat overflade.
Det er jo kun een gang at gøre det "rigtigt" og du bliver glad for det bagefter.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-01-09 17:30

Det er bestemt ikke store huller jeg vil fylde ud med sand spartel
Så stor en klamp hugger jeg heller ikke

Men tak, jeg var meget i tvivl om sand spartel kunne males på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 20:17

Hej med dig.
Prøv at kigge i det link her. Det har vi haft meget glæde af.
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=187

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-01-09 21:09

Et par forslag fra en prof maler.....

Det kommer an på hvilken struktur du vil have på din overflade. Ved brug af sandspartle bliver overfladen meget gladt i forhold til brugen af puds. Du kan kridere eller bruge en sandfarve i alle regnbuens farver som slutmaling. Hvis du kridere gangen skal du bruge en krideringsrulle som giver overfladen/væggen en ensartet struktur. Herefter giver du overfladen/væggen den farve du ønsker. Det god ved at kridere overfladen er at den bliver meget robust/hård og ikke går så nemt i stykker.
En anden ting som er vigtigt når man kridere er af man forsletter/ruller i somme retning. (fra loft til gulv). Det samme gælder også når du maler, men det ved du jo alt om.

Hvis du maler med en sandfarve er det en slutmaling.

Vigtigt! Husk nu at få alt tapet ned inden du begynder at spartle/pude.

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 18-01-09 21:34

Tak for svaret bennymanden.
At jeg kan male på sandspartel var lige det jeg havde brug for at vide
Hvis der falder noget puds ned skal jeg nok pudse det op med mørtel & cement først, jeg kunne ikke drømme om at fylde større huller i murværk ud med spartel

Også tak til jer andre for svarene